عشق دیوونه وار یکی از باحال ترین شکلای جور واجور احساساته که تو یه لحظه می تونه از بالاترین درجه شادی و شعف به شکستن قلب تبدیل شه.
عشق چیزیه که تقریباً همه آدما اونو تجربه کردن و واسه همینه که فیلمای عاشقانه غم انگیز از محبوب ترین ژانرهای سینمایی به حساب میان. چه به دلیل زور جامعه باشه و چه به دلیل مریضی یا متأهل بودن یا کنار نیامدن با هم، تماشای زن و مردی که واسه هم ساخته شدن اما نمی تونن زندگی مشترک لذت بخشی داشته باشن باعث می شن که تماشاگران خیلی زود به سراغ دستمال کاغذی هاشون برن.
پشتِ این دلتنگی و حزن معنی خاصی نهفتهه. این فیلما می تونن یه اخطار باشن، یه یادآوری واسه لذت بردن از عشق واقعی و ساده از کنار اون نگذشتن. و واسه کسایی که عشق شکست داشتن، تاثیر تماشای یه فیلم عاشقانه غم انگیز هم می تونه آرامش بخش باشه و هم باعث شه که احساساتتون رو در آخر حد ممکن خود به عشقتون نشون بدین. از فیلمای عاشقانه و گریه دار هالیوودی گرفته تا بعضی از فیلمای هنری تاریخ سینما، در ادامه این مطلب شما رو با ۱۰ فیلم عاشقانه غم انگیز تاریخ آشنا می کنیم که در ژانر خود بهترین به حساب میان. از دهه ۴۰ میلادی در بریتانیا گرفته تا دوران اتحاد جماهیر شوروی و از هنگ کنگ گرفته تا کوهستانای وایومینگ، انتخابامون ثابت می کنن که دلشکستگی یه احساس جهانیه و می تونه واسه هر کسی در هر نقطه ای از این کره خاکی اتفاق بیفته.
اخطار اسپویل: با در نظر گرفتن عنوان و وجود مطلب، در بعضی از موارد چاره ای جز اسپویل کردن داستان فیلم نداریم که از قبل در این باره به شما خواننده عزیز اخطار داده و از شما معذرت خواهی می کنیم.
قسمت اول این مطلب رو هم می تونین از راه این لینک بخونین.
۵- ولنتاین غم انگیز (۲۰۱۰)
با سبک داستان پردازی غیرخطی که بین لحظات خوشحال و غمگین شخصیتای داستانی در حال رفت و اومده، فیلم عاشقانه غم انگیز «ولنتاین غمگین» (Blue Valentine) تلاش داره چگونگی پیچیده شدن رابطه بین دین و سیندی رو با آخر تاثیرش به نمایش بزاره. این فیلم حسی بسیار قابل درک تر نسبت به دیگر فیلمای این فهرست رو به بیننده القا می کنه چون در این جا دشمن یه نیروی خارجی نیس بلکه مشکلاتیه که در زندگی همه زن و شوهر هست و همه با اونا دست به گریبانند؛ چیجوری میشه عشق شدید اولیه رو وقتی که زندگی روی روال روتین خود میفته نگهداشت؟
این فیلم عاشقانه نشون میده که پس از وارد یه رابطه شدن، ممکنه انتظارات دو طرف از همدیگه عوض شه یا از همون اول فرق داشته باشه و نداشتن چیزای مورد علاقه و خواسته های مشترک می تونه اشتباهی مرگبار باشه. درک سیانفرانس این رابطه رو به دقت و توجه بالایی به به تصویر میکشه و از رایان گاسلینگ و میشل ویلیامز بهترین بازی هاشون رو میگیره. اینجا هیچ خبری از داستانای عاشقانه تکراری نیس، تنها نگاهی بسیار دقیق و عمیق به این موضوعه که حفظ عشق و تازه نگه داشتن اون تو یه رابطه عاشقانه چقدر می تونه وظیفه ای سخت باشه. چیزی که در برابر چشمون بیننده اتفاق میفته دردناکه اما نه به اندازه اینکه در آخر می فهمیم این همه عشق جوونی که در اول داستان وجود داشته به شکلی دردناک از بین میره.
۴- کوهستان بروکبک (۲۰۰۵)
اقتباسی از یه رمان کوتاه نوشته آنی پرولکس، فیلم «کوهستان بروکبک» (Brokeback Mountain) داستان یه عشق ممنوعه س که در مورد دو مرد گاوچران جوون و متأهل که رابطه ای غیرمعمول رو در کوهستانای وایومینگ ایجاد می کنن. درزمان سالای آینده اونا مجبورند رابطه شون رو از بقیه مخفی نگه داشت و حتی در خفا با هم ملاقات کنن. اونا از زندگی زناشویی خود رضایت زیادی ندارن اما به دلیل فضای جامعه و ارزشای اخلاقی عصر خود قادر به افشا کردن روابط مخفی خود هم نیستن.
اونا مردانی هستن که از احساسات خود بدشون میاد و تماشای دردی که شخصیتای فیلم، مثل مردان و زنان داستان، در نتیجه عشق میکشن به نوبه خود بسیار آزار دهنده س. فیلم کم کم داستانی عاشقانه رو شکل میده و صحنه پایانی خراب کننده فیلم تیر خلاص رو به قلب درد گرفته مخاطب شلیک می کنه، سمبلی ساده از عشق که واسه همیشه تو ذهن باقی می مونه.
۳- چترهای شربورگ (۱۹۶۴)
فیلم عاشقانه درام و تموم موزیکال «چترهای شربورگ» (The Umbrellas of Cherbourg) فیلمی بود که ژاک دمی، از کارگردانان موج نو فرانسه و سبک فیلم سازی غیرقابل تقلیدش رو در برابر دید جامعه سینمایی کشور و جهان قرار داد. به جای یه فیلم موزیکال سرراست، در این فیلم عاشقانه با یه داستان موزیکال روبرو هستیم که از تکنولوژی تکنی کالر آخر لذت رو برده اما هیچ خبری از رقص فیلمای موزیکال در اون نیس.
این فیلم داستان زنی به نام ژنویو که صاحب یه مغازه کوچیک چتر فروشیه و مردی مکانیک به نام گای رو روایت می کنه که عاشق همدیگه می شن و کارگردان از موسیقی واسه نشون دادن سبک زندگی عاشقانه این دو در آخر حد ممکن خود استفاده می کنه.
اما دوباره، در تمی که در فیلمای عاشقانه غم انگیز تکرار می شه، این دو در اثر جنگ از همدیگه جدا می شن چون گای مجبوره واسه جنگیدن در الجزایر به ارتش ملحق شه.
ژنویو با مردی دیگه ازدواج کرده و شربورگ رو ترک می کنه، و این موضوع زندگی گای که از جنگ به خونه برگشته رو ویرون می کنه.
اینجا سرنوشت درست در نقطه مخالف قهرمانان داستان قرار میگیره و دو نفری که شدیدا همدیگه رو دوست دارن به دلیل دخالت عواملی که هیچ کنترلی روی اونا ندارن مجبور به جدایی از هم می شن.
سکانس پایانی فیلم یکی از به یاد موندنی ترین سکانسای تاریخ سینما هستش که تاثیر اونو به روشنی میشه بر فیلم «لا لا لند» (La La Land) دید.
۲- در حال و هوای عشق (۲۰۰۱)
به عنوان شاهکاری با موضوع محدودیت و ایهام، فیلم عاشقانه «در حال و هوای عشق» (In The Mood For Love) یه داستان قابل درک یه عشق ممنوعه و غیرقابل قبوله. وانک کار وای، کارگردان فیلم، با داستانای عاشقانه تلخ بیگانه نیس چون فیلمای سنتی عاشقانه دردناکی مانند «همونجوری که قطرات اشک جاری می شن» (As Tears Go By)، «شادی در کنار هم» (Happy Together) و «چانگ کینگ اکسپرس» (Chungking Express) رو هم در کارنامه داره اما در فیلم «در حال و هوای عشق»، این کارگردان به سطح جدیدی از مهارت کارگردانی رسیده.
داستان فیلم در سال ۱۹۶۲ در هنگ کنگ میگذره که در اون تونی لونگ و مگی چئونگ نقش دو عاشق بخت برگشته رو بازی می کنن که در پیدا میکنن همسراشون با همدیگه رابطه دارن. هر چند این دو در پیدا میکنن که به همدیگه علاقه دارن اما دوست ندارن احساسات بر اونا پیروز شده و به سطحی غیراخلاقی نزول کنن که در همسران خود دیده ان. به جای اون، کار وای از جزییات ریز داستانی واسه تحت تاثیر قرار دادن مخاطب و القای احساسات دردناک شخصیتای اصلی فیلم به اونا استفاده می کنه، جزییاتی مانند سیگاری آغشته به رژ لب در زیرسیگاری یا تصویری از غذا خوردن هر کدوم از شخصیتای اصلی داستان در تنهایی و غم. سکانس پایانی فیلم که در اون شخصیت تونی لونگ عشق مخفی خود به زن داستان رو با یه درخت در میان میذاره بسیار موثر و البته دردناکه، ایهامی ساده که با تموم آدمایی سخن میگه که به هر دلیل نتونسته ان احساس واقعی شون رو نشون بدن.
۱- برخورد کوتاه (۱۹۴۵)
دومین فیلم دیوید لین در این فهرست، «برخورد کوتاه» (Brief Encounter) یه فیلم بریتانیایی در مورد سرکوب عشقه در بهترین شکل ممکن خود. این فیلم که براساس نمایشنامه ای از نوئل کاورد با عنوان «زندگی آروم» (Still Life) ساخته شده، داستان لارا رو روایت می کنه، یه زن خونه دار ساده که در نتیجه برخورد تصادفی با یه مرد در ایستگاه قطار، زندگی اش یهو زیر و رو می شه.
رابطه معصومانه اون و پزشکی که در ایستگاه قطار با اون ملاقات می کنه وقتی پیچیده می شه که اونا تو یه مدت کوتاه به همدیگه علاقمند می شن.
احساسات این دو به روشی بسیار با ادب به سبک بریتانیایی به نمایش در میاد و همین موضوع تاثیر اون روی تماشاگر رو بیشتر می کنه.
اونا که هر یک همسران خود رو هم دوست دارن توان تحمل احساسات عاشقانه نسبت به همدیگه رو ندارن، به خاطر همین صحنه های فیلم معنی دوگانه خاصی رو القا می کنن. این ایده که هر دو از خونه فرار کنن، ایده ای به طور کاملً احمقانه س از این رو از همون اول دوستی و علاقه شون رو ندیده می گیرن. فیلمبرداری فیلم عاشقانه «برخورد کوتاه» یکی از بهترین فیلم برداریای دوران خوده که از قطارها به عنوان ایهامی واسه طبیعت گذرا و موقت استفاده می کنه.
اتفاقات و احساسات داستان با کمک موسیقی متن به بالاترین درجه خود می رسه و در آخر از همه طرف با یه فیلم عاشقانه دردناک مواجه میشیم که از شاهکارهای تاریخ سینما هستش.