راز طول عمر زیاد ژاپنی ها در ۷ نکته ساده

راز طول عمر ژاپنیا

طی دهه های گذشته، مردم ژاپن، معمولا بالاترین جایگاه جدول امید به زندگی رو به خود اختصاص داده ان. منطقه ای به نام «اوکیناوا» در ژاپن هست که خیلی از ساکنان اون، بیشتر از ۱۰۰ سال عمر می کنن و فکر می کنند که مهم ترین راز سلامت و طول عمرشون، برخورداری از زندگی سالم، جنب و جوش زیاد و رژیم غذایی سالم و طبیعیه. در صفحه «سفره سالم» این هفته، با ؟ راز طول عمر ژاپنیای ساکن اوکیناوا آشنا میشین…

  1. قبل از سیر شدن، از غذا خوردن دست می کشن

یه قانون کلی بین ساکنان اوکیناوا، هست؛ وقتی دست از غذا خوردن بکشین که حدود ۸۰ درصد احساس سیری می کنین. محققان هم این قانون اوکیناوایی ها رو از نظر علمی تایید می کنن. اونا می می گن مغز ما حدود ۲۰-۱۰دقیقه از معده مون عقب تره. پس ممکنه وقتی که احساس می کنین ۸۰ درصد سیر شده اید، حدود ۲۰-۱۰ دقیقه بعد، دست از غذا خوردن بکشین.

پس اگه صددرصد خودتون رو سیر و میز غذا رو ترک کنین، بعد از ۲۰-۱۰ دقیقه، به طور کامل متوجه میشین که بیشتر از نیاز بدنتون غذا خورده اید و پرخوری کرده اید. همین پرخوری ها هم می تونن کم کم باعث چاقی، اضافه وزن، بالا رفتن کلسترول خون، دچار شدن به ناراحتی های قلبی و در آخر هم کوتاه شدن طول عمر شن.

  1. خوراکی های طبیعی می خورند

یکی دیگه از قوانین حاکم بر اوکیناوا، قانون مصرف بیشتر میوه ها، سبزی ها، شیر، لبنیات و تخم مرغ به جای مصرف گوشت زیاده. اونا از نظر علمی ثابت کرده ان معده ما آدم ها، معده گیاه خواریه و نیاز بدن به میوه ها و سبزی ها، واسه سالم موندن و مقابله با شکل های جور واجور مریضی ها، بیشتر از گوشت هاست. مردم این منطقه، مقدار زیادی میوه، سبزی و صیفی در رژیم غذایی خود دارن و فکر می کنند میوه ها و سبزی های زرد و سبز، باید بیشتر در گذاشته شن.

  1. جنب و جوش شون زیاده

مردم اوکیناوا، کمتر از بقیه مردم دنیا کالری دریافت می کنن و بیشتر از بقیه فعالیت فیزیکی دارن. معمولا بیشتر اونا تا روزای آخر عمر مشغول کشاورزی و باغداری هستن و هیچ کدامشون فعالیت های فیزیکی رو تحت هیچ شرایطی کنار نمی گذارن. نتیجه این کار هم طول عمر همراه با سلامته.

  1. غلات سبوس دار مصرف می کنن

بدیش اینه خیلی از افراد فکر می کنن گوشت ها، تنها منابع تامین پروتئین لازم بدن هستن؛ در حالی که مردم اوکیناوا، بیشترین سهم پروتئین لازم بدن خود رو با مصرف غلات تامین می کنن. اونا به مصرف غلات کامل و سبوس دار، بیشتر از غلات تصفیه شده اهمیت میدن و در میان شکل های جور واجور گوشت ها هم گوشت ماهی بیشترین سهم رو در برنامه غذایی این مردم داره.

ضمن اینکه ساکنان این منطقه تلاش می کنن حجم مشخصی از حبوبات و بنشن رو واسه تامین پروتئین روزانه در برنامه غذایی خود داشته باشن. به علاوه، اونا کمترین اندازه شکر و گوشت قرمز رو در جهان مصرف می کنن.

  1. چاشنی های شون طبیعیه

محققان فکر می کنند آسیب سیستم تنفسی و قلبی – عروقی در اثر مصرف سیگار و مواد مخدر، یکی از دلایل کوتاه بودن طول عمر مصرف کنندگان اوناس. ضمن اینکه مشروبات الکلی می تونن با تاثیر منفی بر کارکرد کبد و کلیه ها، باعث از بین رفتن سلامت این دو بخش حیاتی و پایین اومدن سن مرگ ومیر بشن.

  1. روغن های سالم مصرف می کنن

معمولا روغن ها به دو گروه خوب و بد تقسیم می شن. روغن های خوبی مانند روغن زیتون، کانولا، ذرت، آفتابگردان، کنجد و بذر کتون، شامل اسیدهای چرب امگا۳ هستن و می تونن به حفظ انعطاف پذیری عروق، پیشگیری از تشکیل رسوب در دیواره رگ ها و جلوگیری از بالا رفتن کلسترول خون و دچار شدن به ناراحتی های قلبی یا سکته های قلبی و مغزی کمک کنن در حالی که مصرف روغن های جامد هیدروژنه، روغن های حیوونی یا روغن پالم که دارای حجم بالایی از اسیدهای چرب اشباع هستن، می تونه احتمال گرفتگی عروق، دچار شدن به ناراحتی های قلبی و کاهش طول عمر رو زیاد کنه. بهتره بدونین که روغن زیتون، اولین روغن انتخابی در میان مردم اوکیناوا و همین طور در رژیم مدیترانه ایه.

  1. گردو می خورند

گردو، یکی از مغذی ترین مغزهاست که جایگاه خاصی در رژیم های مدیترانه ای داره. گردو شامل مقادیر مناسبی از اسیدهای چرب امگا۳، یه جور کلسترول گیاهی و ویتامین E هستش. به همین دلیل مصرف روزانه یه عدد از اون می تونه شانس بالا رفتن LDL یا همون چربی بد خون و گرفتگی عروق رو تا ۳۳ درصد کم کنه و به همین اندازه هم امید به زندگی رو بالا ببره.

  • خوراکیایی واسه افزایش طول عمر
  • طول عمر رو زیاد کنین

دیدن نیمه پر لیوان و نگاه مثبت در زندگی

مواد غذایی به درد بخور واسه افزایش طول عمر

افزایش طول عمر هفته نامه سلامت