راه های جلوگیری از گرفتگی ماهیچه

گرفتگی ماهیچه

گرفتگی عضله ممکنه هرکسی رو زمین گیر کنه و تموم فعالیتای عادی بدن رو تحت تاثیر بذاره اما بهترین روش های پیشگیری یا درمان گرفتگی عضلات چیه؟

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله تناسب اندام؛ در هر شب پنج شنبه در طول ماه های پاییز، صدها نفر از بازیکنان فوتبال دبیرستانی در سراسر آمریکا، شب قبل از مسابقه بزرگ بعدی شون، یه لیوان آب خیارشور می نوشند تا از گرفتگی های عضلانی جلوگیری کنن.

بقیه ورزشکاران ــ در ورزش های جور واجور در سطوح متفاوت ــ روش های دیگری رو امتحان می کنن. انجام حرکات کششی، دقیق شدن و فوکوس کردن بر هیدراتاسیون و خوردن موز از راه های رایج هستن.

اما وقتی که صحبت از جلوگیری یا درمان گرفتگی های عضلانی می شه، این روش هدف دار ها چقدر تاثیردارن؟

آب خیارشور

آب خیارشور، تا حد زیادی به یه باور غلط عادی در میان ورزشکاران تبدیل شده. حتی نوشیدنی های ورزشی مخصوصی وجود دارن که از اون به عنوان ماده تشکیل دهنده اصلی استفاده می کنن. اما نوشیدن این مایع سبز ترش، واقعا خوبه؟

هر چند ممکنه فردی بخاطر نوشیدن آب خیار شور، احساس کنه درد عضلاتش آرامش پیدا کرده، اما اون روی هم رفته، روش اثبات شده ای واسه جلوگیری از گرفتگی عضلات یا متوقف کردن فوری اثرات منفی اون نیس. در مطالعه سال ۲۰۱۳ براساس حکایات، گرفتگی های عضلانی در وقتی که شرکت کنندگان بجای آب، آب خیارشور نوشیدن، حدود ۴۹ ثانیه کمتر طول کشیدن.

حرکات کششی

وقتی که عضلات دچار گرفتگی می شن، یه فرض اینه که ممکنه سفت شده باشن. انجام حرکات کششی قبل از رقابت یا وقتی که گرفتگی عضله اتفاق می افتد، به یه روش عادی واسه ورزشکاران تبدیل شده.

در حالیکه شل کردن عضلات می تونه به آماده کردن بدن واسه فعالیت فیزیکی کمک کنه اما احتمال گرفتگی رو از بین نمی برد. از سویی دیگه، کشیدن و ماساژ دادن یه عضله در شروع گرفتگی عضله می تونه احساس ناراحتی رو واسه بعضی از ادما نابود کنه. اما هیچ مطالعه ای، تاثیر اون ها رو اثبات نکرده، چون این اقدامات، دلیل ریشه ای مشکل رو هدف نمی گیرند.

همچین بخونین: بهترین حرکات کششی واسه درمان کمردرد

هیدراتاسیون اضافی

دلایل مستقیمی وجود نداره که نشون بده کم آبی باعث گرفتگی عضلات می شه، اما می تونه به ایجاد شرایطی کمک کنه که گرفتگی های عضلانی، بیشتر در اون رخ میدن. خیلی از ورزشکاران در دماهای بالاتر ــ وقتی که کم آبی بدن شایع تره ــ دچار گرفتگی عضلات می شن. پس اون ها معمولا بر نوشیدن هر مقدار مایعات ممکن، قبل و در طول رقابت یا وقتی که گرفتگی عضله رخ می دهد، تمرکز میکنن.

این مایع، خواه آب باشه یا یه نوشیدنی ورزشی با دوز بالایی از الکترولیت ها، بعضی احساس می کنن که با آبرسانی به بدنشون، اون رو در برابر گرفتگی عضلانی محفوظ میسازن. با اینحال، هنوزم گرفتگیهای عضلانی بسیاری در ورزشکارایی با سطوح هیدراتاسیون بیشتر از مقدار کافی، اتفاق میفته.

وقتی که بحث ورزش شدید به میان میاد، هیدراته موندن فایده هایی داره و ایده خوبیه که واسه انجام این کار، بطور آگاهانه تلاش کنین. با اینحال نمیشه واسه جلوگیری یا مقابله با گرفتگی عضلات، بر اون تکیه کرد.

موز و پتاسیم

موزهای غنی از پتاسیم، یه از رایجترین میوه های مصرفی در میان ورزشکاران هستن. واسه بعضی، فقط یه عدد از اون ها کافی نیس ــ اون ها تلاش میکنن دست کم ۲ عدد موز قبل از مسابقه، خواه در شب قبل یا در روز مسابقه بخورند. با وجود محبوبیت این میوه، بطور علمی ثابت نشده که مصرف کردن موز قبل از یه مسابقه یا به محض بروز گرفتگی عضلانی، تاثیر مثبتی داشته باشه.

روش های دیگه درمان گرفتگی عضله:

در حالیکه راهکارهایی که قبلا گفتیم، تلاش های رایج واسه کاهش احتمال گرفتگی عضلانی یا آرامش ناراحتی موقع بروز اون هستن، تحقیقات گذشته نشون میدن که این روش ها در واقع عامل اصلی گرفتی عضلات رو از هدف قرار نمی بدن. در بحث جلوگیری از گرفتگیهای عضلانی، مسئله در واقع در مورد درمان عضلات نیس بلکه در مورد درمان اعصابه.

فرقی نمی کنه که چه شرایطی باعث بروز این مشکل می شن ــ گرما، کم آبی بدن، خستگی، کمبود الکترولیت ها، کاهش جریان خون ــ اون، یه جرقه اضافی از نورونهای حرکتی در نخاعه که باعث گرفتن عضله میشه. واسه رسیدن به منبع مشکل، مکمل های تخصصی واسه هدفگیری مستقیم این اعصاب آسیب دیده، ساخته شدهاند.

این مکمل ها، بازم در حال تولید و آزمایش شدن در ازمایشگاه ها هستن اما پیشرفت زیادی در تولید اجناس بدون هیچ سختی ای در دسترس واسه ورزشکاران، روی داده. در طول سال ها، بطور فزاینده های رو شده که هیچ راه مطمئنی واسه جلوگیری از گرفتگی عضلات بطور کامل وجود نداره. با اینحال به لطف تحقیقات گذشته، بنظر میرسه روش های درمانی موثرتر در راه باشن.

بهترین غذاها واسه تقویت و زیبایی موی سر

راه درمان کشیدگی عضله همسترینگ چیه؟

تمرینات ورزشی مجله تناسب اندام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *