راه های از بین بردن افسردگی و شاد بودن در زندگی

نابود کردن افسردگی در زنانخوشحال بودن و رضایت از زندگی عنصریه که میتونه شما رو در تموم امورتون کمک کنه و یه قدم مثبت در پیشرفت شما باشه اما واقعاً به چه دلیل بعضی از افراد در زندگی خود به حوصله و دپرس هستن و نمی تونن کارا رو بدرستی بکنن ؟

بعضی وقتا حتی بدون هیچ دلیلی بی حوصله و بدخلق هستیم. در این مطلب فهرستی از کارایی که در این مواقع موثره، واسه شما آورده ایم. این بار که احساس بی حوصلگی کردین و دست و دلتون به هیچ کاری نرفت، یکی از این روش ها رو امتحان کنین. اونا می تونن فقط ظرف چند دقیقه حال شما رو بهتر کنن.

  1. یه آلبوم قدیمی رو ورق بزنین

یه راه سریع واسه بهتر شدن خلق شما اینه که وقتی احساس افسردگی می کنین، عکس های قدیمی خودتون، فرزندان یا عکس های ازدواجتون رو نگاه کنین. محققان دانشگاه اوپن انگلستان فهمیده ان با ورق زدن یه آلبوم قدیمی خیلی بیشتر از وقتی که یه تیکه شکلات می خورید، احساس سرحالی می کنین.

اونا اثرات بهتر شدن خلق افراد رو پس از خوردن یه کیک شکلاتی، نوشیدنی، تماشای تلویزیون و گوش دادن موسیقی با ورق زدن آلبوم عکس های شخصی مقایسه کردن و به این نتیجه رسیدن در بیشتر افراد، گوش دادن به موسیقی و خوردن شکلات هیچ تاثیری در بهتر کردن خلق نداره و اثر نوشیدنی و برنامه های تلویزیونی بسیار جزییه پس عکس های خاطره انگیز رو جلوی چشم بذارین.

  1. یه مشت آجیل بخورین

همیشه در کشوی میز کارتون مقداری آجیل داشته باشین، چون آجیل نه فقط یه میان وعده مغذیه بلکه می تونه خلق شما رو هم بهتر کنه. محققان دانشگاه پیتزبورگ عقیده دارن جا دادن مواد غذایی پر از اسیدهای چرب امگا۳ مانند مغزها در رژیم غذایی می تونه باعث بهتر کنار اومدن با مسایل و مشکلات و کاهش عوامل زمینه ساز افسردگی شه.

این محققان واسه اثبات ادعای خود اندازه امگا ۳ خون ۱۰۶ نفر از افراد بزرگسال و سالم رو اندازه گرفتن و بعد از اونا خواستن به تست های روان شناسی که دیدگاه اونا به زندگی رو آزمایش می کرد، جواب بدن. یافته های باحال بود؛ نمره کسائی که سطح امگا۳ خونشون بالا بود،

۴۹ تا ۵۸ درصد بالاتر از بقیه شد.

  1. با عطر آروم شید

واسه اینکه در آخر یه روز سنگین کاری بازم آروم و سرحال باشین، در دفتر کارتون از شمع های معطر یا خوشبو کننده های طبیعی هوا استفاده کنین.

محققان استرالیایی با انجام یه تحقیق به این نتیجه رسیدن آدمایی که مدت کوتاهی در برابر عطر گل سنبل یا رایحه پرتقال قرار می گیرند، در مقایسه با کسائی که از این بوهای خوش محروم هستن، اضطراب کمتر و احساس آرامش بیشتری دارن.

  1. پرده ها رو کنار بزنین

فقط اخلاق ما نیس که با نور خورشید بهتر می شه، این نور روی ساعت بیولوژیک و خواب و بیداری ما هم اثر می گذارد.

مطالعه ای که روی بیشتر از ۴۵۰ زن انجام شد، نشون داد آدمایی که بیشتر از نورخورشید (به خصوص صبح ها) بهره مند می شن، اخلاق و خواب بهتری دارن. یافته های مطالعه های زیادی نشون داده ان کسائی که در طول روز بیشتر در برابر نورخورشید قرار می گیرند، کمتر به مشکلات خواب و افسردگی دچار می شن.

دکتر دانیل کریپکه، کارشناس نور و خواب از دانشگاه کالیفرنیای سن دیگو می گوید: «نورخورشید باعث هوشیاری و نشاط می شه. پس بهتره صبحونه رو نزدیک پنجره، یعنی جایی که نورخورشید بیشتره، صرف کنین.

هم اینکه لوازم ورزشی رو در جایی که نور کافی داره بذارین تا ضمن ورزش، از نور آفتاب هم استفاده کنین.» دکتر آنتونی لویت، یکی از محققانی که درباره نورخورشید تحقیق انجام می دهد، عقیده داره: «اگه در نورخورشید نرمش کنین، می تونید فواید اون رو روی خلق و خو، خواب و هوشیاری تون ببینین.

رفع افسردگی و خوشحال بودن Happy-Man

  1. قدم بزنین

اگه در دفتر کارتون پنجره نیس، حتما واسه به کار گیری نورخورشید، چند بار از اتاق بیرون برید. دکتر جک رگلین، روان شناس از دانشگاه ایندیانا می گوید: «بهتره وقتی که احساس افسردگی می کنین یا اینکه توان ذهنی کافی واسه دقیق شدن و فوکوس کردن روی کار ندارین، نرمش کنین.

یافته های مطالعه ها نشون میدن حتی نرمش ملایم می تونه خیلی باعث بهتر شدن خلق شه. می تونید حرکات فیزیکی ملایمی انجام بدین که بیشتر دوست دارین مثلا در پارک قدم بزنین یا به گل های باغچه تون برسین.»

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این فعالیت ها فقط یه تفریح و استراحت ذهن حساب می شن نه جایگزینی واسه ورزش و هیچوقت نمی تونید عصبانیت یا ناراحتی خود رو یهویی از بین ببرین.

به جای اینکه همیشه به اون موضوع ناراحت کننده فکر و باقی روزتون رو خراب کنین، بدمینتون بازی کنین یا به کلاس ایروبیکی برید که تا حالا اون رو امتحان نکرده اید، چون وقتی تلاش می کنین حرکات جدید رو یاد بگیرین ذهن دیگه نمی تونه به چیزی که باعث ناراحتی اش شده است، فکر کنه.

  1. دور و برتان رو مرتب کنین

به هم ریختگی میز کار یا پیشخوان آشپزخانه شما رو عصبی و مضطرب می کنه. اشیای نامرتب و به هم ریخته یادآور کارایی هستن که باید انجام می شدن، ولی نشده ان.

پریشونی محیط دور و بر باعث کلافگی می شه، به همین دلیل واسه شکست دادن احساسات ناخوشایند، میز کار یا کتابخونه محل کارتون رو مرتب کنین یا اگه در خونه هستین، ظرف های آشپزخانه یا وسایل اتاق ها رو نظم و ترتیب بدید. البته لازم نیس خودتون رو خیلی خسته کنین.

کارای اساسی رو به وقتی بندازین که زمان بیشتری دارین. فقط کاغذها، کتاب ها یا وسایلی رو مرتب کنین که همیشه دوروبرتان ریخته. مطمئن باشین همین که شروع به مرتب کردن وسایل کارتون کنین، احساس بهتری دارید.

  1. سریع فکرتون رو عوض کنین

تلاش کنین سریع به جنبه های مثبت نگاه کنین. دکتر امیلی پرونین، روان شناس می گوید: «این کار باعث می شه انتقال دهنده های مغزی تو ذهن آزاد شه و احساس شادی کنین. مثلا اگه از مادر شوهرتون عصبانی هستین، فقط ۳۰ ثانیه به این فکر کنین که تا حالا اون چند بار به شما کمک یا شما رو خوشحال کرده.»

  1. یه فیلم خنده دار ببینین

خنده از ته دل باعث انجام عکس العمل های شیمیایی و بهبود خلق، کاهش استرس و درد و تقویت سیستم ایمنی بدن می شه. واسه مقابله با افکار منفی، یه فیلم خنده دار هرچند کوتاه تماشا کنین یا به سایت ها و وبلاگ های تفریحی سری بزنین.

خوشحال بودن در زندگی

نابود کردن افسردگی

  1. خودنمایی کنین خوشحال هستین

دکتر لیوبومیرسکی، استاد روان شناسی دانشگاه کالیفرنیا، می گوید: «ثابت شده حتی اگه فقط وانمود کنین که خوشحال هستین، کم کم احساس بهتری پیدا می کنین.»

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که وقتی چهره ای گشاده داشته باشین، دوستان بیشتری هم پیدا می کنین و رفتار بقیه هم با شما بهتر می شه.

  1. استراحت کنین

استراحت، آرامش، سکوت و تنهایی هم بعضی وقتا می تونن شاد کننده و باحال باشن. بعد از یه روز کاری پر سر و صدا و شلوغ چند دقیقه به خودتون آرامش بدید و بیرون برید یا موقع کار چند دقیقه صندلی تون رو از میز کار دور کنین، چشماتون رو ببندین و به موضوعات مورد پسند فکر کنین.

  1. برید کنسرت، تئاتر و سینما

دکتر مریام تاتزل، روان شناس عقیده داره کسائی که بخشی از درآمدشون رو صرف رفتن به کنسرت موسیقی، تئاتر و سینما می کنن، سرحال تر از کسائی هستن که با پس اندازشون جواهرات و لباس های گران قیمت می خرند.

فقط به فکر خرید لوازم جدید منزل و لباس های شیک و گران قیمت نباشین، واسه تفریح هم هزینه ای در نظر بگیرین.

  1. با یه دوست صحبت کنین

محققان به این نتیجه رسیده ان کسائی که خوشحال ترن، ۷ برابر بیشتر از افراد غمگین به دیدار دوستان و آشنایان?شون می روند.

محققان ثابت کرده ان آدمایی که در فاصله تقریبا نزدیکی از دوستان و خویشاوندانشان زندگی می کنن، تا ۴۲ درصد بیشتر احساس شادی دارن. به خاطر همین به جای اینکه در اوقات فراغت روی کاناپه لم بدین و کانال های تلویزیون رو عوض کنین، با یه دوست قدیمی گپ بزنین یا به دیدار اقوام برید.

  1. سبزی و میوه بخورین

وقتی کسل و بی حوصله هستین، میوه یا سالاد بخورین. میوه ها و سبزی های تازه نه فقط پر از ویتامین ها و مواد آنتی اکسیدان هستن، بلکه شما رو سرحال و سرحال می کنن.

  1. یه کار خیر انجام بدین

محققان فکر می کنند کمک کردن داوطلبانه به بقیه باعث می شه آدم احساس شادی کنه چون با انجام این کار، حس همدلی و صمیمیت با بقیه تقویت می شه و قدر توانایی ها و امکانات خودتون رو بیشتر خواهید دونست.

در طول روز موقعیت های بسیاری پیش میاد که می تونید به کمک همنوعانتان بشتابید، اما بهترین کار اینه که برنامه منظمی واسه کمک به نیازمندان داشته باشین.

ترجمه: دکتر آذین محبی نژاد

به چه دلیل من بیشتر بی دلیل احساس افسردگی می کنم؟

دلیل افسردگی چیه؟

افسردگی روانشناسی خوشحال بودن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *