یکی از بزرگترین رقابتهای تولیدکنندههای محتوا پیدا کردن سوژه مناسبه. چیجوری میتوان از بین دهها سوژه، موضوعی پیدا کرد که جذاب و مخاطب پسند باشه؟
اگه شما موضوع مناسب نداشته باشین، هیچ مقالهای هم نمیتونید تولید کنین و در نتیجه محتوایی هم تولید نمیشه. به طور کامل پرواضحه که نوشتن مقاله لازمه تصمیمگیری سریع و البته موثره.
بخاطر این، ما در ادامه چندین راه حل رو ذکر کرده تا بشه با کمک اونا در عرض نیم ساعت ۵ موضوع رو بررسی کرد.
هدف از این ترفندها اینه که بتونین بهترین مقالات رو واسه سایت خود تولید و عرضه کنین. همراهمون باشین.
قوانینی که قبل از شروع باید مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین
این ایده در واقع تمرینی در مورد کمیته نه کیفیت
مطمئنا هنگام نوشتن ایدههای زیادی تو ذهن دارین اما ممکنه تعدادی از اونا بیارزش باشن. اما موضوع مم و با ارزش در این مرحله اینه که ایده و طرحی تو ذهن شما نقش بسته و همین خوبه. بعضی وقتا همین سوژههای به ظاهر بنجل هم بعضی وقتا میتونن به مقالههای خوبی تبدیل شن.
پس، خوب بودن رو فدای عالی و ایدهآل بودن نکنین.
همیشه فکرا و ایدههاتون رو نوشته شده کنین.
وقتی شروع به نوشتن خیالات ذهنی خود میکنین، ناخوادآگاه ایدههای بیشتری به ذهنتون میرسد و بهتر میتونید فکر یا خیالپردازی کنین. این رو یادتون باشه که طرحهایی که فقط در گوشه ذهن شمان هیچ ارزش و اعتباری ندارن.
تا یه طرح به شکل اجرا در نیاد، دیده و خونده نمیشه و ارزش و اعتبار خاصی هم نداره.
این فقط مرحلهی تولید ایده س و بس.
وقتی دنبال سوژه مناسب هستین فقط قراره موضوع پیدا کنین. لازم نیس بدنبال تیتر و متن باشین و خود رو درگیر نوشتن کنین. این رو یادتون باشه که پیدا کردن سوژه اسمش روی خودش هست: فقط موضوع پیدا کنین. همین.
خلاقیتهای بعدی بمونه واسه بعد.
تا حد امکان خاص و منحصربهفرد عمل کنین. ممکنه در بخش کار شما سوژههای زیادی واسه نوشتن وجود داشته باشه اما موضوع مهم اینه که تلاش کنین خاص و متفاوت از بقیه باشین.
حالا زمان مدیریت کردن ۵ ایده س …
-
- به مکانی برید که کمترین عامل واسه حواسپرتی رو داردالبته منظورمون این نیس که جای خیلی عجیبی واسه این منظور در نظر بگیرین. همین که موبایل خود رو خاموش کنین و کنار بذارین و ضبط و تلویزیون نباشه، کافیه.
- فایلی رو واسه ثبت ایدههای خود در نظر بگیریداز اونجا که هدف از این کار سرعت در عین اثرگذاریه، خیلی مهم نیس در چه اپلیکیشنی ایدههاتون رو مینویسید. از گوگل درایو گرفته تا Evernote رو میتونید استفاده کنین. فقط مهم اینه که طرحهای خود رو نوشته شده کنین.گزینههایی مثل گوگل درایو این مزیت رو دارن که میتونید در اون فایل تعریف کنین و واسه همیشه ذخیره کرده و در همه جا (روی هر دستگاهی) هم به اون دسترسی داشته باشین.
- زمان خود رو روی نیم ساعت تنظیم کنیدوقتی واسه خود محدودیت تعریف میکنین، خلاقیت بیشتری به خرج میدید. وقتی زمان کوتاهه، تلاش می کنین که بهترین ایدههاتون رو خیلی سریع بنویسین و گذر ثانیهها در واقع محرکهای خلاقیت شمان.
- فاز طرح سوالزمان: ۱۲ دقیقههدف: ۲۵ موضوع
دستور کار: از خودتون سوالات زیر رو سوال کنین و تلاش کنین واسه هر کدوم دستکم دو طرح ارائه بدین:به چی در بخش کاری خود علاقه بیشتری دارین؟ کار یا فعالیت خاصی هست که شما رو هیجان زده کنه؟ قویترین مهارت شما چیه؟ دوست دارین بیشترین زمان خود رو صرف چه موضوعی کنین؟ علاوه بر جواب دادن به این سوالات به صورت مستقیم، زوایای جورواجور مقالهای که قراره از اونا استخراج شه رو هم تو ذهن بررسی کنین.
بهطور مثال، من عاشق تولید محتوا هستم. این کار به من حس خوب میدهد و میدانم که این موضوع کلید اصلی موفقیت در تولید محتواست. اما من نمی خوام در مورد «به چه دلیل عاشق تولید محتوا هستم» مقاله بنویسم. بلکه میخواهم این اشتیاق رو به عنوان هسته اصلی موفقیت در شغل خود در نظر بگیرم.
چیجوری وارد بخش کاری خود شدهاید؟ هر کسی به روشی شغل الان خود رو شروع کرده. چه دلیلی موجب علاقهمندی شما به این کار شد؟ چه آموزشهایی در این راه دیدهاید؟
از اینکه جوابهای به طور کامل شخصی در این رابطه داشته باشین ترس به دل راه ندین. این رو یادتون باشه که بیشتر مخاطبین دوست دارن از دید شخصی بقیه در مورد موضوعات جور واجور باخبر شن.
به چه دلیل اجناس شما بهترینن؟ اگه فروشگاه اینترنتی هستین باید محتوایی تولید کنه که کاربر رو تشویق به خرید کنه.
اشتباهات رایجی که مردم در میدون کاری شما مرتکب میشن چیه؟ همه مشاغل دنیا دستاندازه ها و مشکلاتی دارن که صاحبان اون مشاغل رو به مشکل مواجه میکنه. با جستوجو و تحقیق دقیق میتونید مشکلات بخش کاری خود رو پیدا کرده و در جهت رفع اونا تلاشهای لازم رو انجام بدین.
بزرگترین رقابت در شغل شما چیه؟ اگه به مردم بگید که چیجوری باید با رقابتهای بخش کاری خود برخورد کنن، شک نکنین که همه مطالب رو کامل خواهند خواهند. رقابتها رو نام ببرین و بعد راه حل واسه اونا ارائه بدین.
تعریف موفقیت در شغل شما چیه؟ از خود سوال کنین چه دلیلی میتونه شما رو در لیست پربینندهها بذاره؟ چیجوری میتونید به موفقیت دست پیدا کنین؟
موفقترین افراد در بخش کاری شما چه کسایی هستن؟ افراد موفق در بخش کاری خود رو پیدا کنین و با اونا قرار مصاحبه بذارین. یا مصاحبه باقی رسانهها با این افراد رو بخونین. از مطالعه متن مصاحبهی این افراد میتونید چندین ایده واسه نوشتن مقالههای جدید پیدا کنین.
بزرگترین و مهمترین خبر در بخش کار شما چیه؟ یکی از غنیترین منابع پیدا کردن سوژه واسه نوشتن مقاله، اخبار در رابطه به بخش کاریه. همیشه پیگیر اخبار باشین تا از دل اونا چندین ایده واسه مطالب آینده سایت خود پیدا کنین.
داستان موفقیت در بیزینس شما چیجوری تعریف میشه؟ بزرگترین شکستها یا داستان تجربههای شخصی از موفقیت یا شکست افراد سرشناس جهان جزو پرمخاطبترین سوژههای رسانهای هستن. حتی میتونید در مورد کسایی بنویسین که در مورد شغل شما به درجات بالا رسیدهان.
چیجوری مهارتهای شخصی میتونن به مردم هم جهت با موفقیت بیشتر کمک کنه؟ از ترفندهای مدیریت زمان گرفته تا عادتهای افراد موفق و … رو بنویسین و به مردم راهکارهای اساسی و کاربردی بیاموزید.
واسه موفقیت از چه وسیله یا طرحهایی استفاده باید کرد؟ میتونید در غالب لیستهای دهگانه هر چیزی که واسه رسیدن به موفقیت لازمه رو نام ببرین و توضیح بدین.
چیجوری از شغل خود لذت میبرید؟ هممون در کار دچار روزمرگی و تکرار میشیم. اما خوبه در مورد بهترین و موثرین لحظهها و روزای کاری خود بنویسین. اینکه چیجوری همیشه علاقه مند ادامه دادن و بهتر شدن هستین. یا توضیح بدین چه مسایلی شما رو همیشه در حرکت نگه میدارن.
چه مسایلی در بخش کار شما در حال تغییر کردنه؟ همه صنایع همیشه در حال پیشرفت پیدا کردن و بهروز شدن هستن. شما میتونید در این رابطه موضوعات مختلفی پیدا کرده و به توضیح تعدادی از این تغییرات و راهکارهای به کار گیری وسایل جدید یا …. بپردازید. هر چی بهروزتر باشین، بیشتر موردتوجه مخاطب قرار میگیرین. واسه این منظور همیشه پیگیر اخبار مربوط به کار خود باشین.
کارا یا روشهایی که براتون اولویت دارن کدوم هستن؟ اگه در بخش خاصی تخصص دارین، در مورد اینکه چیجوری به اون جایگاه رسیدهاید توضیح بدین. راهنمای انجام کار رو واسه مخاطبان خود بنویسین و همیشه این رو در نظر داشته باشین که این راهنما باید کاربردی و قابل استفاده باشه.
- فاز تحقیق و جستوجوزمان: ۱۲ دقیقه
هدف: ۲۵ موضوع
دستور کار: از وب موضوعات جذاب و بهروز رو پیدا کنین. جستوجوهای زیر رو انجام بدین و واسه هر کدوم ۵ موضوع جدا از هم بنویسین:
بلاگ مدیران و رهبران مدیران رو بخونین: ببینین رهبران دیگه چه حرفهایی میزنند؟ همه اونا نظرات مشابهی دارن؟ شاید بد نباشه شمام در صحبتهای اونا شرکت کنین و نظرات خود رو به زبون بیارین. به موضوع بحث ملحق شید و دیدگاههای شخصی خود رو مطرح کنین.
بعضی از بلاگها، پستهای پربازدید خود رو به اشتراک میگذراند. شما میتونید از موضوعات این پستها به نفع خود استفاده کنین. به این صورت که طوری دیگه و با قلم خودتون به اون موضوع بپردازید و مطلبی تازه و اختصاصی واسه سایت خود بنویسین.
با یه گردش دو دقیقهای در بلاگ یا سایت پیشتازان بخش کاری خود میتونید مطالب پربازدید رو کشف کرده و خوراکهای نابی واسه مخاطبان جفت و جور کنین.
پروفایل شبکههای اجتماعی رهبران صنایع رو بخونین. تمرکز خود رو روی گوگلپلاس و توئیتر بذارین
اگه پیگیر و دنبالهرو دیگه مدیران بخش کاری خودتون هستین (که باید باشین) حتما به چگونگی حضور و فعالیتهای اونا در این شبکهها توجه کنین. در گوگلپلاس و توئیتر میتونید زنجیره گفتوگوهای اونا رو دنبال کنین و فهمیده باشین الان چه موضوعاتی داغ و مهم هستن.
اگه فرض رو بر این بذارین که ۴ تا ۵ مدیر برتر در بخش کاری شما هست، با اینجور کار سادهای میتونید دهها ایده و طرح و موضوع پیدا کنین.
در توئیتر بدنبال سوژههای داغ بخش کاری خود باشین
توئیتر یکی از بهترین شبکهها واسه پیدا کردن اتفاقات روز و سوژههای داغ در هر بخش خبریه. از روی ترندهای توئیتر میتونید مسایل خاص رو کشف و پیگیری کنین. این بخش از توئیتر توانایی تنظیم شخصی هم داره.
یعنی فیلترهایی که براتون مهم هستن رو مشخص کنین تا واسه جستوجو وقت کمتری صرف بشه.
واسه این منظور به بخش Trends در توئیتر برید و بعد روی «Change» کلیک کنین تا تغییرات موردنظرتان اعمال شن.
از سیستم تکمیل خودکار نوشتهها در گوگل استفاده کنین تا کلمات کلیدی دلخواه مخاطبان رو پیدا کنین
حتی میتونید از فعل واسه تکمیل ایدههای خود بهره بگیرین.
کلمات یا افعال جور واجور رو امتحان کنین.
اینطوری، سوژههای تو ذهن دارین و میتونید با کمک اونا ایدههای نوین ارائه بدین.
- فاز تفکر و تفکر
زمان: ۶ دقیقه
هدف: موضوعات بیشتر
از جستوجو و تحقیق دست وردارین و اجازه بدین که در ۶ دقیقه باقیمونده ذهن شما در آرامش به نوشتن ایدهها بپردازه.
با توضیحات بالا حتما متوجه شدهاید که میتوان با صرف نیم ساعت زمان، دهها ایده جور واجور در بخش کاری خود پیدا کرد که شاید واسه یه ماه کار کردن خشاب شما رو پرکنند.
اما پس از تولید ایده و پشت سر گذاشتن مراحلی که معرفی کردیم، راههای دیگری هم واسه کشف سوژه وجود دارن.
یکی از اونا به زمان استراحت شما مربوط میشه. بیشتر ما وقتی مشغول کار نیستیم و ذهنمون از فشار کاری آزاده، طرحهای جالبی به مغزمون خطور میکنه. مثلا وقتی در حال پیادهروی یا دوش گرفتن هستین، هرآنچه به نظرتون جالبه و جای کار داره رو یادداشت کنین. یا تو یه فایل صوتی طرحهای خود رو ذخیره کنین.
هم اینکه همیشه تلاش کنین با چشم یه مدیر یا نویسنده ارشد به اتفاقات دور و بر خود نگاه کنین. اینطوری میتونید ایدههای زیادی واسه نوشتن و پیشرفت وضعیت شغلی خود بدست بیارین که مهم و سودزا هستن.