راه های تقویت مغز و افزایش قدرت ذهن

تقویت ذهن

اصلا مهم نیس چقدر باهوش هستین یا چه تحصیلاتی دارین. شما می تونین در طول زندگی خود ذهن و حافظه خود رو بهتر کنین. تقویت قدرت ذهن به معنی مطالعه سخت یا خوندن کتابای بسیار نیس. ترفندها، تکنیکا ، عادتا و هم تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی می تونه در این شرایط به شما کمک کنه.

در این مقاله می خوایم ۱۰ مورد از بهترین روشای تقویت مغز رو با هم مرور کنیم.

  1. داروهای هوشمند:

پیر شدن به معنی بدتر شدن حافظه، کند شدن واکنشا یا تفکرات غیر عادیه؟ وقتی که فرد به سن ۴۰ سالگی می رسه، ممکنه تغییراتی رو در تواناییای ذهنی خود مشاهده کنه. این شروع نابودی تدریجیه که ممکنه در بیشتر افراد دیده شه.

خوب حالا سوال اینجاس که ایا میشه اینجور شرایطی رو برعکس کرد؟ کندتر کرد یا جلوی اون رو گرفت؟ داروهای کمی که می تونن اینجور کاری واسه شما بکنن به عنوان داروهای بهبود شناخت در بازار وجود دارن. شاید بشه گفت یکی از بهترین گزینه های موجود مدافینیله.

این دارو که واسه درمان نارکولپسی (شرایطی که در اون فرد یهویی به خواب میره) استفاده میشن اما می تونه در بقیه افراد سالم هم اثر زیادی داشته باشه. مدافینیل می تونه فرد رو واسه ۹۰ ساعت حواس جمع و بیدار نگه داره و هیچ کدوم از مشکلات بدی که آمفتامین یا حتی قهوه روی تمرکز بوجود میاره رو نخواد داشت. واقعا، به کمک دارویی مثل مدافینیل، آدمایی که دچار کمبود خواب هستن می تونن حتی بهتر از قبل کارای خود رو بکنن.

تحقیقات نظامی نشون میده افراد می تونن به مدت ۴۰ ساعت بیدار بمونن، ۸ ساعت به طور طبیعی بخوابن و بعد بدون اثرات غیر عادی بیدار بمونن.

این موضوع نشون میده بیشتر مدافینیلای تجویزی فقط واسه افراد نارکولپسی انجام نمی شه بلکه آدمایی که میخوان بیدار بمونن هم با تجویز دکتر می تونن از این دارو استفاده کنن. به طور مشابه، ادما از ریتالین به خاطر ایجاد تمرکز قوی در فصل امتحانات یا کارای سخت استفاده می کنن.

خط دارویی با ترکیبات امیدوار کننده ای پر شده. داروهایی که روی گیرنده های نیکوتینی عمل میکنن. بعضی از داروها به طور خاص واسه تقویت حافظه طراحی شدن. بیشتر این داروها قابل اطمینان نیستن.

اگه به دنبال درمان دارویی واسه تقویت حافظه خود هستین باید با یه دکتر متخصص مشورت کنین.

بهترین مواد غذایی واسه افزایش قدرت مغز

بهترین مواد غذایی واسه افزایش قدرت مغز

  1. غذاهایی واسه تفکر:

شما همون چیزی میشین که می خورید. این موضوع روی مغزتون هم اثر میذاره. خوب حالا سوال اینجاس که رژیم غذایی چیجوری می تونه روی مغز و حافظه اثر بزاره؟ مغز شما یکی از اندامای عالی در بدنه که به رژیم غذایی خاصی نیاز داره. بخاطر این غذاهایی که در طول روز مصرف می کنین می تونه روی تفکرات شما اثر بزاره.

اگه به صنعت مکملای غذایی باور داشته باشین با ترکیبی از قرصای موجود ممکنه انیشتین بعدی این دوره شما باشین! اما این موضوع آنقدرها که شما فکر می کنین ساده نیس.

رژیم غذایی درست می تونه اثرات زیادی روی مغز شما داشته باشه. خوب اول از هر کاری باید صبحونه خود رو تنظیم کنین. مغز با جریان ثابتی از گلوکز می تونه سوخت و انرژی لازم خود رو واسه انجام فعالیتای جور واجور به دست آورد.

تحقیقات جور واجور نشون میده که نخوردن وعده غذایی صبحونه ، کارکرد افراد در مدرسه یا سر کار رو کم می کنه. اما این موضوع خیلی راحت مصرف چند کالری نیس.

براساس تحقیقی که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد، کودکانی که از نوشیدنیای شکر دار و تنقلات واسه صبحونه استفاده کرده بودن در تست حافظه و تمرکز مثل یه فرد ۷۰ ساله کارکرد داشتن. بخاطر این مصرف غذاهای سالم باید روش زوم بشه. به کار گیری حبوبات روی نون تست می تونه ترکیب بهتری باشه.

نون تست به تنهایی نمره تستای شناختی جور واجور در کودکان رو زیاد می کنه. صبحونه ای که پروتئین بالایی داره و به همراه حبوبات مصرف می شه کارکرد بهتری داره. همونطور که میدونید حبوبات منبع خوبی از فیبر هستن. تحقیقات جور واجور ارتباطی رو بین رژیم غذایی با فیبر بالا و شناخت بهتر شده پیدا کردن.

اگه نمی تونین در وعده صبحونه از حبوبات استفاده کنین مصرف نون تست یا نون معمولی سبوس دار بهترین گزینه هستش. عصاره مخمر با ویتامین B زیادی همراه س و می تونه قدرت مغز رو زیاد کنه. شاید بشه گفت انتخاب هوشمندانه واسه نهار، املت به همراه سالاده.

تخم مرغ غنی از کولینه و بدن از اون واسه تولید انتقال دهنده عصبی استیل کولین استفاده می کنه. محققان دانشگاه بوستون به این نتیجه رسیدن وقتی که بزرگسالان جوون سالم داروی scopolamine مصرف می کنن(که گیرنده استیل کولین رو بسته می سازه) توانایی اونا واسه به خاطر آوردن جفت کلمات کم میشه.

سطح پایین استیل کولین با مریضی فراموشی هم ربط داره. بعضی از تحقیقات نشون میده افزایش مصرف غذاهایی که تولید این ماده رو بیشتر می کنن باعث کندتر شدن نابودی حافظه می شه.

سالادی که پر از آنتی اکسیدان هاست(مثل بتا کاروتن، ویتامین C و E) می تونه به از بین رفتن رادیکالای آزاد و اسیب به وجود اومده بوسیله اونا کمک کنه. محققان دانشگاه کالیفرنیا در یکی از تحقیقات خود به این نتیجه رسیدن رژیم غذایی با آنتی اکسیدان بالا می تونه مهارت شناختی افراد رو بهتر کنه. نهار خود رو دسر ماست سرو کنین.

این موضوع بدین خاطره که ماست در برگیرنده آمینواسید تیروزینه که واسه تولید انتقال دهنده عصبی دوپامین و نورآدرنالین لازمه. مطالعه انجام شده بوسیله آمریکا نشون میده تیروزین وقتی که فرد تحت فشار و استرس زیاده کم میشه. در این شرایط به کار گیری مکملا می تونه هوشیاری و حافظه فرد رو بهتر کنه.

واسه اینکه بتونین سطح گلوکز خود رو در سطح پایداری نگه دارین تلاش کنین یه میان وعده مقوی در ساعتای میانی روز داشته باشین. فقط مطمئن شین که از خوردن غذاهای فرآوری شده مثل کیک، بیسکوییت و آنایی که اسید چرب اشباع دارن دوری می کنن. این مواد غذایی تنها باعث چاق شدن شما می شن و باعث ایجاد بیماریای مختلفی می گردن.

یکی از تحقیقات انجام شده نشون میده موشایی که تنقلات الکی مصرف کرده بودن نمی تونستن خیلی راحت واسه مشکلات خود راه حلی پیدا کنن. به نظر می رسه بعضی از اسیبا ممکنه از راه کلسترول و چربیای غیر مفیدی باشه که در این مواد غذایی پیدا میشه.

وقتی که محققان به این موشا داروهایی واسه کاهش سطح تری گلیسیرید رو دادن، کارکرد حافظه اونا بهبود پیدا کرد.۶۰ درصد از مغز آدم از چربی تشکیل شده بخاطر این اگه چربیای اشباع شده اون رو ببندن مشکلاتی ممکنه ایجاد شه.

حالا سوال اینجاس که اگه نمیشه واسه بهبود حافظه از چربیای اشباع استفاده کرد واسه چرب نگه داشتن مغز از چی میشه بهره برد؟ خوب دلایل موجود نشون میده به کار گیری اسیدهای چرب امگا۳ انتخاب بهتریه.

مثلا به کار گیری ماهی می تونه ماده غذایی بهتری واسه مغز شما باشه. این موضوع نه فقط به خاطر چرب کردن مغز بلکه به خاطر وجود DHAه که می تونه زوال عقل رو کم کنه.

تحقیقات موجود نشون میده موشای کهنسالی که رژیم غذایی پر از DHA داشتن، ۷۰ درصد کمتر از بقیه موشا مریضی فراموشی رو پیشرفت داده بودن. در آخر شما می تونین وعده غذایی خود رو با میوه هایی مثل توت فرنگی و بلوبری کامل کنین. تغذیه موشا با اینجور میوه هایی تونست هماهنگی، دقیق شدن و فوکوس کردن وحافظه کوتاه مدت اونا رو بهتر کنه.

تاثیر موسیقی بر شخصیت افراد

  1. اثر موزارت:

موسیقی ممکنه تفکر شما رو تنظیم کنه، اما شما نمی تونین ولوم صدا رو بالا ببرین و توقع داشته باشی که به یه نخبه تبدیل شید.

یه دهه پیش فرانسیس راوشر، روانشناس دانشگاه ویسکانسین در اوشش و همکارانش، با این کشف فهمیدن که گوش دادن به موزارت، باعث بهتر شدن روحیه ریاضی و فضایی مردم شده. حتی موشای صحرایی پس از شنیدن موزارت، سریع تر و دقیق تر از قبل نسبت به صدای سفید یا موسیقی بوسیله فیلیپس گلاس، آهنگساز مینیمالیست، حرکت می کردن.

سال گذشته، راوشر گزارش داد که دست کم واسه موش صحرایی، سونات پیانوی موزارت، باعث تحریک فعالیت در سه ژن درگیر در سیگنالینگ سلول عصبی در مغز می شه.

به نظر می رسه این کار یه جور ترین راه واسه تنظیم کردن علم ذهنی شما باشه. اما قبل از خرید سی دی، باید اینکار رو با احتیاط بیشتری انجام بدین. همه کسائی که به دنبال اثر موزارت هستن، اثر برابری دریافت نکرده ان. علاوه بر این، طرفداران این روش فکر می کنن که موسیقی قدرت مغز رو خیلی راحت زیاد می کنه چون باعث می شه که شنوندگان احساس راحتی کنن.

در واقع، یه مطالعه نشون داده که گوش دادن به یه داستان باعث افزایش کارایی مشابه می شه. با اینحال موسیقی می تونه شما رو هوشمندتر سازه اما بدیش اینه انتخاب نوع موسیقی به هوشیاری زیادی نیاز داره.

کودک شش ساله ای که درس موسیقی رو فرا میگیره در تست IQ دو یا سه نمره بیشتر از بقیه آدمایی که اینجور تمریناتی رو نگذرانده ان دریافت می کنه. به همین ترتیب، راوشر فهمید که پس از دو سال تدریس درسای موسیقی، کودکان پیش دبستانی در آزمونای دلیل آوردن فضایی بهتر از کسائی بودن که درسای کامپیوتر رو فرا گرفته بودن. ممکنه مهارت ها و درسای مربوط به موسیقی طیف بزرگی از مهارتای ذهنی رو تقویت کنه.

  1. اشتغال خوب:

کاری کنین که ذهنتون در راه درست و مناسب کار کنه. اینکار می تونه واسه ذهنتون بسیار به درد بخور باشه. تا چند سال پیش ، بیشتر محققان بر این باور بودن که IQ افراد (امتحان همه مهارتای ذهنی مثل توانایی حل مشکل، حافظه و دلیل آوردن فضایی) بیشتر بوسیله ژنتیک تعیین می شه اما تحقیقات گذشته نشون میده که کارکرد اساسی مغز به نام حافظه کاری می تونه اطلاعات عمومی رو تحت تاثیر بذاره و این احتمال رو ایجاد کنه که در صورت بهبود حافظه کاری، IQ هم زیاد شه.

بهتره بدونین که حافظه کاری سیستم ذخیره سازی کوتاه مدت اطلاعات در مغزه. مثلا اگه بخواین ۷۳ – ۶ + ۷ رو محاسبه کنین، حافظه کاری شما مراحل میانگین لازم واسه پیدا کردن جواب رو محاسبه می کنه. مقدار اطلاعاتی که حافظه کاری می تونه در خود نگه داره به هوش عمومی وابسته.

یکی از تحقیقات انجام شده نشون میده سیستم عصبی که حافظه کاری رو پایه گذاری می کنن در جواب به آموزش زیاد می شه. با به کار گیری اسکن مغزی رزونانس مغناطیسی (fMRI)، اونا فعالیت مغز بزرگسالان قبل و بعد از برنامه آموزشی حافظه کاری رو اندازه گیری کردن که شامل وظایفی مثل حفظ موقعیتای یه سری از نقاط در شبکه بود.

پس از پنج هفته آموزش، فعالیت مغز اونا در مناطق مربوط به این نوع حافظه زیاد شده بود. وقتی که این گروه، کودکانی رو که این جور تمرینات ذهنی رو کامل کرده بودن مورد بررسی قرار دادن، بهبود خوبی در تواناییای شناختی که در مورد آموزش نبود و پیشرفتایی رو در نمرات تست IQ از ۸ درصد دیدن.

این یافته ها هنوز در مراحل اولیه قرار داره اما Klingberg فکر میکنه آموزش حافظه کار می تونه کلید باز کردن قدرت مغز باشه. اون میگه: “ژنتیک بسیار و هم اینکه دوره ابتدایی بارداری بسیار تعیین کننده س. ” ما هنوز نمی دونیم این شرایط چند درصد با آموزش خوب میشه.

افزایش قدرت ذهن

  1. شگفتیای حافظه:

حافظه شما مثل یه الک عمل می کنه؟ زیاد نگران نباشین. ادیتوریوما با ۶۰۰ نفر پر می شن. وقتی که سالن پر می شه هرکی نام خود رو به شما میگه. یه ساعت بعد از شما خواسته می شه نام اونا رو صدا بزنین. می تونین اینکار رو بکنین؟ بیشتر ماه ها با شنیدن این سوال شوکه میشیم و نمی تونیم پاسخی به اون بدیم اما شرایط ساده تر از اون چیزیه که شما فکر می کنین.

قبل از هر کاری باید مثل آدمایی که به طور منظم روی حافظه خود کار می کنن رفتار کنین. شما می تونین از راه های هدف دار موجود واسه در رابطه کردن موارد به هم استفاده کنین.

مثلا اگه می خواین نام فردی رو یادتون باشه اون رو به صورت یه شی مجسم کنین. بازیگران هم از همین فوت وفن استفاده می کنن. اونا معنی احساسی رو به چیزی که می گن در رابطه میسازن. ما همیشه لحظه های احساسی و عاطفی رو بهتر از موارد غیر عاطفی به خاطر میاریم.

بازیگران حرفه ای کلمات رو به حرکات خود پیوند میدن. محققان فهمیدن علم آموزانی که کلمات رو به فعالیتایی که از قبل آموخته ان در رابطه می کنن می تونن بعد از ۵ دقیقه، ۳۸ درصد از اونا رو دوباره به خاطر بیارن.

این روش هدف دار در زندگی روزمره هم اهمیت داره. موارد ساده مثل قرار دادن کلید خودرو تو یه مکان مشخص، نوشتن اونا یا اراده کردن واسه توجه به این موارد می تونه در چگونگی حفظ اطلاعات به افراد کمک کنه.

چیجوری بر ذهن خود مسلط شیم؟

چیجوری ذهن خود رو خالی کنیم؟ بازسازی دوباره افکار

اختصاصی تقویت حافظه تقویت مغز سلامت مغز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *