پایان نامه های سری پانزدهم

سامانه پژوهشی – شناسایی اجزای مدل کسب‌وکار الکترونیکی در صنعت گردشگری و کاربرد آن در ایران- قسمت …

واسطه اعتباری

۴-۴- نمونه‌هایی از مدل‌های کسب‌وکار الکترونیکی در ایران

فاز شناسایی نمونه‌های ایرانی مدل‌های کسب‌وکار الکترونیکی که به‌منظور پاسخ‌گویی به سوال سوم و در راستای سوال دوم تحقیق انجام شد، به‌دنبال آن بود تا نمونه‌هایی عینی از مدل‌های کسب‌وکار الکترونیکی ارائه کند. هدف آن بود تا نمونه‌هایی عینی موجود که در کسب‌وکار الکترونیکی در حال حاضر گردشگری مورد استفاده هستند، معرفی شده و از طرف دیگر انواع کسب‌وکار الکترونیکی گردشگری که قابلیت پیاده‌سازی داشته اما تا کنون کسی به آن‌ها نپرداخته است، به علاقه‌مندان ایجاد کسب‌وکار الکترونیکی گردشگری معرفی شوند.

۱-۴-۴- نمونه ایی از مدل ارائه اطلاعات گردشگری در ایران

یکی از برجسته‌ترین وب‌سایت‌های استفاده کننده از مدل ارائه اطلاعات گردشگری در ایران، آنوبانینی[۲۷۶] است. این وب‌سایت با معرفی مناطق مختلف دیدنی و آثار باستانی کشور به تفکیک استان، شهر و اثر، همراه با عکس‌های متنوع و گویا در بخش گردشگری، کاربران را در انتخاب محل مورد نظرشان برای مسافرت یاری می‌دهد. هم‌چنین مطالب مفیدی از قبیل روش‌های کاهش هزینه سفر، روش‌های برنامه‌ریزی برای سفر، کمک‌های اولیه، رویارویی با شرایط سخت و غیر مترقبه و. . . در بخش دانستنی‌ها، بیشتر نیازهای اطلاعاتی یک مسافرت را پوشش خواهد داد.
از دیگر ارائه دهندگان اطلاعات در گردشگری ایران می‌توان به وب‌سایت فیدیلیو[۲۷۷] اشاره کرد. گروه فیدیلیو، با هدف خلق ارزش و ارائه خدمات نوین در حوزه رستوران و صرف غذا در محیط‌های خارج از خانه شکل گرفته است. رستوران‌ها و کافی شاپ‌های ثبت شده در وب سایت این گروه بر اساس معیارهی گوناگون چون سبک غذا، نوع رستوران، نوع غذا، سطح قیمت و منطقه جغرافیایی طبقه‌بندی می‌شود. نکته قابل توجه در این وب‌سایت که آن را به یک واسطه اطلاعاتی تبدیل کرده است، ارزیابی رستوران‌ها توسط متخصصین مهمان‌نوازی‌ و رستوران‌داری و ارائه نتایج آن جهت راهنمایی بازدیدکنندگان در انتخاب مکان مناسب برای صرف غذا و پذیرایی از مهمانان می‌باشد.
سیستم ارزیابی فیدیلیو، ۳۲ مشخصه اصلی از رستوران را مورد بررسی قرار می‌دهد که در مجموع یک رستوران با توجه به امتیاز کسب شده در هر شاخص امتیازی از مجموع ۴۰۰ امتیاز را به خود اختصاص می دهد. این ۳۲ شاخص مواردی مثل موقعیت محلی رستوران، نحوه دسترسی، ترافیک منطقه، ساختمان رستوران، نحوه رفتار کارکنان، آراستگی کارکنان، نحوه پذیرایی، خوش آمدگویی، کیفیت اقلام داخل رستوران مثل دکور، میزو صندلی، وسایل صرف غذا، میزآرایی، کیفیت ظاهری منو، محتوی منو، نحوه سفارش گیری، نحوه سرو غذا، امبیانس و سیستم تهویه رستوران، سرویس‌های بهداشتی، تناسب کانسپت رستوران، کیفیت طبخ غذا‌، کیفیت مواد اولیه، نحوه پرداخت و مواردی دیگر را مورد بررسی قرار میدهد که در مجموع در ۵ دسته : موقعیت رستوران، مشخصات ظاهری، کارکنان و خدمت‌کاران، کیفیت پذیرایی و کیفیت غذا طبقه‌بندی می‌شوند.

نوشته ای دیگر :   تحقیق - شناسایی اجزای مدل کسب‌وکار الکترونیکی در صنعت گردشگری و کاربرد آن در ...

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت  fotka.ir  مراجعه نمایید.

۲-۴-۴- نمونه ای از مدل فروشگاه الکترونیکی گردشگری در ایران

از نمونه‌های این مدل در صنعت گردشگری ایران می‌توان به شرکت‌های حمل‌و نقلی که از وب‌سایت خود برای فروش بلیط استفاده می‌کنند، هتل‌هایی که امکان ذخیره‌جا به صورت مستقیم را برای مهمانان ایجاد کرده‌اند و رستوران‌هایی که سفارش غذا و دریافت وجه آن را به صورت آنی و از طریق وب‌سایت خود انجام می‌‌دهند، اشاره کرد. اغلب شرکت‌های هواپیمایی (از قبیل ماهان، ایران ایر، آسمان و. . . )، هتل بین‌المللی قصر[۲۷۸]، شرکت‌ قطارهای مسافری رجا[۲۷۹]، شرکت مسافربری رویال سفر ایرانیان[۲۸۰] و رستوران‌هایی چون مستردیزی[۲۸۱] از این جمله هستند.
شرکت HRC[282] نیز از جمله عمده فروشان آنلاین تور در ایران است که از مدل فروشگاه الکترونیکی بهره می‌برد. این شرکت با در اختیار داشتن پروازها و هتل‌هایی در جزیره کیش، مشهد ، شیراز و اصفهان به ارائه خدمت به صورت آنی به گردشگران و آژانس‌های مسافرتی می‌پردازد.

۳-۴-۴- نمونه‌ای از مدل واسطه تبادل گردشگری در ایران

وب‌سایت‌های آژانس‌های مسافرتی در ایران، اغلب از امکان فروش آنی خدمات وتسهیلات مورد نیاز سفر به‌صورت فرایندی یکپارچه برخوردار نیستند و در انجام تبادلات خود بیشتر از مدل سیستم‌های غیر یکپارچه استفاده می‌کنند.
مدل واسطه تبادل در گردشگری الکترونیکی ایران، بیشتر به صورت واسطه‌گری ذخیر‌جا اینترنتی در هتل‌های داخلی و خارجی، واسطه‌گری خرید بلیط پرواز‌های داخلی و خارجی، واسطه‌گری خرید تجهیزات سفر، واسطه‌گری خرید غذا از رستوران‌ها و هم‌چنین خرید اینترنتی بلیط اتوبوس مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله وب‌سایت‌های برخوردار از این مدل در گردشگری الکترونیکی ایران می‌‌توان به “بریم سفر[۲۸۳] “، “سلام سفر[۲۸۴] “، “اولین ستاره شرق[۲۸۵] “، “زود فوود[۲۸۶] ” و” پایانه[۲۸۷]” اشاره کرد.

۴-۴-۴- نمونه‌ای از مدل جوامع مجازی گردشگری در ایران

گروه گردشگری و طبیعت‌گردی آنوبانینی[۲۸۸]، با ۱۱، ۲۱۷ کاربر ثبت نام کرده و ۳۱۴ کاربر فعال یکی از فعال‌ترین و تخصصی‌ترین جوامع مجازی با موضوع گردشگری به‌شمار می‌رود. در این جامعه، انجمن‌های گوناگونی با موضوعاتی چون تورها و برنامه‌های سفر، سوابق سفرها، آموزش‌‌های مرتبط با سفر (آموزش‌های مرتبط با محیط زیست، زمین شناسی، تجهیزات سفر و. . . )، انجمن‌های با موضوع انواع تخصصی سفر و گردشگری وجود داشته و هم‌چنین کاربران می‌توانند در انجمن برنامه‌های پیشنهادی، پیشنهاد برگزاری سفر به مقصدی خاص را ارائه دهند.

نوشته ای دیگر :   سایت مقالات فارسی - نقش تنوع فرهنگی در توسعه گردشگری، مطالعه موردی کشورهای ایران، انگلستان و مالزی- ...

۵-۴-۴- نمونه‌ای از مدل بازار الکترونیکی طرف سوم در ایران

شرکت مارکوپولو که از طریق چارتر هواپیما و هتل‌ به عمده‌فروشی تور و محصولات سفر می‌پردازد، علاوه بر عمده فروشی، بازاری الکترونیکی لیجاد کرده و از طریق دریافت هزینه کمیسیون، تأمین‌کنندگان را به آژانس‌های مسافرتی متصل می‌کند.

۶-۴-۴- نمونه‌ای از سیستم‌های همکاری غیر یکپارچه با سیستم‌های داخلی کسب‌وکار در ایران

قریب به اتفاق آژانس‌های مسافرتی و توراپراتورهای ایرانی، از این مدل استفاده می‌کنند. آزانس مسافرتی آتی[۲۸۹] از جمله بنگاه‌هایی است که از این مدل در بخش فروش اینترنتی خود استفاده می‌کند. در وب‌سایت این شرکت، از کاربران درخواست می‌شود تا سفارش خود را ثبت کنند و مسئولین مربوطه پس از پیگیری درخواست کاربر (چک کردن پرواز و وضعیت موجودی آن، وضعیت هتل‌ها و. . . )، جهت انجام مراحل بعدی تماس حاصل خواهند کرد.
شرکت سفرهای مارکوپولو[۲۹۰] نیز که یک توراپراتور و عمده‌فروش ذخیره‌‌جا در هتل‌های خارجی در ایران به‌شمار می‌رود، در بخش خدمات بین الملل خود از این مدل استفاده می‌کند. تمامی خدمات بین‌المللی این شرکت از جمله تورهای خارجی، ذخیره‌جا در هتل‌های خارجی، خدمات ویزا و بیمه مسافرتی از طریق وب سایت این شرکت معرفی شده اما ذخیره‌جا و خرید آن‌‌ها می‌بایست به شیوه سنتی و از طریق عوامل فروش آن صورت پذیرد.

۷-۴-۴- نمونه‌ای از مدل سکوهای همکاری گردشگری در ایران

سپهر سیستم[۲۹۱]، شرکتی است که در قالب مدل سکو‌های همکاری، به ارائه نرم‌افزارهای مبتنی بر وب ویژه آژانس‌های مسافرتی، نرم‌افزارهای تخصصی پرواز و نرم‌افزارهای تخصصی هتل می‌پردازد. نرم‌افزارهای این شرکت، امکان فروش اتاق و بلیط به بنگاه‌‌های همکار و فروش مستقیم به مسافر و ارتباط با شبکه بانکی کشور جهت فروش مستقیم را داشته و هم‌چنین قابلیت یکپارچگی با سیستم حسابداری و صندوق را دارا هستند.

۸-۴-۴- نمونه‌ای از مدل خدمات‌دهی به زنجیره تأمین در ایران

بنگاه‌هایی که از این مدل استفاده می‌کنند بر فعالیت خاصی از زنجیره تأمین مانند پرداخت الکترونیکی، خدمات پستی و بیمه تمرکز می‌کنند. بانک سامان و بیمه نوین، در قالب این مدل به ارائه خدمات به زنجیره تأمین گردشگری الکترونیکی می‌پردازند.
یافته‌‌های این مرحله، در جدول زیر خلاصه شده‌اند. در این جدول، ویژگی‌ها و منابع درآمدی هر مدل کسب‌وکار الکترونیکی گردشگری به طور خلاصه بیان شده، نمونه‌ی نظیر آن در گردشگری الکترونیکی ایران معرفی و ویژگی‌هایی از مدل که در نمونه معرفی شده‌ مشاهده شده‌اند، مشخص شده است. این جدول هم‌چنین، انطباق یا عدم انطباق نظرات خبرگان در مورد امکان‌پذیری هر مدل با نمونه‌های واقعی موجود را نشان می‌دهد.
جدول ۸٫ نمونه مدل‌های کسب‌وکار الکترونیکی گردشگری در ایران

نام مدل و نمونه‌های آن امکان‌پذیری در ایران از نظر خبرگان