ذهن آگاهی و سلامت روان

اگه به دنبال یه ذهن قوی هستین باید مغزتون رو تمرین بدید تا بتونین در مقابل مشکلات با آرامش و به درستی رفتار کنین.

به گزارش آلامتو به نقل از زومیت؛ درک و توجه، مفاهیمی هستن که ریشه در آگاهی آدم دارن؛ باخبر شدن از چیزی که در دور و برمون رخ می دهد و چیزی که انجام می بدیم. یعنی وقتی که چیزی می خوریم، به بافت، رنگ و طعم های جور واجور غذا توجه کنیم. ممکنه کمی عجیب به نظر برسه؛ ولی از آخرین باری که واقعاً لذت بردین یا خودتون رو در لحظه رها کردین چقدر گذشته س؟ چیجوری می توان به ذهن آگاهی رسید؟

قبل از هر چیز باید بدونین که ذهن آگاهی، ریشه در بودیسم داره: ذهن آگاهی یه روش هستی و تجربه ی زندگیه.

ذهن آگاهی به معنی حضور در لحظه ی حاله. این اقدام، سخت تر از اون هستش که با تکیه به روزمرگی ها انجام بشه؛ ولی درعین حال یکی از چیزای مهم زندگی هرروزه ی شما هستش.

Zen stones in water

مراحل ساده ی تمرین ذهن آگاهی

  • هر روز صبح، وقت ناهار ظهر یا بعدظهر، به مدت چند دقیقه نفس عمیق بکشین.
  • در طول روز به کارایی که انجام می بدید توجه کنین، مثلاً یه خودکار یا تلفن در دست دارین، خارج از محیط کار نشسته اید یا در صف انتظار وایس تاده اید. اتفاقاتی که دور و برتون رخ می دهد یادداشت کنین. به دکور دیواره ها خوب نگاه کنین، به زمینی که زیر پای شما هستش دقت کنین.
  • حالا روی خودتون تمرکز کنین. تلاش کنین تنفستون رو با یه مانترا هماهنگ کنین.
  • باید بدونین که ذهن آگاهی، از روی اجبارً یه فرم از مدیتیشنه.
  • به حواس خود توجه کنین: بوها، طعم ها، چیزی که لمس می کنین و چیزی که می شنوید.

بزرگ ترین مانعی که بر سر راه شما هست، اینه که از زمان حال غافل شید. چه در جلسات کاری، زمان پیاده روی یا هر فعالیت دیگری، تلاش کنین از همه ی ذرات زندگی، حتی حولوحوش خسته کننده ی اون، لذت ببرین.

قهوه

ذهن آگاهی و استرس

سؤالی که پیش میاد اینه که به چه دلیل ً باید ذهن آگاهی رو تمرین کنین؟ ذهن آگاهی با تقویت اراده ی شما، استرس و اضطرابی رو که سد راه موفقیت و رسیدن به اهداف می شن، از بین می برد. مؤسسه ی Mindful در وبلاگ خود توضیح می دهد که به چه دلیل این تمرین ها، به کاهش اضطراب شما کمک می کنه:

  • آگاهی بیشتری نسبت به افکارتون پیدا می کنین و متوجه می شید چه وقتی باید از عقایدتون دست بکشین.
  • وقتی که در شرایط ناخوشایندی قرار می گیرید، بدون این دست اون دست کردن واکنشی نشون نمی بدید. عوضش کمی صبر می کنین تا بهترین راه حل رو پیدا کنین.
  • متمرکز بودن در لحظه ی حال، به شما آرامش بیشتری می بخشه؛ درحالی که تعجیل در عکس العمل، استرس رو افزایش می دهد.
  • بیش ازپیش به نیازای بدنتون واقف هستین و با اقدامات به موقع، مانع از پیشرفت درد در جسمتون می شید.
  • احساسات بقیه رو بهتر درک می کنین و هوش هیجانی تون افزایش می یابد. این باعث می شه کمتر با بقیه درگیر شید.
  • هم نسبت به خودتون و هم نسبت به بقیه، دلسوزتر و مراقب تر هستین. مهربانی هم به آرامش شما کمک می کنه و سطح استرس رو پایین می آورد.
  • تمرین های ذهن آگاهی فعالیت بخش آمیگدال مغز رو کاهش می دهد. آمیگدال، مسئول پاسخگویی به عوامل استرس زا هستش. درنتیجه، پس زمینه ی ذهنی شما آروم تر میشه و استرس کمتری حس می کنین.
  • تمرکز ذهنی تون افزایش پیدا می کنه و به دنبال اون، کارایی تون بالا می رود. افزایش بهره وری و کارایی باعث می شه احساس خوبی داشته باشین و در مقابل عوامل استرس زا، آسیب پذیری کمتری نشون بدید.
  • شما می تونید نگرشتان رو نسبت به استرس تغییر بدید. به جای اینکه فقط به عواقب منفی کار فکر کنین و در احساساتی مثل ترس و اضطراب غرق شید، ذهن آگاهی به شما کمک می کنه افق دیدتون رو تغییر بدید و مسائل رو از دریچه های متفاوتی ببینین.

ذهن آگاهی

دهه ی ۷۰ میلادی، یه دوره ی آزمایشی مشهور و موفق به نام «کاهش استرس بر اساس ذهن آگاهی» برگزار شد که ثابت می کرد این تمرین ها، به مقابله با افکار منفی که آدم ها هر روز با اون ها دست به گریبان ان، کمک می کنه. درعین حال می توان از تمرین های مدیتیشن در کنار شناخت درمانی کمک گرفت.

و درآخر، ذهن آگاهی با وضوح بخشیدن به دیدگاه مردم، روش زندگی اون ها رو تغییر می دهد.

خواص شکلات تلخ واسه مغز

چیجوری مغزمون رو به کار بندازیم؟

تقویت مغز زومیت سلامت مغز