رابطه استرس و کاهش وزن

ــ سموم محیط زیست

ــ قندها مخصوصا فروکتوز

ــ کار شیفتی و بقیه علل بی خوابی

ــ اندازه بالای استرس

ــ آلودگی صوتی

ــ میدانهای الکترومغناطیسی

ممکنه خیلی از اینا، علل رو زیاد شدن وزن بنظر نرسند. چیجوری مواد شیمیایی نامرئی یا صداهای بلند می تونن باعث زیاد شدن وزن افراد شن؟ ویژگی مشترک تموم این عوامل اینه که هر کدوم از اونا، بطریقی باعث تغییر هورمون آدرنال می شن که منتهی به زیاد شدن وزن می شه. به چه دلیل؟

حالت بقاء

همه پستانداران می تونن که وزن بدنشون رو کنترل کنن حتی وقتی که غذای مصرفی شون، کمی افزایش یا کم بشه. همه پستانداران می تونن وقتی که واسه خواب زمستونی آماده می شن یا در خطر قحطی هستن، بدون خوردن غذای بیشتر، زیاد شدن وزن پیدا کنن. “حالت بقاء”، اصطلاحیه که به این روش ذخیره سازی داده شده و واسه ما هم اتفاق میفته.

وقتی که ما در حالت بقاء نیستیم، هورمون اصلی استرس یعنی کورتیزول، دارای یه ریتم روزانه سالمه. غدد آدرنال در صبح، مقدار زیادی هورمون کورتیزول آزاد می کنن و هر چی روز جلوتر میره، هورمون کمتری میسازن. وقتی که چیزایی مانند سموم، سر و صدا و عوامل استرس زا باعث می شن که در حالت بقاء قرار بگیریم، زمانبندی تولید کورتیزول بهم می ریزه. وقتی زمانبندی کورتیزول تغییر می کنه، انرژی موجود در جریان خون از راه چربی شکم گرفته می شه و واسه رشد سلولای چربی استفاده میشن.

وقتی که فهمیده زیاد شدن وزن در واقع یه نوع آمادگی واسه قحطیه، معلوم می شه که به چه دلیل غذا خوردن کمتر، با احتمال خیلی کم باعث کاهش دائمی چربی می شه. وقتی که شما یه جدید رو شروع می کنین، غذای مصرفی شما کم میشه. اگه بدن شما در اون زمان، در حال آماده شدن واسه حالت قحطی باشه، اینکار تنها شرایط رو بدتر می کنه.

دراز مدت با فشار بیشتر به خودتون اتفاق نمی افته اما می تونین با حفظ آرامش بیشتر، کاهش وزن پایداری داشته باشین. بجای به کار گیری رژیم و ورزش، راه حلعای جدید عبارتند از:

  • مدیتیشن
  • یوگا
  • خواب منظم
  • پروبیوتیکا
  • نوشتن وقایع روزانه
  • سم زدایی و پاکسازی
  • وقت گذروندن در طبیعت
  • ماساژ

بهبود چرخه کورتیزول

همه این راه حلا می تونن به بهتر شدن چرخه تولید کورتیزول کمک کنن و اینکار، کلید کاهش وزن پایداره. تنها بدی این راه حلای جدید اینه که اونا، وقت گیر هستن و خیلی از مردم حتی واسه انتخاب غذاهایی که می خورن، به اندازه کافی وقت نمی گذارن.

مشخص شده که یه رژیم غذایی ساده بخودی خود، باعث بهتر شدن چرخه کورتیزول می شه. رژیم غذایی ساده به خاطر این موثره که کربوهیدراتای مفیدی مانند کدو، گندم مشکی و لوبیای سفید می تونن کورتیزول رو بطور موثری کم کنن. از اونجایی که اندازه کورتیزول باید در صبحا بالاتر و در شبا پایین تر باشه، می تونین این کربوهیدراتا رو موقع غروب استفاده کنین و این ریتم رو دوباره تنظیم کنین.

یه گروه شامل ۴۲ داوطلب، این رژیم رو امتحان کردن و مشخص شد که هورمونای ذخیره سازی چربی، تنها در۳۰ روز می تونن اصلاح شن. در این مطالعه، شرکت کنندگان بطور متوسط ۹ پوند چربی از دست دادن و از دور کمر خیلی از اونا، ۳ تا ۵ اینچ کم شد.

بقیه یافته ها: برخلاف رژیمای غذایی معمولی، شرکت کنندگان انرژی بیشتری داشتن، کیفیت خوابشون بهتر شد و تمرکز ذهنی شون زیاد شد.

اگه وزنتون به یه رقابت تبدیل شده، لطفا فکر نکنین که سست اراده یا تنبل هستین. حالا که می دونین هورمونای استرس باعث زیاد شدن وزن می شن، مشخصه که احساس شرم و نبود اعتماد بنفس، این مشکل رو بدتر می کنه. باید بدونین که جهان مدرن، پر از محرکای قحطیه و اینکه بدنتون فقط می خواد از خودش مراقبت کنه. محرومیت غذایی شدید، راه حل لاغر شدن و پرانرژی بودن نیس، بلکه چاره اون احترام گذاشتن به خود و داشتن آرامش بیشتره.