منابع پایان نامه ارشد درمورد مواد مخدر، خانواده گسترده، امام رضا (ع)، ضرب و جرح

یکی از صفات کریه و ناشایستی که عده قلیلی از مردان و زنان بدان دچار هستند بددهنی و فحاشی می‌باشد که در هیچ جامعه کوچک و بزرگ و کسی پسندیده نمی‌باشد. یک انسان شایسته و با ایمان هرگز با ادای کلمات زشت و بد خلقی موجبات دلخوری، رنجش و شکستن غرور دیگران را فراهم نمی‌سازد .(صفائی،72:1372)
خرافات
برای اشیاء و اماکن و امور قدرتی به غیر از آنچه طبیعی و حقیقی است قائل شدن خرافات است. خرافات زائیده توهم، ترس، کمبود عقلی، جهالت، ضعف است، خرافه پرستی عبارت از داشتن عقاید باطل غیر علمی و غیر منطقی است در باب عالم و تأثیر طبیعت یا قوای ناپدید در طالع انسان .
در ایجاد خرافات، فرهنگ جامعه و گاهی مقاصد پلید بعضی از سودجویان نیز مؤثر است. هر قدر سطح فرهنگ و بینش اجتماعی بالا گیرد از دامنه خرافات کاسته می‌شود. خرافات موجب جنایات بی‌شماری گشته است زیرا به گفته ولتر، خرافات بدترین دشمن عبادت حقیقی خداوند متعال است …. خرافات مانند افعی به دور مذهب پیچیده است ما باید سر این افعی را بکوبیم بی‌آنکه صدمه‌ای به مذهب بر‌سانیم.(زریاب خوئی،205:1336) – ناهماهنگی روابط جنسی و عدم رعایت نیاز جنسی یکدیگر
انسان دارای مجموعه‌ای از نیازها و غرایز است که عدم ارضا و یا نقص در ارضای هر کدام از آن‌ها موجب ایجاد تزلزل در شخصیت می‌گردد و ازدواج، بهترین پاسخ به این غریزه است و رهبانیت و پس زدن آن را صحیح نمی‌داند، چون جز تشنگی سیری ناپذیر و تنوّع طلبی و اضطراب، چیز دیگری در پی نخواهد داشت؛ بنابر این باید به ضرورت تأمین نیاز جنسی توجّه نمود، اما نه تنها از بعد مادی و جسمانی؛ بلکه در نتیجه تأمین صحیح، فرد از لحاظ روانی و اخلاقی نیز به آرامش می‌رسد
بنابراین فرد پس از ازدواج می‌تواند این غریزه مهم حیاتی را با شیوه‌ای مطلوب و معقول و اجتماع پسند ارضا کند و در سایه آن، به آرامش دست یابد. (امینی ، 23:1377)
بی‌گمان نادیده گرفتن ارضای نیاز جنسی همسر، سهم عظیمی در مساله خیانت به یکدیگر دارد و خیانت ضربه مهلکی بر پیوند زناشوئی است. مرد و زن، خاصه مرد باید خود را در روابط جنسی با زن هماهنگ سازد. بهترین راهنمای مرد در نزدیکی به همسرش رعایت اصل متقابل است بعضی از مردان جوان، به حکم غریزه حیوانی، رفتار می‌کنند و برای احساسات طرف و نیازهای او هیچ گونه اهمیت قائل نیستند.
روابط جنسی باید با خوشایندی طرفین صورت گیرد و این عمل صرفاً باید با تمایل و انگیزه جنسی هر دو نفر همراه باشد. اگر یک چنین حالتی وجود نداشته باشد هر آنچه که در این امر ارزشمند است محو شده و تمایلات جنسی به یک حالت حیوانی مبدل خواهد شد. در یک چنین عملی که مستلزم صمیمیت و محرمیت است اگر فقط یکی از طرفین تمتع جنسی ببرد و دیگری را لذتی نباشد دال بر آن است که احترام به انسانیت نابود شده و کلیه معیارهای اخلاقی در هم پاشیده است. برای یک انسان حساس و منطقی وجود یک چنین حالتی نمی‌تواند جالب و دلپذیر باشد. . (کی نیا،909:1388) زیاده طلبی و نامتعادل بودن مرد و زن
منظور از زیاده طلبی، توقعات بیماری مادی زن از شوهر نیست. باید توقعات مادی را کاهش داد و از موارد بی‌جای آن چشم پوشید. زنانی که توقعات خود را از شوهران خویش کمتر می‌سازند بیشتر احساس خوشبختی می‌کنند. مراد از زیاده طلبی و نامتعادل بودن مرد و زن، بر سر بیماری جنون نزدیکی است. و منشاء آن ممکن است روانی یا بیماری عضوی باشد به هر حال، نوعی جنون شناخته شده است و درمان عضوی و یا روان درمانی آن میسر است و به مردی که دچار جنون چنین زنی می‌گردد توصیه می‌شود که به جای مراجعه به دادگاه حمایت خانواده و تلاش برای گرفتن گواهی عدم سازش و اقدام برای طلاق، همسر خود را به روان‌پزشک معرفی نماید تا در درمانش بکوشد. اما مردی که خود به جنون نزدیکی مبتلی است، اگر نخواهد تن به درمان بدهد زندگی را بر زن دشوار می‌سازد.(همان:912) 2-4-3- عوامل اجتماعی
از عواملی که ممکن است روابط زناشویی را دچار اختلال سازد، عوامل اجتماعی است که قبل از برشمردن آنها و توجیه کیفیت تأثیر هریک در نظام خانواده، لازم می‌داند که تأثیر محیط طبیعی را از یاد نبریم.
-تأثیر شهر و روستا
آمار بسیاری از کشورها و کشور خودمان ایران نشان می‌دهد که طلاق در میان شهرنشینان بیشتر از روستائیان است. میزان طلاق خلاصه در نواحی صنعتی و کارگری، به علت گسیخته شدن پیوندها و سنت‌ها وحشتناک است و برعکس، اختلاف زن و شوهر در میان روستائیان پاکدل به ندرت منجر به طلاق می‌شود. در این زمینه شعارهائی در بین روستائیان بر زبانها جاری است.
– مسکن
کمبود مسکن و بالا بودن اجاره‌ بهای آن، مشکلی برای جوانان در تشکیل کانون خانوادگی شده است. سبک معماری و زندگی در آپارتمانها و تأثیر آنها در زندگی خانوادگی از مسائل قابل بررسی است.
زندگی در آپارتمان برای بزرگسالان، مشکلات دیگری در پی خواهد داشت. به جای اینکه حسن روابط هم‌جواری بین بزرگسالان ساکن یک آپارتمان ایجاد شود تعارض و اختلاف و بگومگوها، برخوردهای نامطلوب و مداخلات نابجا در زندگی یکدیگر، زدوخوردها و منازعات و سرانجام ازدیاد طلاق را باید انتظار داشت. توسعه آپارتمان سازی باید موازی با رشد اجتماعی و اخلاقی مردم باش د. به موازان بالابردن ارتفاع ساختمانها، برای ترفیع سطح اخلاقی و تقویت ایمان مردم نیز باید تلاش بیشتری به عمل آید.(همان:970)
در اغلب ازدواج‌های دانشجویی که زوجها معمولاً فاقد شغل مناسب و تمکن مالی می‌باشند و به ناچار با خانواده پدری خود زندگی می‌کنند زمینه‌های بروز اختلافهای خانوادگی در آنها زیاد می‌باشد که ممکن است باعث جدایی آنها شود.
– ناهماهنگی طبقاتی
متأسفانه در جوامع پیشرفته نیز هنوز این اندیشه حکمفرماست که زن و شوهر باید از میان هم طبقه یا هم گروه باشند. به عقیده ما اختلاف طبقاتی نمی‌تواند موجبی برای انحلال کانون خانوادگی باشد مگر آن که اختلاف طبقاتی متضمن اختلاف شدید تربیتی باشد که در این صورت بین خواسته‌ها و طرز اندیشه‌های زن و شوهر توافقی نباشد. اسلام اختلاف طبقاتی را محکوم کرده است. کسی را بر دیگری امتیازی نیست تنها در پیشگاه خداوند جهت امتیاز یکی بر دیگری تقوای اوست.(همان:979)
چون ازدواج‌های دانشجویی بدون شناخت کافی صورت می‌گیرد ممکن است یکی از طبقه مرفه و دیگری در طبقه پایین و متوسط باشد که به علت هم کفو نبودن یکدیگر و سطح زندگی خانوادگی‌شان معمولاً نمی‌توانند خواسته‌ها و نیازهای یکدیگر را برآورده کنند به عنوان مثال دانشجویی که در خانواده نسبتاً مرفهی زندگی کرده، کمبودهای زندگی را نمی‌تواند تحمل کند چرا که در خانه پدر همه چیز برای او فراهم بوده و دانشجو با مقایسه زندگی قبل و بعد از ازدواج توان ایستادگی در برابر مشکلات زندگی را ندارد پس به سوی دادگاه رهسپار می‌شود و تقاضای طلاق می‌کند. -دخالت های بی مورد دیگران
از عوامل مخاطره آمیز که بنیان مقدس پیمان آسمانی را متزلزل می‌سازد، دخالتهای بی مورد و ناروای اقربای مرد و زن در زندگی خانوادگی این دو است که مسائلی تحت عناوین مادر شوهر و مادر زن و خواهرشوهر و امثال آن را به بار آورده و می‌آورد. بر اثر این گونه دخالتهای بی‌جاست که هر روز مسائل جنائی تحت عناوین خودکشی، فرار، ضرب و جرح، قتل در ستون حوادث مطبوعات به چشم می‌خورد. مداخله مادرشوهر و خواهرشوهر در روابط و زندگی زن و شوهر، از ممیزات خانواده گسترده و جوامع سنتی است. در این خانواده‌ها، پسران پس از ازدواج همچنان در خانواده اصلی باقی می‌مانند و با پدر و مادر خود زندگی می‌کنند و به بیان دیگر خانواده اصلی و خانواده شخصی در یک کانون به سر می‌برند و پسران پس از گذراندن دوران برنائی و ازدواج ، خانواده مستقلی تشکیل نمی‌دهند.
خوشبختانه جوامع صنعتی که به توسعه خانواده مستقل همت گماشته‌اند از نکبت و تاثیر شوم مداخله‌های ناروا خویشاوندان بزرگتر از خود رهیده‌اند و دیگر موردی برای وقوع این گونه پیشامدهای ناگوار نفرت انگیز در بین آنان باقی نمانده است و یک بار این گونه جوامع نشان داده‌اند که اصطلاح معروف ایرانی دوری و دوستی صحیح بوده است.(همان:981)
معمولاً پدران و مادران و بزرگترهای خانواده بر این باورند که زوجهای دانشجو از تجربه کافی در زندگی برخوردار نیستند و مدام در زندگی آنها دخالت می‌کنند و با دخالتهای بی‌مورد زوجهای دانشجو را ناخواسته به سراشیبی طلاق سوق می‌دهند.
– دوستان ناباب
دوستان و معاشران بیش از بیگانگان در زندگی ما مؤثرند. انتخاب دوستان و ایجاد ارتباط مستمر و رفت و آمد خانوادگی از مسائل حساس زندگی است از این رو مسامحه و مساهله در آن جایز نیست. دوستان اگر کج خو و کج‌رفتار و از الگوهای ناباب و بدآموز باشند کناره‌گیری و قطع رابطه با آنان اولی و الا باید به خاطر داشت که اگر به آتش آنان نسوزیم و آشیانه ما بر باد نرود حتماً دود آنان چشمان ما را متاثر و اشک آلود و نفس را در سینه تنگ خواهد ساخت.(همان:983) – اعتیاد
مواد مخدر وسیله موثر در زوال و نابودی خانواده است. اعتیاد به مواد مخدر یک خیانت ملی است.
پیدایش مواد مخدر و استعمال طبی آن تاریخی کهن دارد ولی اشاعه استعمال آن به منظور از پا درآوردن ملل شرق، ناشی از سیاست استعماری و غیر انسانی دشمنان بشریت در چند سده اخیر است. آنان که در مقام خرابی نسل‌ها و نابودی نیروی انسانی ما بوده‌اند، امروز در همان شعله‌های آتش ویرانگر و نابودکننده که خود برافروخته‌اند می‌سوزند و در سقوط و اضمحلال شگرف دست و پا می‌زنند.
اعتیاد به موادمخدر، در زن و یا شوهر، گرمی و چسبندگی و دلدادگی محیط خانوادگی را زایل ‌می‌سازد حتی همکاری و هم‌زیستی عادی در چنین فضای خانوادگی از بین می‌رود، فرزندان نیز از این گونه محیط سرد خالی از فروغ محبت و تعاون می‌گریزند و به جرگه دوستان فاسد و ناباب کوچه رو می‌آورند و بالمال خود نیز دچار اعتیاد می‌گردند. اعتیاد نه فقط کانون کوچک خانواده شخصی را بر باد می‌دهد بلکه کانون خانوادگی ملی را نیز به فنا سوق می‌دهد، زیرا معتادان شایستگی نبرد و مبارزه را از دست داده‌اند. (همان:1064)
اعتیاد به مواد افیونی و شرابخواری، از مهمتری عوامل جرم شناختی طلاق در جوامع مختف بشری می باشد. اعتیاد این بلای خانمان سوز در هر محیط و فضایی که رسوخ کند تا آنجا را تبدیل به لجن و نیستی نسازد دست بر نخواهد داشت. به کلیه خانواده‌ها توصیه می‌شود حتماً جواب آزمایش اعتیاد به مواد مخدر را جدی بگیرند و در صورت عدم اعتیاد، دختر خود را به عقد دیگری درآورند، مبادا در این امرکوتاهی نمایند. که مطمئناً هرگونه سهل انگاری گریبان دخترتان و خود شما را خواهد گرفت .
متأسفانه عده‌ای از جوانان به این مساله به‌عنوان تفنن و سرگرمی نگاه کرده، هنگامی به خود می‌آیند که خواسته یا ناخواسته، خویشتن را اسیر پنجه‌های نکبت‌بار و خانه‌برانداز آن می‌بینند، در اینجا به عموم اقشار جامعه علی‌الخصوص جوانان عزیز این سرمایه‌های گرانقدر و با ارزش ملت و این آینده‌سازان کشور توصیه می‌نمائیم تحت هیچ عنوان و شرایط بسوی این بلاگام برندارند، حتی برای یکبار هم آن را امتحان نکنند، چرا که عواقب شوم و دردناک آن بالاتراست از آنچه که ما بتوانیم تصورکنیم. سعی نمائید حتی المقدور خود را از محیط‌هایی که این مواد افیونی در آن مصرف می‌شود دور کنید تا مبادا فریب آن را بخورید. پس بیائید با هوشیاری و دوراندیشی از نابودی جسم، روح و تزلزل پایه‌های زندگی جلوگیری نمائیم.(صفائی،75:1372)
جیلینیک(E.JELINEK)معتقد است که سبب اعتیاد، عدم تکامل شخصیت انسان است یعنی هر چقدر شخصیت انسان ضعیف‌تر باشد، گرایش وی به مصرف مواد مخدر بیشترخواهد بود زیرا چنین شخصی نمی‌تواند مشکلات خود را به صورت طبیعی حل کند، مشکلاتی که در خانواده‌ها وجود دارد منجر به کم رنگ شدن دوستی و عاطفه میان اعضای خانواده می‌شود. در کنار عوامل وراثتی، سبب فراهم شدن زمینه گرایش به سوی مواد مخدرخواهد بود.(زراعت،163:1391)
سوءاستفاده از مواد مخدر و اعتیاد، واحد بنیادی خانواده را متزلزل و از هم گسیخته می‌کند و به تبع آن افراد آسیب دیده به سرنوشت اجتماعی خویش بی‌تفاوت می‌شوند.(سهراب زاده،221:1391) 2-4-4- عوامل اقتصادی
– بیکاری
بیکاری، ازمهم‌ترین عواملی است که در صورت مساعدت سایر عوامل و مناسب بودن شرایط زمینه‌ساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی می‌شود. برخی از نویسندگان بیکاری را مقوله اقتصادی تلقی کرده و پیامد آن را صرفاً فقدان درآمد دانسته‌اند.(موسی نژاد،207:1381)
حضرت امام رضا (ع) می‌فرماید: کسی که برای رفع حاجت خانواده بدنبال کسب مال می‌رود اجرش از مجاهد در راه حق بیشتر است.
یکی دیگر از ریشه‌های طلاق، عدم اشتغال به کار مرد می‌باشد که متأسفانه در میان اندکی از جوانان به چشم می‌‌خورد. آیا این ‌گونه جوانان به آینده و عواقب عمل خویش نمی‌اندیشند؟ آیا مسئولیتی در قبال همسر و فرزند خود احساس نمی‌کنند؟ آیا به تبعات ناگوار کار خود اندکی فکر نمی‌کنند؟ آیا نمی‌دانند که اگر امروز که می‌توانند تلاش نکنند و برای آینده ذخیره‌ای نسازند روزی خواهد آمد که اگر بخواهند هم دیگر نمی‌توانند؟ پس اگر تا به امروز دست به کار نزده‌اید از همین حالا به دنبال کاری مناسب و شرافتمند بگردید و بیش از این به آینده خود و خانواده صدمه نزنید. حضرت علی (ع) می‌فرماید: کسی که به کارها روی می‌کند بینا می‌گردد و کسی که از همه کارها روی گرداند سرگردان ماند.(صفائی،108:1372)
– فقر اقتصادی
بحرانهای اقتصادی، فقرو نابرابری و بی‌عدالتی از عوامل مهم و مؤثر در انحراف نوجوانان و جوانان می‌باشد و همچنین فقر و نبود تأمین مادی و کمبود فقدان و امکانات معیشتی خطری جدی برای سلامت و آرامش خانواده می‌باشد.
یکی از مهم‌ترین علل طلاق در جوامع مختلف بشری، فقرمالی می‌باشد. فقر اقتصادی باعث افزایش مشکلات زن و مرد شده، نهایتاً آنها را بر اثر فشارهای مختلف به پرخاشگری عصبانیت و انحراف هدایت می‌نماید. رکود اقتصادی و بیکاری سبب افزایش آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی در زمینه‌های مختلف مانند: طلاق، روسپیگری، قتل و جنایت، خودکشی، دزدی و]]>

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *