دلیل توقف کاهش وزن در رژیم چیست؟

lost-wieght

واسه لاغر شدن چه روشهایی رو امتحان کردین؟ مطمئناً هر روش کاهش وزنی تا مقدار خاصی موثر هستش اما رسیدن به بهترین بازدهی ممکن وقتی جفت و جور می شه که هیچ مانعی بر سر راه کاهش وزن شما وجود نداشته باشه. اگه روند لاغری شما پس از یه مدت متوقف شده باید به دنبال دلیل اون بگردین.

به گزارش آلامتو و به نقل از دکتر کرمانی؛ درزمان ۲۵ سالی که در مورد پزشکی فعالیت می کنم تغییرات و پیشرفتای زیادی در علم کاهش وزن دیده ام. هم اینکه با تعداد خیلی از افراد کار کردم تا بتونن به وزن هدف و سلامت خود دست پیدا کنن. بنا به تجربه من هر کسی می تونه با کم شدن یا به کلی قطع کردن قند، آرد سفید و غذاهای فرآوری شده از برنامه غذایی اش، ایجاد تغییر در اندازه وعده ها، تنظیم مقدار کربوهیدرات، پروتئین و چربی در وعده ها و افزایش تمرینات هوازی و قدرتی ( یا مقاومتی ) مقداری وزن کم کنه.

با این حال همیشه کسی که در اول وزن کم می کنه ممکنه پس از یه مدت با کوهی به نام توقف کاهش وزن مواجه شه. اونایی که حس می کنن با کم شدن وزن، سبک زندگی شون سالم تر شده و انرژی بیشتری دارن در اینجور شرایطی که دیگه ترازو حرکت مثبتی از خود نشون نمی ده احساس ناامیدی می کنن. پس جدای پیشنهاد های همیشگی ام درباره برنامه غذایی و ورزشی، نکاتی واسه مراجعینی دارم که فکر می کنن نمی تونن به هدفشون برسن دارم. در این مقاله می خوام این نکات رو واسه شما هم بگم.

  1. خواب خود رو آزمایش کنین.

کمبود خواب منتهی به التهاب و افزایش سطح کورتیزول می شه، هورمون استرسی که منتهی به سوخت و ساز ضعیف بدن و مقاومت به انسولین می شه. کمبود خواب هم اینکه می تونه باعث بهم ریختگی در هورمونای تنظیم کننده اشتها و سیری ( لپتین و گرلین ) شه و وقتی سطح بالای گرلین و سطح کمی لپتین داشته باشین، بیشتر غذا می خورین و کمتر احساس سیری می کنین.

کمبود خواب روی رشد سطح هورمونا تاثیر منفی میذاره و موجب مشکل در توانایی اثبات بافت عضله بدون چربی داره. واسه اینکه مطمئن شید می تونین روی اندازه خواب خود نظارت کنین و یا اینکه با کمک دکتر بررسی کنین که نکنه مشکلات نهفته مشکل در خواب مثل آپنه خواب داشته باشین. تلاش کنین دست کم هشت ساعت بخوابین. در بیداری بدون کمک کافئین حس کنین خوب استراحت کردین.

  1. غذا خوردن بین دو وعده رو محدود کنین.

تحقیقات جدید نشون داده خوردن آخرین وعده غذایی در اوایل شب و غذا نخوردن تا وعده صبحونه روز بعد می تونه به سوخت و ساز کربوهیدرات و چربی و نوسانات گرسنگی کمک کنه – که در آخر به کاهش وزن کمک می شه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین این کار محدود کردن کالری دریافتی نیس بلکه فقط در یه وقتی که کالری روزانه تون رو دریافت می کنین تغییر ایجاد می شه.

  1. تیروئید خود رو چک کنین.

غده تیروئید به بدن کمک می کنه مصرف و ذخیره انرژی رو تنظیم کنه. بیشتر اوقات مراجعینی که قادر به کاهش وزن نیستن نشونه هایی مانند یبوست، ریزش مو، خشکی پوست، خستگی، درد مفاصل یا عضلات و راش پوستی رو تجربه می کنن (تموم علائم مشکل کم کاری تیروئید.)

واسه بررسی کارکرد تیروئید، دکتر باید خونتون رو مورد آزمایش بذاره و هورمونای تحریک کننده تیروئید و سطح T3 و T4 ( هورمونای تیروئید اصلی ) رو چک کنه. اگه سطح هورمون تیروئیدتون پایینه، دکتر می تونه در صورت ضرورت شما رو تحت تیروئید درمانی بذاره.

  1. حساسیت به غذا رو در نظر بگیرین.

خیلی از مردم حساسیتی ندارن که خود رو به شکل راش یا حمله آلرژیک نشون بده، اما خیلی از اونا حساسیتایی به بعضی غذاها دارن که موجب التهاب و ضعیف شدن سوخت و ساز بدن می شه. این حساسیتا می تونه با دیگه علائم همراه شه مانند بدرفتاری، آسم، سردرد، خستگی و درد عضلات یا مفاصل.

می تونین بوسیله پزشکتون مورد آزمایش قرار بگیرین تا ببینین آلرژی دارین یا خیر و یا می تونین به مدت سه تا چهار هفته از برنامه غذایی خود گلوتن، لبنیات، قند، غذاهای فرآوری شده، آرد سفید، آجیلا، سویا و تخم مرغ رو خط بزنین. اگه حس کردین تغییری ایجاد شده، به مرور هر کدوم از این گروه های غذایی رو برگردونین تا ببینین مشکل از کدامه. حتی بعضی وقتا اضافه کردن پروبیوتیک به برنامه غذایی می تونه تا حدود زیادی به کم شدن نشونه های کمک کنه.

  1. چک کنین که کمبود نداشته باشین.

من فهمیدم مریضایی که کمبود ویتامین D یا کمبود آهن داشتن هم با کم شدن وزن دچار مشکل شده بودن. این افراد ممکنه همزمان نشونه هایی مانند خستگی، ریزش مو، درد مفاصل یا مشکلات پوستی رو تجربه کنن. اگه در این موارد کمبود دارین مصرف مکملای مناسب ( دکتر می تونه مقدار کافی رو تعیین کنه ) شدت علائم رو کم می کنه و می تونه به کاهش وزنتون کمک کنه. خانمایی که نزدیک یائسگی و یا در دوره پیش یائسگی قرار دارن هم، باید سطح هورمونای خود رو چک کنن چون نبود تعادل هورمونی می تونه روی کاهش وزن تاثیر بزاره.

  1. راهی واسه کاهش استرس پیدا کنین.

درست مانند کم خوابی، سطح استرس زیاد هم می تونه باعث افزایش سطح کورتیزول شه که در نتیجه منتهی به زیاد شدن وزن و سوخت و ساز ضعیف بدن می شه. استرس هم اینکه تاثیر منفی روی خواب و دیگه هورمونا داره. روشی که می تونین با به کار گیری اون از استرس خود کم کنین عبارتند از مدیتیشن، پیاده روی در آرامش، کمک گرفتن از گروه های پشتیبانی کننده، گذروندن اوقاتی لذت بخش در کنار دوستان و یا وقت گذروندن در طبیعت.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

دلیل کم نشدن وزن چیه؟

بازنشر دکتر کرمانی روش های لاغری آسون کاهش وزن