رازهای قبولی در استخدام

employment

اگه تا کنون شغل مورد نظر خود رو پیدا نکردید، تنها یه دلیل داره!!!

قوانین استخدام شدن رو نمی دونین

استخدام شدن یه مسئله ساده س!. ولی اگه فرمولی که حتی آسونترین مسائل با اون حل می شه رو بلد نباشیم چی؟ اون وقت آسونترین مسائل هم واسه ما تبدیل به مسائل “حل نشدنی خیام” می شه!

اگه تیز باشین تا کنون یه سوال تو ذهن شما شکل گرفته.

پس اگه به دنبال کارین سه چیز رو باید بدونین:

۱-  فرمول استخدام

۲-  زمان به کار گیری این فرمول

۳-  چگونگی به کار گیری این فرمول

توجه کنین، مهمتر از فرمول پنجگانه استخدام شدن اینه که اول اینکه این پنج مورد رو درک کنیم و مهمتر از اون کی و چیجوری استفاده کردن اون هستش!

***

دودوتا چهارتا!

فرمول استخدام خیلی ساده س!. مهمترین قدم، دونستن اصل طلایی استخدامه.

فرمول استخدام شدن ساده س!:

  1. رزومه: قبل اینکه کارفرما شما رو ببینه از شما خوشش بیاد!
  2. ظاهر: وقتی کارفرما شما رو دید، از دیدن شما لذت ببره.
  3. حرف زدن: وقتی حرفاتون رو شنید از شنیدن اون لذت ببره.
  4. القا: با تکنیکایی که به شما یاد می دیم کارفرما رو به خود علاقمند کنین.
  5. نبایدا: تو ذوق کارفرما نزنین! یعنی مثل یه لکه مشکی روی یه دیوار سفید به چشم نیایید.

حتما این جمله رو در اول بحث به یاد دارین. مهمتر از فرمول پنجگانه استخدام شدن اینه که اول اینکه این پنج مورد رو درک کنیم. مهمتر از اون کی و چیجوری استفاده کردن اون هستش!

پس قدم اول می شه درک فرمول استخدام شدن

***

در مغز کارفرما چیه؟

داخل جمجمه کارفرما هم مخه! به چه دلیل این رو گفتم؟ چون باید این نکته رو فهمید که کارفرما هم آدمیست مانند هممون. فرقش اینه که دنبال چیزیه. راز کارفرما رو به شما گفتم؟ کارفرمایی که به دنبال استخدام کردنه دقیقا مثل فردی می مونه که دنبال خرید چیزیه. فرض کنین شما واسه خرید یه دستگاه خنک کننده روونه فروشگاه ها هستین. مبلغ دویست هزار تومن هم واسه خرید اون کنار گذاشته اید. حال اینجا هنر فروشنده مطرح می شه! اول اینکه باید دستگاهی که دنبال اون هستین رو به شما نشون بده، کمی درباره اونم به شما بگه، مزیتای اون رو واسه شما بشمارد. درباره گارانتی و اطمینان کار اون با شما صحبت کنه. بعد از اون درباره امکانات فرعی اون حرف بزنه. به عیارتی مخ شما رو درست همانجور که دوست دارین شست و شو دهد. خدا رو چه دیدید؟ اگه درست بکنه شاید علاوه بر اینکه یه دستگاه خنک کننده به مبلغ ۴۰۰ هزار تومن خریدین یه دستگاه آبمیوه گیری هم به شما فروخت!

حال بد نیس بدونیم در مغز کارفرما چه میگذره؟!

قبل مصاحبه :

-قبل اینکه شما وارد جلسه مصاحبه شید، قبل اینکه کسی رزومه شما رو دیده باشه یا حتی تصوری از شما تو ذهن داشته باشه، این حرفا تو ذهن کارفرما بارها مرور می شه. کاش این همون کارمندی باشه که می خوام. کاش مثل قبلیا نباشه! کاش گیج نباشه. امیدوارم از این جوانای قرطی نباشه. کاش آدم پر رویی نباشه. نکنه از این آدمایی باشه که بدون توقف حرف می زنه. نکنه از آدمایی باشه که فکر میکنه که عقل کله و همه رو مثل گله گوسفند می دونه! یعنی ممکنه که این همون فرد مورد نظر باشه تا من بتونم با خیال راحت به بقیه کارا برسم؟ واقعا از این مصاحبه های مزخرف خسته شدم… .

هنگام مصاحبه:

-همه فکر می کنن کارفرما کمین کرده تا کوچیکترین سوتی شما رو تو هوا بقاپد. اگه یه سری آدم عقده ای رو کنار بذاریم ۹۰ درصد کارفرمایان سوتیای کوچیک شما رو ندیده می گیرن. دلیل اون رو میدونید؟ کارفرما دائم با خودش میگه: “زود باش! یه چیزی نشون بده تا تورو استخدام کنم. دیگه سوتی نده!”

-اما چقدر وقت دارین تا خود رو به کارفرما اثبات کنین؟ ۱ ساعت؟ ۲ ساعت؟ اگه راستش رو بخواین به جز یه سری مصاحبه های بسیار جدی شغلی که واسه تعیین مسئول یه پست کلیدی سازمانه، در ۹۹ درصد مصاحبه در ۳-۴ دقیقه اول شما یا انتخاب شدید یا رد شدید. بعد از اون کارفرما در حال اتلاف وقت خود و شماس. درست دیدید. ۳-۴ دقیقه. در این ۳-۴ دقیقه شما آینده شما واسه چندین سال مشخص می شه.

مصاحبه مثل کنکوره !

-دقت کنین مصاحبه دقیقا مثل کنکور می مونه…! شما روزا وقت گذاشتین و واسه کنکور آماده شدین. واسه هر سوال کمتر از دو دقیقه وقت دارین. در لحظه جواب دادن باید همه مطالب مربوط به اون سوال رو به خاطر بیارین، فرمولا، مسائل مشابه، چگونگی حل و …. اما مصاحبه یه کنکوره. یه کنکور تشریحی که در اون یه سوال مطرح می شه و واسه اون ۳-۴ دقیقه به شما وقت میدن و اون سوال اینه: به چه دلیل من باید شما رو استخدام کنم؟

-کدوم رو پسند می کردین؟ شخصی که اصطلاحا حرف در کله اش نمی ره یا فردی که انعطاف داره؟ کارفرما اگه حس کنه شما آدم خود رای یا یه کلامی هستین هر چقدر هم لایق باشین هیچوقت شما رو استخدام نمی کنه! اما اگه تقریبا نشون بدید که شخص مورد نظر هستین (حتی کمی از حداقلی که تو ذهن ویه ضعیف تر)، ولی بدونه که ایرادات کوچیک شما قابل اصلاحه، شما رو استخدام می کنه و بعدا کمی تغییر در شما بوجود میاره. انعطاف داشتن به معنی لرزش یا ضعف شخصیتی نیس حتی بر عکس! یه هدیه س و نشون از هوش بالای شما داره. همونطور که میدونید در علم روانشناسی روز تعریف قدیم آی کیو عوض شده و جای خود رو به تعریف جدید داده. آی کیو: “قدرت تطبیق با محیط دور و بر”. پس اگه در امور خود انعطاف دارین و با محیط دور و بر تطبیق پیدا می کنین، شما آی کیو بالایی دارین و روراست باشم، من خودم به دنبال استخدام فردی مثل شما هستم.

-پس یادتون باشه اگه سوتی وحشتناکی ندیم ، در اون ۳-۴ دقیقه طبق فرمول استخدام شدن رفتار کنیم  و انعطافی پذیری خود رو نشون بدیم کارفرما ما رو استخدام می کنه.

 نکاتی که باید قبل از مصاحبه رعایت کنین

احتیاجی به داستان پردازی و بلند گویی نیس. چیزی که روشنه، ظاهر مناسب امتیاز مثبته. اما جا داره چندین نکته در مورد اون بگیم. این نکات رو چند بار بخونین و اون رو ملکه ذهن خود کنین.

  • قبل از جلسه مصاحبه حتما دوش بگیرین. اینکار نه فقط باعث تمیزی شما می شه بلکه به اصطلاح روحتون رو هم جلا میده. یه نکته رو از الان بدونین، اگه روز مصاحبه کوچیکترین بوی عرقی بدین به شما قول میدم استخدام نمی شین! یه نکته هم به افراد تنبل می گم، بوی عرق با اسپری یا عطر و اودکلن از بین نمی ره، فقط با اون ترکیب می شه و باور کنین اگه به فردی مثل من برخورد کنین که شامه تیزی داره هر کاری می کنه که جلسه تموم شه!

  • حتما دستشویی برید، وگرنه معمولا این موجب افزایش استرس در جلسه می شه. آقایون حتما ناخنای خود رو کوتاه کنن و خانوما هم حتما اون رو تمیز کنن.
  • چند نکته واسه آقایون: حتما موهای اضافی گوش و بینی خود رو اصلاح کنین. هیچ تصوری ندارین یه مسئله به این کوچیکی چه تاثیری در نتیجه داره. کلا در نگاه اول به یه مرد، مغز  به صورت نا خودآگاه ، ۷ مکان رو بررسی می کنه. دو نقطه که از اون ۷ تا گوش و بینی هستن. قبل از جلسه مصاحبه حتما آرایشگاه رفته باشین یا اگه موهاتون به اندازه کافی بلند نشده حتما از کسی بخواین که پشت گردنتون رو تمیز کنه. در مورد صورتتون، اگه کل صورت رو اصلاح می کنین و پوست صورتتون حساسه طوری که نمی تونین هرروز اصلاح کنین، جوری برنامه ریزی کنین که حتما روز مصاحبه اصلاح کنین تا یعنی روز مصاحبه بدرخشید. اگه ته ریش دارین حتما روز مصاحبه اون رو ماشین کنین. حتی اگه دیروز اینکار رو انجام دادین، امروز دوباره تکرار کنین. اگه ریش یا سبیل دارین هم حتما اون رو مرتب کنین.
  • حالا نوبت خانوم هاست. تنها مطلب خاص خانوما اینه که در حد عادی آرایش کنین. آرایش در حد عادی بسیار زیباست. آرایش زیاد اگه در همون دقایق اول تو ذوق کارفرما نزده باشه دست کم نتیجه اون اینه که باعث می شه کارفرما بیشتر از اون که به توانایی یا سابقه شما بپردازه به تحلیل ظاهر شما بپردازه و در آخر جلسه هم میگه : “از دیدن شما خوشحال شدم” و در واقع راست میگه. از دیدن شما خوشحال شده ولی از مصاحبه با شما چیجوری؟ در آخر اگه واسه ایشون توانایی کارجو مهم باشه (که در مورد شما نتونست اون تواناییا رو بررسی کنه) یا با دید به قضیه نگاه کنه که ظاهر شما حواس ایشون رو پرت کرده و این قضیه ممکنه باعث افت کارایی بقیه کارمندان هم بشه، بدیش اینه شما از قبل در طول جلسه، همون موقع که با کارفرما صحبت می کردین و اون هم با دقت گوش می داد، رد شدید! پس راحت بگم، اگه در مقابل کارفرمایی هستین که کارش و محیط شرکت براش در اولویته به شما پیشنهاد می کنم با ظاهری آراسته و با آرایشی عادی واسه مصاحبه برید. درمورد کارفرمایی که کارش در اولویت دومه بحث طبیعتا فرق می کنه!

چیجوری کارمند خوب استخدام کنیم؟

چیجوری در مصاحبه کاری بهترین تاثیر رو بذاریم؟

بازنشر باشگاه خبرنگاران