دو نکته مهم و تاثیرگذار در بازاریابی از طریق پیام کوتاه

به گزارش آلامتو به نقل از پیام افراز ، عوامل زیادی در موفقیت یا موفق نبودن بازاریابی از راه SMS دخالت دارن که درمیون این عوامل، دو عامل مهم و موثر « کسب اجازه از مشتری و رعایت حریم خصوصی » هست که در زیر به اونا اشاره می شه:

sms-marketing

کسب اجازه و رضایت مصرف کنندگان

با وجود شرکتای جور واجور که دراین بازار درحال رقابت هستن و تنوع جهانی در سیاستای ارتباطات بی سیم داده، همیشه قبل از فرستان SMSای تبلیغاتی واسه مشتریا از اونا اجازه گرفته نمی شه. با این حال در کشورای اروپایی قوانینی هست که براساس اونا لازمه قبل از ایجاد رابطه با مشتریا از طریق کانالای الکترونیکی مثل e-mail یا SMS واسه ارسال آگهیای تبلیغاتی از مشتری اجازه گرفت. این کسب اجازه رو میشه به عنوان تمایل مشتری در علاقمندی یا بی علاقگی به یه پیام، قبل از دریافت اون در نظر گرفت.

با وجود اهمیت روز افزون تبلیغات از طریق SMS به عنوان یه روش بازاریابی و کانال تبلیغاتی، به طور نسبی تحقیقات آکادمیک و پشتیبانی علمی کمی در مورد اون انجام شده. کسب اجازه از مشتری ازاین نظر اهمیت داره که ارسال تبلیغات ناخواسته دلیل ناراحتی مشتری شده و یافته های پیش بینی نشده ای به بار می آورد.

پس ارسال SMSای تبلیغاتی بدون اجازه مشتری، یه نوع تجاوز به حریم خصوصی اونا هستش. اگه بتونیم چیزی که رو که برتمایل مشتری واسه دادن اجازه تاثیر میذاره بهتر درک کنیم در این صورت راه و روش بهتری نسبت به این موضوع حساس داریم. بازاریابا، مدیران و شرکتای تبلیغاتی میتونن که خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه داده و درحالیکه مشتریا از خدمات خاصی که به نیازای اونا جواب میدن بهره مند می شن، اونا هم می تونن قدرت رقابت خود رو زیاد کنن.

حریم خصوصی

حریم خصوصی به این صورت تعریف می شه: « حق یه شخص در کنترل اطلاعات که از طریق یه شخص سوم به اون داده می شه». دیکینگر و همکارانش (۲۰۰۵)اینجور نظر میدن که : «گوشی موبایل نمی تونه فرق میان پیامای تجاری و پیامای واقعی رو به طور خودکار تشخیص بده.»

اونا هم اینکه به این نتیجه رسیدن که مشتریان از قانون ثبت خدمات اطلاع رسانی SMS محور به دلیل نگرانی از حریم خصوصی خود ترس دارن. تبلیغات موبایل براساس کسب اجازه مشتری به عنوان آسونترین راه رویارویی با موضوع حریم خصوصی درنظر گرفته می شه. در تحقیقی که درمورد افراد ۱۶ تا ۳۰ ساله در آمریکا انجام شد یافته ها به دست اومده نشون داد که ۵۱ درصد از جواب دهندگان از تبلیغات موبایل براساس کسب اجازه بسیار راضی هستن و۴۲ درصد تا اندازه ای راضی هستن. حدود ۷۲ درصد از اونا موافق هستن که تبلیغات از طریق گوشی موبایل براساس کسب اجازه واسه اونا مناسبه و ۸۴ درصد هم تمایل داشتن اون رو سفارش بدن. از طرفی دیگه، یه رابطه منفی میان حجم موارد دریافت شده و گرایش به بازاریابی مستقیم هست. اگر پیامای تجاری باعث ایجاد مزاحمت در فعالیتای روزانه مشتری شه این موضوع می تونه به طور جدی به تصویر ذهنی از اون کالای تجاری آسیب برسونه. پتی(۳) (۲۰۰۰) این هزینه رو به عنوان هزینه ناخواسته به وجود اومده از طریق مشتریائی که در برابر پیامای غیر دلخواه قرار می گیرن معرفی می کنه.

اصلی ترین موارد تجاوز به حریم خصوصی از نظر کسب اطلاعات شامل مواردی مثل آمارگیری و اطلاعات خرید بدون رضایت مشتری، الگوها و سابقه جستجو، مکان فیزیکی و محتوای خریده. در انگلستان، واسه حفاظت و حق انتخاب، براساس قوانین ارتباطات الکترونیک وحریم خصوصی، کسب اجازه از مشتری واسه ارسال SMS تبلیغاتی لازمه. در بخشای دیگه اتحادیه اروپا هم قوانین مشابهی هست؛ مثلا در کشورای شمال اروپا بدون کسب اجازه ازمشتری نمیشه به هیچ راهی واسه اون SMS ارسال کرد از این رو باید از رسانه های دیگه واسه جلب توجه مشتری استفاده کرد.

اصول بازاریابی و فروش موفق

هزینه جذب یه مشتری جدید چقدره؟

بازاریابی پیامکی