تکنیک CTA یا Call to Action چیست و چگونه از آن استفاده نماییم؟

همونطور که از ترجمه ساده عبارت CTA یا Call to Action، مشخصه ، این فوت وفن ، از بازدیدکننده می خواد تا کاری رو انجام بده، کاری که باعث می شه مخاطب با برند شما بیشتر در رابطه باشه. مثلا ممکنه به فلان شماره اس ام اس بزنه، یه فایل خاصی رو دانلود کنه و یا از اون دعوت کنین که ایمیل خود رو وارد کنه، به فلان شماره اس ام اس بزنه، یه فایل خاصی رو دانلود کنه و یا می خواید خبرنامه سایت خود رو راه اندازی کنین و در وبلاگ خود فرمی قرار میدین تا بازدیدکنندگان ایمیل خود رو وارد کنن و به عضویت خبرنامه شما درآیند که این کار با متنی که طبق قوانین CTA نوشته شده باشه ، بازدهی بالاتری داره.

CTA، بعضی وقت ها یه تصویره، بعضی وقت ها یه دکمه ساده س!، بعضی وقت ها یه باکس دریافت ایمیله و یا چیزی که خودتون اختصاصا واسه خودتون درست کرده اید.

فقط وب سایت ها نیستن که می تونن Call to Action داشته باشن؛ در واقع، هر نوع از محتوا می تونه واسه خودش یه CTA داشته باشه (و باید داشته باشه!).

با استفاده درست و مناسب از فراخوان واسه عمل، می تونین بازدیدکنندگان سایت خود رو به مشتری تبدیل کنین. استفاده مناسب از فراخوان واسه عمل، تاثیر بسیار زیادی در بازاریابی و افزایش درآمدزایی و فروش سایت داره.

نمونه هایی از CTAایی که شما می تونین از اونا استفاده کنین:

— از مردم دعوت کنین که در خبرنامه ایمیلی شما ثبت نام کنن.
— از مردم دعوت کنین که  فایلی رو دانلود کنن.
— از مردم در انتهای مقاله ی خود بخواین که مقاله ی در رابطه دیگری رو هم بخونن.
— از مردم در بخشی از وب سایت تون که درباره ی (مثلا) سئو نوشته اید بخواین که مشخصات وب سایت شون رو وارد کنن، تا وب سایت شون رو از نظر سئو براشون (به رایگان) بررسی کنین.
— در جلسه دیجیتال مارکتینگ خود از حضار بخواین که از فلان برنامه ی مدیریت شبکه های اجتماعی (که بوسیله شما طراحی شده است)، با (مثلا) کد seoparsian!$ به مدت یه ماه، رایگان استفاده کنن.
— و…

سرفصل محتوا

  • مخاطب رو تنها نذارین !
  • تخفیف واسه اولین خرید
  • CTA واسه ایمیل مارکتینگ
  • Call To Actionا رو در کجا به کار ببریم ؟
  • از چه رنگهای استفاده کنیم ؟

مخاطب رو تنها نذارین !

مخاطب رو تنها نذارین ! اون خیلی سریع شما رو فراموش می کنه. ممکنه مقاله ای رو از شما بخونه و دیگه به سراغتون نیاد! نه این که وب سایت بدی داشته باشین، یا مقاله ی خوبی ننوشته اید؛ خیر! این طبیعت آدمه. تا حالا چند بار شده که وارد یه وب سایت خیلی عالی شده باشین و بعد از این که کارتون تموم شد، دیگه اون وب سایت رو به خاطر نیارین؟ گیریم که یادتون موند، ولی ممکنه هیچ وقت فرصت نکنین که به اون دوباره سر بزنین!
ممکنه تو یه جلسه یا دوره ی آموزشی فوق العاده شرکت کنین، ولی بعد از تموم شدن جلسه یا دوره، کلا اون جلسه و برندی که اون رو برگزار کرده، از یاد ببرین و برید به دنبال نگرانی های خودتون!

تخفیف واسه اولین خرید

تا حالا به این موضوع فکر کرده اید که به چه دلیل وقتی وارد یه فروشگاه آنلاین می شید، خیلی سریع واسه شما یه پاپ آپ کوچیک میاد که اگه ایمیل تون رو وارد کنین و بار اوله که خرید می کنین، به شما (مثلا) ۳۰ درصد تخفیف می بدیم؟ (و واقعا هم این ۳۰ درصد تخفیف رو به شما میدن).

یکی از اصلی ترین دلایل این کارشون همینه. چون ممکنه شمایی که (از هر طریقی) وارد اون وب سایت فروشگاهی شده اید، از وب سایت خوشتون بیاد و چند دقیقه ای به بررسی سایت بپردازید، اما با تموم خوب بودن اون وب سایت و محصولاتش، ممکنه که (به هر دلیلی) خیلی راحت اون وب سایت رو ببندین!

پس دست کم کاری که اون وب سایت می تونه بکنه اینه که از شما یه ایمیل بگیره و کد تخفیف، به شما انگیزه می دهد تا ایمیل خود رو وارد کنین (و یا حتی خرید هم بکنین!).

CTA واسه ایمیل مارکتینگ

یکی از مهم ترین مسائلی که در ایمیل مارکتینگ هست، داشتن یه بانک ایمیله. با استفاده مناسب از CTAهای مناسب در وب سایت، شبکه های اجتماعی و… خود، می تونید یه بانک ایمیل هدف دار واسه پیاده سازی کمپین های ایمیل مارکتینگ خود داشته باشین.

Call To Actionا رو در کجا به کار ببریم ؟

تحقیقات ثابت کردن که چشم آدم ، از یه Followchart بهره منده . وقتی توجهش به بالای صفحه جلب میشه ، به دنبال همون خط فرضی که چشم واسه اون صفحه ترسیم کرده میره . در مثالی که می خوام بزنم ، میبینین که تصویر سمت چپ ،استفاده درستی از CTA نکرده و کمترین بهره رو می بره . اما در تصویر سمت راست ، خواننده بعد از مطالعه متن ، نظرش به فرم CTA جلب میشه و اون رو انجام می ده ، حال چه عضویت در خبرنامه و یا آبونه شدن در خوراک باشه.

نکته : به کار گیری چند CTA تو یه صفحه موجب شکست خوردن شما در به کار گیری این فوت وفن میشه.

از چه رنگهای استفاده کنیم ؟

این سوال همیشه واسه خیلی از افراد پیش آمده که واسه ساخت سایت خود و یا . . . . از چه رنگای استفاده کنیم . به فرم زیر دقت کنین ، فرقی که رنگا در CTAا ایجاد میکنن رو جمع آوری کردم:

منبع: یه ادمین – بیگ والت