پایان نامه ارشد

دسته بندی علمی – پژوهشی : نقش تنوع فرهنگی در توسعه گردشگری، مطالعه موردی کشورهای ایران، انگلستان و مالزی- قسمت 20

– عید قربان
مراسم هندی ها
– دیوالی
– دورگا
– هولی
مراسم یهودی ها
– عید فصح
– روش هشانا
– یوم کیپور
– هانوکا (Life in the Uk, 2013).
3-4 گردشگری غذایی انگلستان
کشور انگلستان به اندازه ی کشورهای معروفی مانند فرانسه در گردشگری غذایی ممتاز نمی باشد ولی همانگونه که قبل بیان شد، جشنواره ها و فستیوال های بسیاری در طول سال در این کشور برگزار می شود که فستیوال های مربوط به پخت و پز را نیز شامل می شود. غذا و نوشیدنی در دسترسی مستقیم به محلی فرهنگ به دلیل تعامل با مردم محلی ارزش خاصی دارد. این کشور سایت رسمی با نام گردشگری غذایی داراست که در زمینه های مختلف غذا فعالیت می کنند. یکی از جالبترین امکانات این سایت اینترنتی این است که هر کاربر با کلیک بر روی قسمت های مختلف این کشور که بر روی نقشه نشان داده شده است می تواند از انواع غذاهایی که در این منطقه تهیه و سرو می شود، آگاهی پیدا کند. اخبار فستیوال ها و رویدادهای مختلف غذایی که در طول سال در نقاط مختلف انجام می شود نیز در این وب سایت منتشر می شود.
هر منطقه از انگلستان دارای میراث فرهنگی خود است که برای این تنوع فرهنگی انواع خاصی از مواد غذایی، نوشیدنی و یا سنت های محلی وجود دارد. تحقیقاتی در این زمینه نشان می دهد که گردشگران دانمارکی زیادی برای آشنایی نزدیک از نحوه ی تهیه یمواد غذایی و نوشیدنی های محلی و منطقه ای به این کشور سفر می کنند (VisitBrtain, 2010: 47). رستوران های محلی و منطقه ای یکی از ویژگی های انگلستان است. بنا به تنوع قومیتی که رد این کشور وجود دارد، جدای مهاجران، خود مردم هر منطقه از انگلستان دارای تنوع غذایی و نوشیدنی هستند که گردشگران زیادی را به خود جلب می کنند. وجود شهروندان مختلف از اقصا نقاط دنیا به این کشور نیز باعث بوجود آمدن مراکز تهیه ی غذا و رستوران های خارجی شده است، به نحوی که پیدا کردن غذاهای خاصی مانند آبگوشت ایرانی هم چندان کار سختی نیست. تلاش این کشور در زمینه ی گردشگری غذایی نشان از اهمیت ویژه ی غذا و آداب آن است. تحقیقات visitBritain نشان می دهد که ماهی و چیپس، اسکونز ( نان فانتزی مورد علاقه ی آمریکایی ها)، غداهای هندی و مواد غذایی قومی چیزهایی هستند که در این صنعت جای گرفته اند. از این رو گروه متخصصان غذایی منطقه ای انگلیس نه گروه مواد غذایی منطقه ای را شناسایی کرده اند که عبارتند از :
Kentish Fare
شمال غرب
جنوب شرق
مواد غذایی انگلستان میانه
غرب
سلیقه ی آنجلیا
نیوهمشایر
شربت خانه ی یورکشایر
مواد غذایی قلب انگلستان (Enteleca Research and Consultancy, 2010: 13).
گردشگری در مالزی
کشور مالزی بین سال های 2000 تا 2010 بیش از 140 درصد رشد داشته است (World Travel & Tourism Council, 2011: 26). صنعت گردشگری مالزی یکی از بخش های مهم اقتصادی این کشور (Ministry of Tourism, 2009) است و با اینکه زمان کوتاهی است که به جریان اقتصادی مالزی پیوسته است، عملکرد قابل توجهی نشان داده است (Asian Strategy and Leadership Institute, 1997). گردشگری صنعت دوم در اقتصاد مالزی است و در سال های 2008 و 2009 میلادی به ترتیب 50.2 میلیارد و 55 میلیارد رینگیت[61] (واحد پول مالزی) تولید ناخالص داخلی[62] این کشور را به خود اختصاص داده است (Ministry of Tourism, 2008 and 2009) ، علاوه بر این بین سال های 2006 تا 2010 درآمد گردشگری با افزایش 55.6 درصدی به رقم 56.5 میلیارد و تعداد گردشگران با افزایش 41.4 در صدی به 24.6 میلیون نفر رسیده است (Tourism Malaysia: Facts & Figures, 2011). گردشگری اشتغال مستقیم به بیش از 800.000 مالزیایی، حدود 6.5 درصد از نیروی کار فعال این کشور را از آن خود کرده است (Fisher & et, 2008:1).
4-1 تاریخچه گردشگری مالزی
مالزی کشوری است در جنوب شرق آسیا است، بر روی یک شبه جزیره از سرزمین اصلی آسیا و تا حدودی در یک سوم شمالی از جزیره بورنئو[63] واقع شده است. غرب مالزی با کشور تایلند مرز مشترک دارد که توسط جاده و پل (مالزی و سنگاپور) به دولت سنگاپور متصل شده و سواحلی در جنوب دریای چین و تنگه مالاکا داراست. شرق مالزی (جزیره بورنئو) مرز مشترک با برونئی و اندونزی دارد. این کشور به عنوان نهمین منطقه ی گردشگری دنیا قرار گرفته است (UNWTO, 2010).
تاریخچه ی گردشگری کشور مالزی با تاریخ انسانی آن گره خورده است. مدارک چندانی در زمینه ی گردشگری به مالزی و یا سفر مردم مالزی به شورهای دیگر در دسترس نیست ولی آنچه روشن است این است که تاریخ تمدن این کشور حاکی از پادشاهی و دست اندازی سایر کشورها به این منطقه است.
تاریخچه مالزی با نفوذ پادشاهی هندو آغاز و از ورود اسلام در قرن دهم، نفوذ قدرت های استعماری اروپا، اشغال ژاپن در طول جنگ جهانی دوم و تأسیس فدراسیون های چند نژادی مالایا در سال 1957 خبر می دهد.
از زمان پادشاهی هندوها در این کشور آثار و خرابه هایی وجود دارد که به عنوان میراث تاریخی این کشور اکنون مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد که منطقه ی باستانی Bujang از آن دسته است. همچنین مدارک گواه آن است که معامله گران هندی در جستجوی طلا، چوب های معطر، ادویه جات و ترشی جات وارد این کشور می شدند و هندی ها نیز فرهنگی همه گیر برای مردم مالزی به ارمغان می آوردند. مالایی ها با توجه به ساختار فرهنگ و جامعه خود آنچه از هندوها جذب می کردند، تغییر داده و سنت هایی را پدید می آورند که از آن جمله مراسم عروسی مالایی هاست که

نوشته ای دیگر :   بررسی ارتباط بين نابی، چابکی سازمانی و رقابت پذيری سازمانی- قسمت 101

دانلود کامل پایان نامه در سایت pifo.ir موجود است.

هنوز هم از نفوذ اولیه ی مراسم هندوها در آن دیده می شود (Malaysia History, 2013).
ورود اسلام به این کشور منجر به عصر طلایی مالاکا ها شد. فرهنگ و تجارت کالاهای اسلامی در طول این زمان شکوفا شد (TourismMalaysia, 2013). با ضعیف شدن قدرت مالاکا، قدرتهای استعماری اروپا به این منطقه سرازیر شدند و برای تسخیر زمین های کشاورزی ادویه جات ، ترشی جات غنی و مواد معدنی این کشور را استعمار کردند. کشورهای زیادی برای استفاده های تجاری به مالزی سفر کردند که پرتغال، انگلستان، هلند، زاپن و فرانسه از سردمداران آن بودند. مستعمره بودن این کشور دلیل مناسبی بود تا افراد خارجی زیادی با اهداف مختلف به آن سفر کنند. البته آنچه حائز اهمیت است این است که این کشور همواره تحت تاثیر فرهنگ های مختلف بوده است.
این روند تا زمانی که این کشور به استقلال رسید ادامه داشت. در واقع گردشگری مالزی در سال 1960 میلادی آغاز و یکی از نیروهای جدید آقتصادی با رشدی کند شد.
جدول شماره 4-4-1-1: روند شکل گیری گردشگری مالزی

دوره زمانی فعالیت ها