راه های افزایش جذب مواد مغذی در بدن

healthy food

بدنی سالم باید مواد مغذی لازم رو دریافت کنه تا بتونه بهترین کارکرد رو داشته باشه. اما چیجوری میتونیم بیشترین اندازه از مواد مغذی مصرفی رو بگیریم؟ در این مقاله با ما همراه شید تا راه های جذب حداکثری مواد مغذی رو معرفی کنیم.

به گزارش آلامتو و به نقل از دکتر کرمانی؛ تصور کنین سخت تلاش می کنین تا غذاهای سالم بخورین. هر روز مکملایی که پیشنهاد شده رو استفاده می کنین، مرتب به ورزش می رید و حتی تلاش می کنین زیاد در برابر سموم قرار نگیرید. اما بعضی روزا به دلایلی جدای تلاشی که می کنین بی انرژی هستین و این حس بی حالی همه جا به دنبالتون میاد.

یا ممکنه نشونه های واضحی از کمبود ویتامین یا مواد معدنی داشته باشین، مثل گرفتگی کلی عضلات یا احساس درد در مفاصل.

با اینکه تموم تلاشتون رو کردین که از خود مراقبت کنین این وسط چی کمه؟

ممکنه جواب در اعماق روده تون باشه جایی که میکروبا در اونجا زندگی می کنن.

همه چیز با روده ای سالم شروع می شه!

یکی از اصلی ترین خدماتی که باکتریای روده ارائه می کنن سنتز کردن مواد مغذی غذاییه که می خورید. وقتی موضوع جذب مواد مغذی است، چیزی که می خورید زیاد مطرح نیس. موضوع اینه که بدنتون چقدر خوب می تونه مواد مغذی لازم رو از برنامه غذایی و مکمل هاتون جذب کنه – این یعنی حتی اگه چربی سالم و بی عیب و مشکل هم بخورین باز ممکنه دچار سوء تغذیه شید.

تو یه تحقیق به دو گروه از موشا رژیم برابری دادن. به یه گروه از این موشا میکروبای روده کودکان سوء تغذیه ای رو تزریق کرده بودن و به گروه دیگه میکروبای روده کودکان سالم رو. نتیجه این تحقیق نشون داد گروه اول نسبت به گروه دوم

( با وجود رژیمی برابر ) رشد کمتری داشتن. هم اینکه گروه موشایی که از کودکان سالم باکتری دریافت کرده بودن تراکم استخوانی و بافت عضلانی بیشتری داشتن.

پس حتی اگه مراقب هستین که زندگی سالمی داشته باشین و با آگاهی کامل بدنتون رو تغذیه کنین، اگه بدنتون قادر نباشه چیزی که رو که می خورید خوب جذب کنه در نتیجه نمی تونین از انتخاب درست غذایی هم اونطور که باید سود ببرین. اینجور وضعیتی می تونه واسه سلامتتون بسیار گران تموم شه ( هم اینکه جیبتون! )

راه هایی هست که می تونین با کمک اونا روده خود رو تقویت کنین و اندازه جذب غذا و مکملی که می خورید رو بالا ببرین. در ادامه می خوایم این روش ها رو به شما معرفی کنیم:

  1. دوباره پر کردن روده با پروبیوتیک

روده تون تیریلونا باکتری در خود داره، خیلی از این باکتریا خیلی با جدیت و تلاش زیاد کار می کنن تا خیلی از پروسه های بدنی رو پشتیبانی کنن و این پروسه ها شامل گوارش هم می شه.

این باکتریای به درد بخور – پروبیوتیک نام دارن – نه فقط غذاها رو به اجزاء کوچکتر می شکنن که بدن بتونه جذب کنه، بلکه آنزیمایی تولید می کنن که گوارش و جذب رو بهتر می کنه. مثلا، بعضی پروبیوتیکا لاکتاز تولید می کنن. لاکتاز به آدمایی که مشکل نبود تحمل لاکتوز دارن کمک می کنه لاکتوز رو هضم کنن.

به طور معجزه آسایی، میکروبای روده حدود یه سوم ویتامینا و مواد شیمیایی بدن رو تامین می کنن، پس اگه می خواین توانایی جذب بدنتون رو تقویت کنین، تلاش کنین تا جای ممکن اندازه این باکتریای خوب در بدنتون رو زیاد کنین. واسه دریافت پروبیوتیک می تونین از ماست، کفیر و غذاهای تخمیر شده مانند شکل های جور واجور شورها استفاده کنین.

  1. حصار روده رو پشتیبانی کنین.

حصار روده مانند یه جداکننده بین جریان خون و محیط خارجی عمل می کنه. قسمت حیرت انگیزه آنجاست که این حصار توانایی انتخاب داره، یعنی اجازه میده مواد مغذی وارد شن و سموم، آنتی ژنا و باکتریای بد رو بیرون نگه می داره.

با این حال اگه حصار معده به دلیل کمبود فلورا خوب کار نکنه، بدن نمی تونه به اندازه کافی مواد مغذی جذب کنه که در نتیجه باعث بروز مسائلی چون حساسیت و دیگر مشکلات ایمنی می شه. با خوردن غذاهای پر از گلوتامین ( مانند عصاره استخون ) می تونین به افزایش جذب بدنتون و هم اینکه حفظ اتحاد حصار روده کمک کنین.

پروبیوتیکا غذای باکتریای خوب معده هستن. با خوردن غذاهای پر از پروبیوتیک نه فقط به گوارش خود بلکه به تقویت حصار معده هم کمک می کنین.

  1. آگاهی بیشتری در انتخاب غذاهای خود به کار ببرین.

بدیش اینه برنامه های غذایی مدرن با چیزی جمع شدن که درست بر خلاف مواد مغذیه: غذاهای فرآوری شده، قند و مواد افزودنی مصنوعی که تاثیر بسیار بدی روی سلامت روده می ذارن، باکتریای خوب معده رو ضعیف می کنن و بعضی وقتا به کلی اونا رو از بین می برن.

هم اینکه ما میدونیم غذاهایی که می خوریم بسیار مهم هستن طوری که می تونن یه ساعت پس از خورده شدن باعث تغییر در باکتریای روده شن. با به کار گیری غذاهای گیاهی و کامل، ویتامینا، مواد معدنی و چربیای سالم و پروبیوتیکا می تونین همه چیز رو دوباره تغییر بدید.

  1. روزه داری متناوب رو امتحان کنین.

براساس تحقیقات زمان غذا خوردن می تونه به اندازه چیزی که می خورید روی باکتریای روده تاثیر بزاره. می تونین با تنظیم زمانای غذا خوردن و غذا نخوردن تاثیر مثبتی روی باکتریای روده بذارین.

چیجوری عمل می کنه؟ روزه گرفتن روزه به میکروبای روده و تموم سیستم گوارشی تون که خیلی با جدیت و تلاش زیاد کار می کنن اجازه میده استراحت کنن و به طور کامل همه چیز رو تمیز کنن. این زمان استراحت هم اینکه به فلورای روده فرصت میده روی وظایفی غیر از گوارش تمرکز کنه.

روزه گرفتن هم اینکه به پیشگیری از حصار روده چکه کننده کمک می کنه. تحقیقات روی موشا نشون داده روزه گرفتن روزانه به تغییر ژنتیکی که حصار روده رو در برابر باکتریای مضر قوی تر می کنه کمک می کنه.

  1. از خالی کننده های میکروب و عادات بهداشتی متعصبانه دوری کنین.

خیلی از جنبه های زندگی مدرنمان از تمیز کننده های آنتی باکتریال و اجناس سمی در خونه تا آفت کشا و داروهایی که بیشتر استفاده می کنین، باعث از بین رفتن باکتریای خوبی می شه که واسه گوارش، جذب مواد مغذی و سلامت کلی مون به اونا نیاز داریم.

مثلا آنتی بیوتیکا – هم در داروها و هم در غذاها – می تونن یهو باکتریای خوب و بد رو با هم نابود کنن و باعث شن روده فضایی مریض به خود بگیره و نتونه به درستی کارش رو انجام بده.

دیگه داروها مثل داروهای ضد بارداری، آنتی اسیدها و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می تونن واسه فلورا که به روده کمک می کنه بسیار بد باشن. و اجناس آنتی باکتریال ( که بیشتر در تمیز کننده ها و اجناس نظافت شخصی استفاده می شن ) طوری طراحی شدن که تموم باکتریا رو از بین ببرن بدون اینکه خوب یا بد بودن باکتری اهمیتی داشته باشه.

می تونین پروبیوتیکای مهم خود رو با دوری از هرگونه مواد و کالاهایی که وجودشون رو تهدید می کنه حفظ کنین. تا جای ممکن از داروهای غیر لازم و اجناس ضد باکتری دوری کنین.

  1. کمتر استرس داشته باشین، بیشتر لذت ببرین.

یه حقیقت باحال: شرایط سیستم عصبی بدنمون تعیین می کنه که چقدر خوب می تونیم یه غذا رو گوارش کنیم. این یعنی اگه مرتب در حالت جنگ و فرار باشین بدنتون خود رو آماده عکس العملی جدی می کنه و خیلی از عملکردهایی که اون لحظه واسه باقی موندن زیاد مهم نیستن – مانند گوارش – کنه یا متوقف می شن تا بدنتون بتونه روی چیزایی مثل افزایش ضربان قلب کار کنه.

مشکل اینه که همیشه دچار استرس شدن باعث بهم ریختگی کل سیستم بدن می شه ( علاوه بر میکروبای روده ). در نتیجه گوارش و جذب مواد مغذی هم دچار مشکل می شه.

حالا خوبیش اینه می تونین به صورت آگاهانه بخش آروم بخش سیستم عصبی خود رو فعال کنین، طوری که به حالت استراحت و گوارش برید. این حالت همراه س با آزاد شدن آنزیمای بسیار مهم، افزایش بزاق، آروم شدن عضلات و حتی باکتریای روده سالم تر، همه اینا به معنی جذب مواد مغذی بیشتره.

واسه اینکه بدن تشویق شه بیشتر در حالت استراحت و گوارش بمونه خود رو بیشتر درگیر کارایی کنین که باعث آرامش و شادی تون می شن. این کار می تونه هر چیزی باشه از جمله یوگا، مدیتیشن، ورزش یا خندیدن.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

بازنشر دکتر کرمانی رژیم غذایی چیجوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *