راه های ارتقاء هوش هیجانی

افزایش هوش احساسی

اگه می خواید یه مدیر موفق باشین و کار و کاسبی تون رو رونق بدید یا تو یه رقابت سخت پیروز شید باید خودتون رو از نظر هوش هیجانی تقویت کنین.

به گزارش آلامتو به نقل از مردمون؛ هوش احساسی توانایی درک کردن، مدیریت کردن و بیان موثر احساسات خود و هم اینکه رابطه موفق با دیگرونه. طبق آمار ۹۰ درصد از کسائیکه کارایی بالایی در محل کار دارن از هوش احساسی بالایی بهره مند هستن درحالیکه ۸۰ درصد از اونایی که کارایی پایینی در محل کار دارن، هوش احساسی شون هم پایینه. هوش احساسی در تشکیل، رشد، حفظ و تقویت روابط شخصی هم اهمیت خاصی داره. برخلاف ضریب هوشی که با گذشت زمان در طول زندگی فرد تغییری نمی کنه، هوش احساسی می تونه رشد کرده و با میل ما به یادگیری و رشد، تقویت شه.

در زیر به شش نکته واسه بالا بردن هوش احساسی اشاره می کنیم:

  1. توانایی کاهش احساسات منفی

شایدً هیچکدام از جنبه های هوش احساسی مهمتر از توانایی شما واسه کنترل و مدیریت احساسات منفی خودتون نیس چون همین احساسات بر قضاوت شما تاثیر می گذارن. واسه تغییر حسی که به یه موقعیت خاص پیدا می کنین، اول باید فکرتون درمورد اون موقعیت رو تغییر بدید. در زیر به دو نمونه اشاره می کنیم:

الف) شخصی سازی های منفی رو کم کنین. وقتی احساس بدی نسبت به رفتار یه نفر پیدا می کنین، تلاش کنین فوراً به یه نتیجه منفی درمورد اون نرسید. درعوض، قبل از هر واکنشی، اون رفتار رو از جنبه های جور واجور بررسی کنین. مثلا، خیلی راحت ممکنه تصور کنین که دوستتون چون اهمیتی براتون قائل نیس جواب تلفن شما رو نداده اما می تونید احتمال این رو در نظر بگیرین که سرش شلوغ بوده. وفتی تلاش کنین رفتار بقیه رو به خودتون نگیرید، آزمایش بهتری از رفتارای اونا دارید. آدمها بیشتر بخاطر خودشون اونطور رفتار می کنن نه بخاطر شما.دیدتون رو بازتر کنین تا سوء تفاهمات زندگی تون کمتر شه.

ب) ترس از رانده شدن رو در خود کم کنین. یه راه موثر واسه کنترل و مدیریت ترستون از رانده شدن اینه که واسه موقعیت های جور واجور انتخاب های مختلفی پیش روی خودتون بذارین تا هر اتفاقی هم که بیفته، جانشین های قوی واسه پیش رفتن داشته باشین. مثلا:

بالا بودن ترس از طردشدن: «می خواهم واسه شغل رویاهایم درخواست بدم، اگه استخدامم نکنن داغون میشم.»

پایین بودن ترس از رانده شدن: من واسه سه کار عالی درخواست می دهم. اگه یکی نشد، هنوز دو شانس دیگه دارم.»

  1. توانایی حفظ آرامش و کنترل استرس

بیشتر ما حدی از استرس رو تو زندگیمون تجربه می کنیم. اینکه چیجوری با موقعیت های استرس زا کنار بیایید، قاطع یا پشیمون بودن شما رو مشخص می کنه. وقتی تحت فشار هستین، مهمترین چیزی که باید یادتون باشه اینه که آرامشتان رو حفظ کنین. در زیر به دو نکته در این مورد اشاره می کنیم:

الف) اگه احساس اضطراب و نگرانی دارین، صورتتون رو با آب خنک بشورید و کمی هوای تازه استشمام کنین. هوای سرد کمک می کنه اضطرابتون کمتر شه. از مصرف نوشیدنی های کافئین دار دوری کنین چون این نوشیدنی ها اضطرابتون رو بیشتر می کنه.

ب) اگه احساس ترس، افسردگی یا ناامیدی می کنین، تمرینات ایروبیک رو امتحان کنین. به خودتون انرژی بدید. به کار گرفتن بدنتون تاثیر خیلی عجیبی بر احساستون داره. وقتی سرزندگی جسمتون رو احساس کنین، اعتمادبه نفستون بالاتر میره.

  1. توانایی قاطع بودن و بیان احساسات سخت در صورت ضرورت

واسه اینکه خودمون باشیم باید بتونیم آزادانه درمورد چیزایی که برامون مهمه حرف بزنیم و بگیم که درمورد مسائل مهم احساسی چه نظری داریم و محدوده های قابل قبول یا غیرقابل قبول واسه خودمون در روابط رو مشخص کنیم. — هریت لرنر (Harriet Lerner)

زمانی در زندگی هممون هست که خیلی مهمه مرزهایمان رو درست مشخص کنیم تا بقیه بفهمن کجا وایس تاده ایم. این شامل تمرین حقمون واسه مخالفت کردن، «نه» گفتن بدون عذاب وجدان، مشخص کردن اولویت هامون، مواظبت از خودمون در مقابل خشونت، می شه.

یه روش واسه زمان هایی که لازمه احساسات سختمون رو بگیم، روش XYZه – من احساس X رو دارم وقتی تو کار Yرو در موقعیت Z می کنی. در زیر به چند نمونه اشاره می کنیم:

«اینکه ازم توقع داری کارای خودمو کنار بذارم و به تو کمک کنم، حس خوبی ندارم.»

« بااینکه قول داده بودی اینکار رو می کنی، تلاشت رو ادامه ندادی، بخاطر این احساس ناامیدی می کنم.»

از به کار بردن جملاتی که با «تو» شروع می شه و با قضاوت و متهم کردن طرف مقابل تموم می شه، دوری کنین. مثل «تو..هستی»، «تو باید…» و … اینکار شنونده رو به حالت دفاعی می برد و باعث می شه تمایل کمتری واسه قبول کردن حرفی که می زنید داشته باشه.

emotional decision making

  1. توانایی فعال بودن به جای واکنشی بودن در روبرو شدن با افراد پر طاقت و سمج

هممون با آدم های غیرمنطقی در زندگی مون روبه رو می شیم. خیلی وقت ها در خونه یا محل کار درگیر یه آدم پر طاقت و سمج می شیم. اینکه بذاریم اون فرد بر ما تاثیر بزاره و روزمون رو خراب کنه آسونه. اما چیجوری می توان در اینجور موقعیت هایی فعال بود نه پشیمون؟ در زیر به چند نکته ساده اشاره می کنیم:

– وقتی از کسی احساس عصبانیت و ناراحتی کنین، قبل اینکه چیزی بگید که بعداً پشیمون شید، یه نفس عمیق بکشین و آروم تا ده بشمارید. در بیشتر مواقع وقتی به عدد ۱۰ رسیدید، شایدً راه بهتری واسه روبرو شدن با اون موقعیت پیدا کردین اون وقت می تونید به جای پیچیده تر کردن شرایط، اون رو آسون تر کنین. اما اگه بعد از شمردن تا عدد ده هنوز ناراحت بودین، بازم به خودتون زمان بدید و بعد که آروم تر شدید، موضوع رو بررسی کنین.

– یه راه دیگه واسه کاهش واکنشی بودن اینه که حتی واسه یه لحظه هم که شده، خودتون رو جای اون طرف مقابل بذارین. مثلا، اون فرد رو در نظر گرفته و این جمله رو کامل کنین: «ساده نیس که…»

«پسرم خیلی پر طاقت و سمج است. کنار اومدن با مدرسه و فشارهای اجتماعی اون ساده نیس…»

«رئیسم خیلی زیاده خواه س، داشتن اینجور انتظارات زیادی در پست مدیریت اون نباید آسون باشه…»

واسه اطمینان عبارات همدلانه توجیه کننده رفتار غیرقابل قبول نیس. نکته اینحاست که به خودتون یادآور شید که آدمها بخاطر مسائل خودشون اونطور رفتار می کنن. تا زمانیکه منطقی و توجه کار باشیم، رفتارای سرسختانه بقیه حرف های بیشتری درمورد اونا به ما می زند. وقتی خودمون رو جای اونا قرار می بدیم، می تونیم اون موقعیت رو منتقدانه تر بررسی کنیم و راه های بهتری واسه حل مشکل پیدا کنیم.

– نتیجه رو یادآور شید. توانایی تشخیص و اثبات نتیجه یکی از مهمترین مهارت هاییه که می تونید واسه کنار اومدن با یه فرد پر طاقت و سمج داشته باشین. یافته های موثر باعث می شه اون فرد کمی مکث کنه و اون رو مجبور می کنه خشونت خود رو به احترام عوض کنه.

  1. توانایی بلند شدن بعد از روزای سخت

«من بیشتر از ۹۰۰۰ پرتاب رو در زندگی ام از دست داده ام. تقریباً در ۳۰۰ بازی باخته ام. ۲۶ مرتبه همه چیز بازی در دست پرتاب من بوده و از دستش داده ام. بارها شکست خورده ام. دلیل موفقیتم همین بوده.» — مایکل جردن (Michael Jordan)

زندگی همیشه سخته. هممون این رو می دانیم. اینکه در مقابل رقابت های زندگی چیجوری فکر کنیم، احساس کنیم و رفتار کنیمه که بین امید یا ناامیدی، خوشبینی یا بدبینی، موفقیت یا شکست فرق ایجاد می کنه. با هر موقعیت رقابت انگیزی که با اون مواجه می شیم، سوالاتی مثل «درس این چیه؟» «چیجوری می توانم از این تجربه درس بگیرم؟» «الان مهمترین مسئله چیه؟» و «اگه بخوام خارج از چارچوب فکر کنم چه راه حل های بهتری هست؟، پیش میاد. هرچه کیفیت سوالاتی که می پرسیم بالاتر باشه، جواب هایی که دریافت می کنیم هم باکیفیت تر هستش. تلاش کنین براساس یادگیری و اولویت ها سوالاتی سازنده سوال کنین تا بتونین با هدفی درست با اون موقعیت برخورد کنین.

«آبراهام لینکلن در هشت انتخابات بازنده شد، دوبار در کار ورشکست شد و قبل اینکه رئیس جمهور آمریکا شه، دچار ویرانی عصبی شد.» روزنامه وال استریت

  1. توانایی بیان احساسات دوستانه در روابط نزدیک

توانایی بیان موثر و ارزش گذاشتن بر احساسات و احساسات لطیف و عاشقانه واسه حفظ ارتباطات نزدیک لازمه. «موثر» اینجا یعنی به اشتراک گذاشتن احساسات دوستانه با کسی تو یه رابطه درست به روشی سازنده و اینکه بتونین وقتی فرد مقابل هم همینطور رفتار می کنه، شما قاطعانه عکس العمل بدید.

«اگه قلبی جواب قلبی دیگه رو نده، پژمرده می شه.» — پرل باک (Pearl Buck)

روانشناس دکتر جون گاتمن به این بیان احساسات دوستانه می گوید، مناقصه. مناقصه می تونه هر روش رابطه مثبت بین دو نفری باشه که می خواهند رابطه ای نزدیک با هم داشته باشن. مثلا:

مناقصه کلامی: «چجوری؟»، «چه می کنی؟» «دوستت دارم»، «وقتی اینطوری با هم حرف می زنیم خیلی دوست دارم»، «خوشحالم که با هم وقت می گذرونیم.» «تو دوست فوق العاده ای هستی»، «متاسفام.»

مناقصه زبون بدن: رابطه چشمی مثبت، بغل کردن، لبخند زدن، انداختن دست دور شونِه های طرف مقابل.

مناقصه رفتاری: تعارف کردن غذا و نوشیدنی، یه هدیه فکرشده، کمک کردن، شرکت در فعالیت های مشترک که ارتباطی نزدیک تر بسازه.

تحقیقات دکتر گاتمن نشون می دهد که روابط نزدیک و سالم تا صدها بار در روز مناقصاتی با هم دارن. کلمات و حرکات می تونن میلیون ها شکل جور واجور داشته باشن که همه اونا نشون بده، «برام مهمی»، «دوست دارم با تو در رابطه باشم» و یا «تو نقش مهمی در زندگی ام داری». مناقصه همیشگی و پایدار واسه حفظ و رشد یه رابطه صمیمی و نزدیک لازمه. درواقع ویتامین عشقه.

خصوصیات افراد با هوش هیجانی بالا

واسه افزایش هوش چیکار باید کرد؟

مردمون موفقیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *