تمرکز ذهن با ۳ راه حلی که بهره وری رو افزایش می ده 

 

اگه تا به حال در جلسات کاری به دور تون نگاهی انداخته باشین، شاید همکاران تون رو دیده اید که هنگام صحبت یا سخنرانی کردن بقیه، به صفحه گوشی موبایل شون نگاه می کنن یا پیامک و ایمیل می فرستند. خیلی از ما به خود افتخار می کنیم که می تونیم چند کار رو به طور هم زمان بکنیم. ما با انجام دادن هم زمان چند کار، می تونیم در زمان مشخص کارهای بیشتری بکنیم؛ ولی این کار موجب می شه بیشتر اشتباه کنیم، اطلاعات و نشونه های مهم بیشتری رو از دست بدیم و اطلاعات کمتری رو در حافظه ی کاری (working memory) خود حفظ کنیم و همه این موارد موجب مشکل در توانایی حل مسئله و کاهش خلاقیت می شه. در این مقاله می خوایم ۳ راه حل مؤثر رو واسه افزایش تمرکز ذهن در محیطای کاری به شما معرفی کنیم.

پیشرفتای ایجاد شده در تصویربرداری عصبی درزمان ده گذشته به رو شدن حقایق بیشتر در مورد نحوه ی کارکرد مغز کمک کرده. تحقیقات انجام گرفته بر بزرگ سالانِ گرفتار به مشکل کم توجهی- بیش فعالی (ADHD) با استفاده از جدیدترین تصویربرداریای عصبی و آزمونای شناختی نشون می ده که مغز چیجوری تمرکز می کنه، چه عواملی در تمرکز مشکل ایجاد می کنن و مغز چیجوری از راه اصلی خود منحرف می شه. این تحقیق در زمانی انجام شده که مشکل کم توجهی از آدما گرفتار به ADHD خیلی بالاتر رفته و دامن گیر خیلی از ما هم شده که در جهانی همیشه فعال زندگی می کنیم. ولی خبر خوب اینه که مغز می تونه یاد بگیره که چیجوری عوامل حواس پرتی رو ندیده بگیره و پس همه می تونن خلاقیت، تمرکز ذهن و استفاده بیشتری داشته باشن. اما واسه بهبود تمرکز ذهن خود چه کارایی باید بکنیم؟

مطلب مرتبط با این موضوع :  اتوماسیون، کارکنان، بهره¬وری، ارتباطات، مدیران، هستند.، سازمان¬ها، دفتری، تایپ، اداری،، حقیقت، دوره¬ی

پریشونی خود رو مهار کنین

پریشونی (frenzy)، حالت احساسی ایه که در اون فرد کمی (یا تا حد زیادی) از کنترل خارج می شه. پریشونی در بیشتر موارد با استرس، غم، خشم و احساسات مربوطه همراهه. احساسات به وسیله آمیگدال (amygdala) پردازش می شن. آمیگدال ساختار مغزی کوچیک و بادامی شکلیه که خیلی به احساسات منفی واکنش نشون می ده و اونا رو به شکل سیگنالای تهدیدآمیز تصور می کنه. تصویربرداری عملکردی مغز نشون داده که فعال سازی آمیگدال با استفاده از احساسات منفی باعث ایجاد مشکل در توانایی مغز واسه حل مسائل و انجام کارهای شناختی دیگر می شه ولی افکار و احساسات مثبت تأثیر عکس دارن و موجب بهبود کارکرد اجرایی مغز می شن و زمینه رو واسه رسیدن به تفکر خلاق و هدفمند فراهم می کنن.

شما چه کاری می تونین بکنین؟ سعی کنین در طول روز تعادل بین احساسات مثبت و منفی خود رو بهبود بدین. باربارا فِرِدریکسون (Barbara Fredrickson)، پژوهشگر برجسته ی روان شناسی در دانشگاه کارولینای شمالی، چپل هیل، پیشنهاد می کنه که بین احساسات مثبت و منفی، تعادل ۳ به ۱ بسازیم. شما می تونین با ورزش کردن، مراقبه و خوابِ خوب پریشونی احساسی منفی رو کنترل کنین. اینجوری می تونین الگوهای احساسی منفی خود رو هم بشناسید. مثلا شاید یکی از عادتای کم اهمیت یا عجیب همکارتان شما رو آزار می ده و این مسئله وضعیتی ایجاد کرده که کم کم بدتر می شه، ولی شما باید قبول کنین که شاید بیشتر از حد حساسیت نشون میدید. بهتره نفس عمیقی بکشین و ناراحتی و آزردگی رو از خود دور کنین.

تیم شما چه کاری می تونه بکنه؟ در مورد موضوعات مثبت و تا حدی طنز جلساتی رو برگزار کنین. احساسات مثبتی که در این جلسات ایجاد می شه، علاوه بر بهتر شدن دادن کارکرد مغز، توانایی کار تیمی و حل مسئله رو هم افزایش می ده.

مطلب مرتبط با این موضوع :  که‌، به‌، کارگران‌، برای‌، -، وسایل‌، است‌، شود.ماده‌، قابل‌، مکلف‌، کافی‌، یک‌

از ترمزها استفاده کنین

مغز به طور همیشگی، حتی زمانی که بر کار خاصی تمرکز کردین محیط داخلی و بیرونی شما رو اسکن می کنه. عواملی که حواس شما رو پرت می کنن مثل افکار سرکش، احساسات، صداها یا معطلیا همیشه در کمین هستن. خوشبختانه مغز طوری طراحی شده که می تونه افکار ناخواسته، اعمال غیرضروری و حتی احساسات ذاتی ای رو که موجب منحرف شدن شما از راه درست شده، فورا متوقف کنه.

شما چه کاری می تونین بکنین؟ واسه جلوگیری از کاهش تمرکز ذهن و تأثیر عواملی که حواس شما رو پرت می کنن، از روش ABC به عنوان پدال ترمز مغزتون استفاده کنین. واسه این منظور باید از گزینه هایی که دارین آگاه (Aware) باشین. شما می تونین کاری رو که انجام میدید، متوقف کنین و عامل حواس پرتی رو برطرف یا اونو آزاد کنین. نفس عمیق بکشین (Breathe)، به گزینه های موجود فکر کنین و بعد آگاهانه یکی رو انتخاب کنین (Choose): می خواید عامل حواس پرتی رو متوقف کنین یا آزاد کنین؟

تیم شما چه کاری می تونه بکنه؟ واسه آزادی از عوامل حواس پرتی جلسات یک ساعته ترتیب بدین. انتظار میره که در این جلسات همه نظرات متفکرانه و خلاقانه ارائه بدن و وجود عواملی که موجب حواس پرتی شه (مثل لپ تاپ، تبلت، گوشی موبایل و بقیه وسیله ها) مجاز نیس.

از تغییر آمایه استفاده کنین

درسته که تمرکز بر یک کار خیلی خوبه ولی بعضی وقتا لازمه که توجه خود رو به مسئله جدیدی متمرکز کنین. تغییر آمایه (set-shifting) یعنی تموم تمرکزتان رو به کار جدید متمرکز کنین و هیچ بخشی از تمرکز ذهن خود رو بر کار قبلی باقی نگذارید. بعضی وقتا این کار مفیده و موجب می شه به مغزتون کمی استراحت بدین و به اون فرصت بدین که وظیفه ی جدیدی رو بکنه.

مطلب مرتبط با این موضوع :  مثالهای، اطلاعاتی، پردازها، اسناد، توضیحات، .، کنفرانسهای، .سیستمهای، اتوماسیون، ویدئویی، مشتری، )

شما چه کاری می تونین بکنین؟ پیش از اونکه توجه خود رو به کار جدیدی متمرکز کنین، به جای ذهن بر جسم تون تمرکز کنین. مثلا می تونین واسه پیاده روی بیرون برید، از پلها بالا برید، چند نفس عمیق بکشین یا حرکات کششی بکنین. حتی اگه خودتون هم آگاه نباشید، وقتی این کارا رو انجام میدید مغز شمام اونقدر روی وظایف قبلی تون کار می کنه. بعضی وقتا ایده های جدید در طول همین معطلیای همراه با انجام حرکات فیزیکی ظاهر می شه.

تیم شما چه کاری می تونه بکنه؟ واسه هر یک ساعت از زمان جلسه، زمان استراحت ۵ دقیقه ای در نظر بگیرین و همه رو تشویق کنین که فعالیتای فیزیکی بکننن و به کارایی مثل بررسی کردن ایمیلای خود مشغول نشن. این زمانای استراحت به بازسازی کارکرد اجرایی مغز کمک می کنه و موجب می شه که در زمان بازگشتن به جلسه، ایده های بیشتر و بهتری داشته باشین.

سازماندهی ذهن خود و اعضای تیم تون نتایج زیادی رو به دنبال داره. ایجاد «تمرکز با کیفیت بالا» در کارکنان نقطه ای عالی واسه شروع هستش. پس جلساتی برگزار کنین که در اون افراد چند کار رو هم زمان انجام نمی دن و به جلسه توجه می کنن و بعد نتیجه رو مشاهده کنین. تا به حال این کار رو در شرکت خود امتحان کردین؟ فکر می کنین انجام این کار در شرکت شما موفق هستش؟

برگرفته از: hbr.org