راه های داشتن روده های سالم

The Single Biggest Thing You Can Do For A Healthier Gut

داشتن روده های سالم باعث ارتقا سلامت کلی شما میشه و حس رضایت شما رو زیاد می کنه اما چیجوری روده ای سالم داشته باشیم؟

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله سلامت؛ دو هزار سال پیش بقراط گفته که همه بیماریا از روده شروع می شه. این سخن تا حدودی درسته. روده ما در برگیرنده میکروب های ریز زیادیه که غذاهای مصرفی رو پردازش می کنن و ویتامین ها رو در دسترس ما قرار میدن. این میکروب های ریز، بدن رو در برابر میکروب های بد مواظبت می کنن. وجود اینجور میکروب هایی واسه سلامتی ما مهم هستن. شاید بشه گفت یکی از مهم ترین کارایی که میکروب ها واسه بدن انجام میدن جفت و جور کردن ایمنیه. محققان می گن که آدم ها اشتباهی میکروبای خوب رو از راه مصرف زیادتر از اندازه آنتی بیوتیک ها، مصرف زیادتر از اندازه صابون های آنتی باکتریایی و بقیه موارد از بین می برند. میکروب هایی که در بدن ما زندگی می کنن جامعه بزرگی رو تشکیل دادن اما وقتی که تعادل اون ها به هم بخوره این میکروب های بد هستن که پیروز می شن و کنترل بدن رو به دست می گیرن. خوب حالا سوال اینجاس که چیجوری می توان از باکتری های به درد بخور مواظبت کرد؟ سریع ترین روش واسه تبدیل میکروب ها به میکروبای مفیدتر انتخاب مواد غذایی سالمه. مواد غذایی ارگانیک، شامل فیبر و تخمیر شده می تونن سلامت روده رو تضمین کنن. در مقابل، مصرف غذاهای فراوری شده می تونه به باکتری های به درد بخور اسیب وارد کنه. در ادامه نکاتی رو بیان می کنیم که به کمک اون می تونین سلامت روده های خود رو تضمین کنین:

  1. مواد طبیعی و ارگانیک استفاده کنین:

سبزیجاتی که در خاک طبیعی رشد می کنن میکروب های موجود در اون رو به بدن منتقل می کنن که به سلامت روده ها کمک می کنه.۷۰ الی ۸۰ درصد از آنتی بیوتیک هایی که در ایالت متحده آمریکا به فروش می رسد واسه پرواربندی حیوانات مزرعه استفاده می شه. مرکز کنترل و پیشگیری از مریضی ها این دوز رو به منتشر کردن پاتوژن مقاوم به آنتی بیوتیک در رابطه می دونه و اون رو مشکل بزرگی واسه سلامت آدم می دونه. بخاطر این باید یادتون باشه که گوشت ارگانیک و طبیعی خالی از آنتی بیوتیکه. در صورت مشاهده اینجور مواردی از خوردن اون دوری کنین.

  1. از غلات سبوس دار استفاده کنین:

غذاهایی که فیبر بالایی دارن معمولا غنی از الیگوساکاریدها هستن که یه نوع کربوهیدرات پیچیده س و می تونه واسه سلامت بدن به درد بخور باشه. همین امر موجب می شه غلات سبوس داری مثل کینوا و گندم مشکی واسه رشد میکروبای سالم در بدن به درد بخور باشه. شما می تونید واسه صبحونه خود از جوی دو سر، پاستای جفت و جور شده از ارد سبوس دار و برنج قهوه ای استفاده کنین. USDA پیشنهاد می کنه به ازای هر ۱۰۰۰ کالری مصرفی، حدود ۱۴ گرم فیبر مصرف شه. رژیم غذایی خود رو با نون جفت و جور شده از آرد سبوس دار( که شامل سه گرم فیبر به ازای هر برشه) میان وعده شامل فیبر بالا مثل سیب خام( ۳.۵ گرم فیبر) غنی کنین.

  1. به خوردن غذاهای تخمیری روی بیارین:

مواد غذایی که شامل موجودات ریز فعال هستن می تونن واسه بدن به درد بخور باشن. ماست یکی از همین مواده که می تونه به ازای هر وعده مصرفی میلیون ها میکروب خوب زنده و فعال رو وارد بدن کنه. با اینکه هنوز بعضی از کارشناسان در این باره مطمئن نیستن اما بیشتر افراد می گن که غذاهای تخمیری در برگیرنده موجودات ریز فعالی هستن و به سلامت روده ها کمک می کنن. موادی مثل کیم چی، کفیر، ترشی و کلم ترش می تونه به درد بخور باشه.

  1. از مصرف شیرین کننده های مصنوعی دوری کنین:

براساس تحقیقات انجام شده، مواد شیمیایی این اجناس می تونن باکتری های خوب رو از بین ببرن و مریضی های مربوط به چاقی و دیابت رو بدتر کنن.

  1. از امولوسیون کننده های تجاری دوری کنین:

بیشتر مواد فراوری شده مثل بستنی، پودینگ ها، سس سالاد و بقیه مواد شامل پلی سوربات ۸۰ و کربوکسی متیل سلولز (CMC) هستن که در مواد طبیعی یافت نمی شن. این مواد شیمیایی می تونن میکروبای خوب روده رو از بین ببرن و باعث ایجاد التهاب شن. اینجور موادی یکی از مقصرهای اصلی دچار شدن به سندرم متابولیک هستن. بخاطر این باید مصرف اینجور موادی رو به کمترین حد ممکن برسونین.

  1. با آنتی بیوتیک عاقلانه رفتار کنین:

آمارها نشون می دهد که در عرض ۵۰ سال گذشته اندازه چاقی حدود ۲۰۰ درصد زیاد شده. این وسط دیابت ۷ برابر و آسم ۲۵۰ درصد بیشتر شده. بیشتر کارشناسان می گن که مصرف افراطی و غیر اصولی و زیادتر از اندازه آنتی بیوتیک ها می تونه میکروب های خوب رو نابود کنه و بروز اینجور شرایطی رو بیشتر کنه. مرکز کنترل و پیشگیری از مریضی ها گزارش کرده که یه سوم از کل انتی بیوتیک های تجویز شده واسه ویروس ها هستن که به این نوع داروها جواب نمی بدن. اگه خودتون یا بچتون به مریضی گرفتار شد بهتره کمی منتظر بمونین. از دکتر بخواین همه چیز رو به درستی بررسی کنه و در صورت ضرورت از آنتی بیوتیک استفاده کنه. در بعضی از موارد مریضی بعد از گذشت چند روز و بدون نیاز به انتی بیوتیک بهبود پیدا می کنه. همه شرایطی که ما با اون مواجه می شیم به آنتی بیوتیک نیاز نداره.

  1. کمی کثیف باشین:

تحقیقات انجام شده نشون میده کودکانی که در مزرعه های کوچیک و در کنار حیوانات سالم رشد می کنن نسبت به بقیه افراد کمتر به شرایطی مثل آسم گرفتار می شن. این موضوع شاید به این خاطره که حیوانات میکروب های انسانی رو جور واجور می سازند. تحقیقات انجام شده نشون می دهد که حیوانات خونگی فایده هایی واسه بدن جفت و جور می کنن.

  1. با آب و صابون شستشو کنین:

وقتی که خوردن غذا رو به اتمام می رسونین، دست خود رو با اجناس شامل تریکلوزان یا ضد عفونی کننده تمیز نکنین. این مواد ضد میکروبی که در بعضی از خمیر دندانا هم پیدا میشه با حساسیت به آلرژنای هوایی و آلرژنای غذایی در رابطه هستن.

  1. در رابطه باشین:

میکروبیوم موضوع تحقیقات مختلفیه. ده ها ازمایش بالینی و تحقیقات جور واجور در حال بررسی رابطه میکروبا و بیماریای جور واجور هستن. در دانشگاه میشگیان، تحقیقات انجام شده در پیدا کردن که میکروبا روی سیستم ایمنی بدن تاثیر داره. اما هنوزم واسه تایید رابطه میکروب ها با سلامت آدم به تحقیقات بیشتری نیازه. بخاطر این بهتره تحقیقات انجام شده رو پیگیری کنین.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

مجله سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *