دلایل ایجاد بیماری بواسیر (هموروئید) چیست؟

به گزارش آلامتو و به نقل از ما؛ به اتساع رگای وریدی در مجرای مقعد، «بَواسیر» یا «هِموروئید» می گن. این رگا به کنترل مدفوع کمک می کنن. بدیش اینه از هر چهار فرد بزرگسال، سه نفر در طول زندگی خود به این مشکل گرفتار می شه.

از علایم اون درد در ناحیه مقعد، تورم و بعضی وقتا هم خونریزیه. خیلی از مردم هر گونه درد در ناحیه مقعد رو بواسیر تلقی می کنن که در بعضی موارد می تونه هیچ ربطی به بواسیر نداشته باشه.

عاداتی وجود دارن که منتهی به بروز این مریضی می شن که در ادامه این نوشته بعضی از اونا رو با هم تقدیم حضوتون می کنیم:

وسایل سنگین بلند می کنین

دکتر «دارن برنر» متخصص گوارش بیمارستان «نورثوسترن مموریال» میگه بلند کردن اشیا سنگین و حرکت کردن با اونا می تونه باعث ایجاد فشار در راست روده شه به خاطر همین هم می تونه دلیل بروز نشونه های بواسیر شه.

با اینکه نمیشه از بلند کردن اشیا سنگین همیشه و همه جا دوری کرد اما میشه با روش درست تر این کار رو انجام داد. بهتره به جای وارد آوردن فشار روی کمر، وزن رو روی زانوها تحمل کرد.

در باشگاه ورزشی بیشتر از اندازه از خود توقع دارین

دکتر برنر عقیده داره بعضی از افراد وزنه های بسیار سنگینی رو در باشگاه بلند می کنن که بیشتر از ظرفیت بدن اوناس. بهتره با در نظر گرفتن توانایی و وزن خود به بلند کردن این وزنه ها مبادرت کنین.

زمان زیادتر از اندازه رو در سرویسای بهداشتی می گذرونین

خیلی از افراد عادت دارن که با موبایل خود وارد توالت می شن و مدت طولانی رو در اونجا می گذرونن. وقتی که بیشتر از اندازه روی کاسه توالت می شینین، این کار دلیل تاثیر جاذبه زمین بر بدن و استرس بیخود بر رگای تون می شه.

دکتر برنر عقیده داره بدون این دست اون دست کردن بعد از اینکه شکم تون رو تخلیه کردین سیفون رو کشیده و از جای تون بلند شید چون که انجام دائم این کار می تونه دلیل به وجود اومدن بواسیر شه.

وضعیت رژیم غذایی تون مناسب نیس

اگه بیشتر خوراکیاتون رو فست فودها تشکیل میدن و بیشتر روز رو با خوردن هله هوله ها می گذرونین، به اندازه کافی فیبر دریافت نمی کنین. هر اندازه اندازه فیبر مصرفی شما بیشتر باشه مدفوع روان تر و خروج اون از بدن آسون تر می شه.

تحقیقات نشون دادن که مصرف مکملای فیبردار می تونه از نشونه های بواسیر و خونریزیای احتمالی حاصل ازش جلوگیری به عمل آورد.

نمی تونین خوب و به اندازه کافی شکم رو تخیله کنین

اگه کمتر از دو بار در هفته مدفوع می کنین و دائم یبوست دارین و یا مدفوع شما بسیار سفته در زمان خروج مدفوع به مقعدتان فشار زیادی وارد می شه.

اگه خانوما در روز ۲۵ گرم فیبر و آقایون ۳۸ گرم از اونو در رژیم غذایی خود جا بدن، به مقدار کافی آب مصرف کنن و این کار رو بخشی همیشگی از سبک زندگی خود بذارن، بیشتر می تونن نشونه های بواسیر رو از بین ببرن.

شکم روش دارین

برخلاف تصور عموم که فکر می کنن تخلیه دائم شکم خوبه، انجام چند بار اون در روز بدین معناست که زمان طولانی رو در سرویس بهداشتی می گذرونین که می تونه دلیل بروز نشونه های بواسیر شه.

دکتر برنر میگه، بهتره دلیل اصلی شکم روش خود رو مورد بررسی بذارین و هر چی سریع تر در صدد برطرف کردن اون برآیید.

باردارین

اینکه موجود کوچیکی در بدن شما رشد پیدا کنه بسیار زیباست اما سختیای خاص خودشو هم داره. احتمال داره در دوران بارداری یبوست رو تجربه کنین که این می تونه به دلایلی چون تغییرات هورمونی در این دوران باشه.

تحقیقات نشون داده که حدود ۳۵ درصد از زنان باردار در طول دوران بارداری خود یبوست می گیرن. درمان سنتی مثل مصرف بیشتر فیبر در این دوران , نوشیدن آب به اندازه کافی می تونه به مادران در انتظار نوزادان شون کمک کنه تا از سفت شدن مدفوع جلوگیری به عمل اومده و به یبوست دچار نشن.

فعالیت بدنی ندارین و ورزش هم نمی کنین

فعال بودن می تونه به وضعیت سلامت و حفظ وزن مناسب در افراد منجر شه. تحقیقات انجام شده که نتیجه اون در مجله بین المللی «بیماریای روده بزرگ» چاپ شد، نشون داد که در میان آدمایی که اضافه وزن دارن بیشتر یبوست، بیشتر دیده می شه.

در واقع وزن اضافه می تونه بر مقعد فشار بیشتری رو وارد کنه. شاید تا کنون از مضرات اضافه وزن بسیار شنیده باشین اما حالا و با دونستن احتمال دچار شدن به یبوست و به دنبال اون بواسیر حتما در هفته ۱۵۰ دقیقه جنب و جوش پیشنهاد شده بدنی رو در فهرست کارای خود دارین.