منابع پایان نامه ارشد درمورد نکاح منقطع، فسخ نکاح، جنس مخالف، سوءمصرف مواد

3-در نکاح منقطع شوهر ملزم به دادن نفقه به زن خود نیست، مگر اینکه دادن نفقه شرط شده باشد یا عقد مبنی بر آن جاری شده باشد. ( ماده ???? ق . م)
4-در نکاح منقطع، مقررات طلاق اجرا نمی‌شود و جدایی زن و شوهر با انقضاء یا بذل مدت یا فسخ نکاح تحقق می‌یابد. بنابراین طلاق و آنچه در قانون مدنی راجع به آن آمده است ویژه نکاح دائم است. ( مستنبط از ماده ???? ق . م)
5-عده زوجه منقطع پس از جدایی از شوهر(در غیر زن آبستن ) دو طهر است، اعم از اینکه جدایی به علت فسخ نکاح یا انقضاء یا بذل مدت باشد، در حالی که عده فسخ نکاح یا طلاق در نکاح دائم سه طهر است. هرگاه زوجه منقطع با اقتضای سن ( یعنی با اینکه در سنی است که علی القاعده باید عادت زنانگی داشته باشد ) عادت نبیند، عده او ?? روز است، حال آنکه عده این گونه زنان در نکاح دائم سه ماه است. ( مواد ???? و ???? ق . م. ) البته عده وفات و عده زن آبستن در مورد نکاح دائم و منقطع یکسان است. ( مواد ???? و ???? ق . م )
) 6-در نکاح منقطع زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی برند. ( مستنبط از مواد ??? و ???? ق . م
ج)تقسیم ازدواج به دانشجویی و غیر دانشجویی
در ابتدا باید گفت منظور از ازدواج غیر دانشجویی، ازدواج‌های است که اولاً انتخاب اولیه در محیط دانشگاه انجام نمی‌شود و ثانیاً دانشگاه و دست اندرکاران مربوطه نقشی در ایجاد آن ندارند. از آنجا که بحث اصلی در این نوشتار، حول محور ازدواج دانشجویی می‌چرخد، صرفاً به ازدواج دانشجویی اشاره می نمایم.
2-1-5ازدواج دانشجویی؛ اهمیت و تاریخچه
2-1-5-1اهمیت ازدواج دانشجویی
یکی از ازدواج‌هایی که طی چند سال اخیر رواج گسترده‌ای یافته، ازدواج دانشجویی است. دوران دانشجویی ‌و محیط ‌دانشگاه بهترین زمان و مکان همسرگزینی است. زیرا نسبت به روش‌های دیگر از امتیازات زیر برخوردار است:
دانشجویان نسبت به نوجوان دبیرستانی که با التهاب غریزی و احساسی وارد رابطه‌های نافرجا می‌‌شوند پخته‌تر و رشد یافته‌ترند و می‌توانند علاقه‌های خود را به ازدواج برسانند. افرادی که در یک دانشگاه‌ درس می‌خوانند از نظر سنی، تحصیلی، فکری، علایق‌ و انتظارات ‌به‌ هم‌ تناسب ‌و هماهنگی ‌دارند. به ‌خاطر حضور طولانی دختران و پسران در کنار هم، علاوه بر پسند ظاهر، امکان شناخت ویژگی‌های رفتاری، روانی و اخلاقی یکدیگر برایشان فراهم‌تراست. حضور تعداد زیاد جنس‌ مخالف ‌امکان مقایسه را به وجود می‌آورد و این تضمین را می‌دهد که برخورد سریع و احساسی با یک نفر او را در دام عشق گرفتار نکرده است.
اما از سوی دیگر در دانشگاه‌ها، دانشجویان در محیط رسمی با هم برخورد می‌کنند و در این برخوردهای رسمی افراد نمی‌توانند به درک صحیحی از شخصیت طرف مقابل برسند. در ایران چون ازابتدای زندگی افراد تفکیک جنسیتی وجود دارد، دختران و پسران معمولاً درک بسیار کمی در مورد تفاوت‌های جنسیتی و رفتاری ‌یکدیگر دارند. یکی ‌از مکان‌هایی ‌که‌ معمولاً تفکیک ‌جنسیتی ‌در آن‌ کم‌ می‌شود دانشگاه است. بنابراین، امکان تحت تأثیر روابط عاطفی قرارگرفتن در این مکان بسیار بالاست.
لذا با وجود این شرایط، برخی از دوستی‌ها و رابطه‌های عاطفی دانشجویان پسر و دختر نه تنها به ازدواجی ‌پایدار و رضایت‌بخش ‌نمی‌رسند، بلکه‌ باعث ‌افت ‌شدید تحصیلی، برقراری ‌ارتباط‌های غیراخلاقی، ابتلا به بیماریهای روانی، درگیرشدن با آسیب‌های اجتماعی نظیر سوءمصرف مواد و الکل و بروز و تشدید اختلافات خانوادگی می‌شود.
برای پیشگیری از چنین بحران‌ها و مشکلات عافیت‌سوزی، سزاوار است جوانان دانشجو مدیریت رابطه با جنس ‌مخالف ‌را بیاموزند. برای ‌این‌منظور، نخست هر دانشجو، به خصوص دانشجوی دختر، باید بداند در محیط کار و تحصیل با سه گروه از افراد جنس مخالف برخورد می‌کند: همکاران، هوسرانان و خواستگاران. همکار می‌تواند استاد، کارمند اداری یا یک همکلاسی باشد. او فرد محترمی است که یا ازدواج کرده و یا برای ازدواج آمادگی و تناسب لازم راندارد. ارتباط با همکار باید در همان چارچوب و وظیفه مشخصی باشد که در دانشگاه تعریف شده است.(نیازی،20:1390)
مراحل تشخیص
1-مرحله اول: در روش سنتی، یعنی معرفی از طریق آشنایان می‌توان از معرفی کنندگان درباره سن، سطح و رشته تحصیلی، وضعیت اجتماعی و اقتصادی و تا اندازه‌ای وضعیت فرهنگی خانواده‌ها پرس وجو کرد. این ویژگی‌ها اگر مطابق ملاک‌های مطلوب بودند، به مرحله دوم می‌رسیم.
2-مرحله دوم: ملاقات دختر و پسر در خانواده دختر، پسندظاهر، بررسی بخشی از مسائل خانوادگی و شغلی حاصل می‌شود.
3-مرحله سوم: گفت‌وگوهای دختر و پسر با هم و با پدران و مادران یکدیگر، در این مرحله و از این طریق بخشی از ملاک‌های دینداری، حسن خلق و هدف‌های شغلی و اجتماعی آینده بدست می‌آید.
4-مرحله چهارم: انجام تحقیقات و همزمان مشورت خواستن از روان شناس با تجربه.
در روش‌ آشنائی در دانشگاه و محل کار، با شرایط: ارتباط به قصد ازدواج، آگاه کردن خانوادها و پرهیز از دوستی‌های صمیمانه‌ و تماس‌های نزدیک، بررسی‌های اول و دوم در یک مرحله صورت می‌گیرد.(همان:21)
2-1-5-2تاریخچه ازد
واج دانشجویی
اصطلاح ازدواج دانشجویی نخستین بار از سوی یکی از اساتید دانشگاه تهران پیشنهاد شد و اولین جشن ازدواج در زمستان سال 1376 با کمک نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی و با شرکت 60 زوج از دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.
این رویکرد در سال‌های بعد در سایه پیام مقام معظم رهبری، حمایت نهادهای مختلف و هدایای بخش‌های مختلف دولتی و تبلیغات رسانه‌ها – به ویژه صدا و سیما- به تدریج با اشتیاق بیشتری روبرو شد، به گونه‌ای که شمار ازدواج‌های دانشجویی در سال 1378 به هزار و در سال 1381 به چهار هزار مورد رسید. تحقیقات آماری پرسش نامه‌ای که توسط چند تن از اساتید دانشگاه انجام گرفت نشان‌گر رویکرد دانشجویان – به ویژه دانشجویان شهرستانی – به این پدیده است.
بخشی از این نتایج این تحقیقات بدین شرح است:
یک) جشن‌های ازدواج دانشجویی در سایه تسهیل فرایند ازدواج، نقش موثری در کاهش سن ازدواج دختران و پسران دانشجو دارند.
دوم) در جشن‌های ازدواج دانشجویی به دلیل نداشتن توجه کافی به مشکلات و نیازهای دختران در ازدواج، در عمل موفقیت کمتری در جلب نظر دانشجویان دختر داشته‌اند.
سوم) استقبال بیشتر دانشجویان ساکن شهرستان از جشن‌های ازدواج دانشجویی، عوامل مختلف روان شناختی و جامعه شناختی دارد.
چهارم) تنگناها و مشکلات اقتصادی نقش بسیار مهم و موثری در جلوگیری از ازدواج جوانان دارند.
پنجم) صرف برگزاری جشن‌های ازدواج دانشجویی به تنهایی برای ترغیب دانشجویان به ازدواج کافی نیست .
رشد علایق جنسی و همسرخواهی ذهن جوانان دانشجو را به ازدواج معطوف می‌کند و از سوی دیگر دختران و پسران در بسیاری از دانشگاه‌های کشور – به استثنای برخی مراکز آموزشی – به صورت مختلط و گاه در یک کلاس هم زمان تحصیل می‌کنند. گذشته از میزان مشروعیت این اختلاط و برخی آسیب‌هایش این وضعیت ذهن جوانان را بیشتر به جنس مخالف معطوف می‌سازد و برخی ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری نیز در معرض دید و داوری قرار می‌گیرد، بنابراین محیط دانشگاه حتی اگر دختران و پسران با هم مختلط نباشند و با فرض سلامت شرعی و اخلاقی ارتباط دانشجویان با یکدیگر، می‌توانند تا حدودی نگرانی جوانان را برای تشخیص شایستگی‌های همسر آینده‌شان بر طرف نمایند. بی‌تردید حمایت از پدیده ازدواج دانشجویی از سوی نهادهای رسمی کشور بر اساس همین مزیت‌ها سامان گرفته است، هر چند در میزان توفیق و پایداری ازدواج‌های دانشجویی میان برخی صاحب نظران اختلاف وجود دارد.
با گذشت چند سال از آغاز پروژه جشن‌های ازدواج دانشجویی، به نظرمی‌رسد که اینک زمان آن فرا رسیده که ارزیابی‌های همه جانبه‌ای از نتایج و پیامدهای این ازدواج‌ها به عمل آید. اهمیت انجام چنین ارزیابی‌هایی، علاوه بر راهبردهای عملی آن، از این نکته سرچشمه می‌گیرد که از همان اوایل برگزاری این جشن‌ها موضع‌گیریهای متفاوتی از سوی محافل مختلف فرهنگی، خبری، سیاسی و علمی نسبت به جشن‌های ‌ازدواج ‌دانشجویی ‌نشان‌ داده‌ شد. اگر چه ‌‌برداشت‌های ‌متفاوت و بعضاً نادرست ‌از ماهیت‌ این‌ جشن‌ها تا حد زیادی ‌در این موضع‌گیریها موثر بوده است، اما واقعیت این است که به هرحال نه مخالفین و نه موافقین برگزاری این جشن‌ها آمارهای واقعی و یا شواهد عینی و تجربی برای موضع گیریهای خود در اختیار نداشته‌اند. چرا که اساسا تاکنون هیچ تحقیق و مطالعه‌ای در این زمینه صورت نگرفته است.
در طول هفده سال تلاش، ستاد ازدواج دانشجویی با هدف ازدواج به ‌هنگام، آگاهانه، آسان و پایدار در زمینه‌های مختلف تجربه‌های متعددی به دست آورده است که اهم آن در قالب پنج برنامه کلی ذیل می‌آید:
1. برگزاری کارگاه‌ها و جلسات متعدد آموزشی با سرفصل‌های آگاهی‌ها و آمادگی‌های قبل از ازدواج، آموزش زوجین جوان در جهت ارتقای کیفی زندگی مشترک، ایجاد آمادگی برای فرزند آوری و فرزند پروری و آموزشهای ویژه والدین دانشجویان.
2. برگزاری مراسم و جشن‌های ازدواج دانشجویی و ایجاد برنامه‌های مهیج و موج‌آفرین در سطح دانشگاهها.
3. برگزاری سفرهای زیارتی برای زوجین دانشجو و تقویت روحیه تأسی به مکتب اهل بیت (ع) در آغاز زندگی مشترک.
4. تولید و توزیع کتاب، جزوه و نرم افزارهای آموزشی جهت زوجین جوان.
5. اهدای هدایا از جمله سکه اهدایی مقام معظم رهبری و هدیه ریاست محترم جمهوری به دانشجویان مزدوج و…(همان:8)

مطلب مرتبط با این موضوع :  پایان نامه با موضوعرفتار انسان

2-1-6-مزیت ها و آسیب های ازدواج دانشجویی
الف)مزیت‌های ازدواج دانشجویی
ازدواج دانشجویی فرصت‌هایی مثبت و سازنده‌ای ایجاد می‌کند که ما به مواردی از آنها اشاره می‌کنیم.
1-افزایش شور و نشاط جوانی: ازدواج دانشجویی پیوند به موقعی است که از آغاز با شور و نشاط ویژه‌ای همراه است و زمینه را برای بهره‌ برداری بیشتر از این سرمایه روحی آماده می‌سازد. زوج‌های دانشجو در مقایسه با دختران و پسران مجردی که بیشتر تنهایی را تجربه می‌کنند فرصت بیشتری برای برقراری و تجربه انس و الفت با همسر جوان خود را می‌یابند و این علاوه بر خروج از دایره تنهایی، معنا و مفهوم جدیدی در زندگی آنها ایجاد می‌کند و این معناجویی، مقدمه‌ای بر شور و نشاط بیشتر جوانی و عامل مقامتی در برابر مشکلات زندگی است.
2- تعدیل انتظارهای دو طرفه: سالهای دانشجویی، آمیختگی خاصی با روح ساده زیستی دارد، همان ساده زیستی با ارز
شی که از دیر زمان ایجاد کننده حرکت‌های انقلابی بوده است، پدیده‌ای که اگر نبود، جنبش‌های دانشجویی نیز بوجود نمی‌آمد. لذا زوج‌های دانشجو به همین اعتبار، انتظار چندانی از نظر گستردگی و تنوع معاش و معیشت از یکدیگر ندارند، زیرا غالبا ارزش زندگی را در معنویت، مکارم اخلاقی و رشد و پیشرفت علمی تخصصی می‌جویند. بر همین اساس و نیز به خاطر ویژگی‌های قناعت، یکدیگر را مورد بازخواست‌های مادی و اقتصادی قرار نمی‌دهند و در نتیجه فرصتی می‌یابند تا روح تفاهم، صمیمیت و دوستی را در خانواده گسترش دهند.
3-کاهش فاصله نسل‌ها: تنظیم طبیعی فاصله سنی والدین و فرزندان، یکی دیگر از مواهب ازدواج دانشجویی است. زوج‌های جوانی که در آغاز زندگی مشترک، صاحب فرزند می‌شوند و به مقام امانت داری حق تعالی می‌رسند، فاصله سنی قابل قبولی با فرزندان خود خواهند داشت. این امر، اثر مطلوبی در برقراری و تداوم تفاهم میان دو نسل (والدین و فرزندان) دارد. برای مثال، زمانی که فرزندان به سن نوجوانی می‌رسند، والدین آنها همچنان خود را جوان احساس می‌کنند، لذا فاصله چندانی میان آنها احساس نمی‌شود و درجه سازگاری به نسبت بالایی بین آنها هست. نشانه‌های این سازگاری در دوستی، صمیمیت و همدلی والدین و فرزندان نمایان می‌شود. در مقابل زوج‌هایی که در سال‌های به نسبت بالا و اواخر جوانی و حتی بعد از آن ازدواج می‌کنند فاصله سنی زیادی از فرزندانشان دارند و کمتر می‌توانند خود را در موقعیت جوانان‌شان و نوجوانان قرار دهند و از منظر آنها زندگی، جهان آرزوها و آرمان‌ها بنگرند، از این رو میزان سازگاری و تفاهم هم میان آنها کاهش می‌یابد.
4- افزایش سطح انگیزش: ازدواج دانشجویی، انگیزه ها را دگرگون می‌سازد و اراده‌ها را فراتر می‌برد تا دو طرف به خود و دیگران اثبات کنند که می‌توانند موفق باشند. صداقت دوره جوانی و شرافت دانشجویی، عامل دیگری است که آنها را بر می‌انگیزد تا به همه میثاق‌هایشان به ویژه عهد و پیمان با همسر وفادار بمانند و آن را در حد توان محقق سازند.
از پیامدهای ارتقای انگیزش، افزایش تلاش زوج‌های دانشجو در فعالیت درسی است، از این رو در بیشتر موارد، ازدواج به تحول درسی و آموزشی دانشجویان می‌انجامد، چون آنها احساس می‌کنند به نوعی از تمرکز فکری رسیده‌اند و بهتر از گذشته می‌دانند که چه می‌خواهند و چه باید بکنند لذا به مرور، پیشرفت محسوسی در روند تحصیل آنها مشاهده می‌شود. گاهی عده‌ای از آنها، جویای کار و شغلی مناسب‌اند و این امر نیز موجب می‌شود با سرعت و کیفیت بهتری، دوران تحصیل را به پایان برسانند.
5- آرامش روحی به موقع: اگر چه آرامش روحی، از پیامدهای منطقی و طبیعی ازدواج است، اما این آرامش در ازدواج دانشجویی، به موقع حاصل می‌شود زیرا زن و شوهر در آغاز بهار زندگی، مسیر خود را اختیار کرده‌اند و می‌توانند از حداکثر شور و نشاط جوانی بهره بگیرند.
6- حمایت از سوی دانشگاه و اعطای تسهیلات: وجود دانشگاه به منزله پلی بین دانشجویان خواهان ازدواج و خانواده‌های آنان می‌باشد. انجام مشاوره‌های همسرگزینی برای دانشجویان که در مراکز مشاوره‌ای داخل دانشگاه‌ها و یا خارج از دانشگاه انجام می‌گیرد، نقش سازنده‌ای در انتخاب صحیح آنان دارد و از همه مهم‌تر، حمایت معنوی دانشگاه بعد از ازدواج است

مطلب مرتبط با این موضوع :  دانلود پایان نامه دربارهتجزیه واریانس، اثر مشترک، استان خراسان، مورفولوژی

دیدگاهتان را بنویسید