بازاریابی درونگرا (بازاریابی جاذبه ای) یا Inbound Marketing چیست؟

بازاریابی درونگرا (inbound marketing) یه جور از بازاریابیه که با ایجاد محتوای مناسب تلاش در جذب مشتری قبل از تصمیم به خرید اون کرده و به دنبال ایجاد روابط دراز مدت با مشتریان خود با به کار گیری سئو، وبلاگا و شبکه های اجتماعیه. بازاریابی درون گرا به فارسی به کلمات مختلفی ترجمه شده که از جمله اونا میشه به عباراتی مانند “بازاریابی جاذبه ای” یا “بازاریابی داخلی” اشاره کرد.

در واقع هدف از بازاریابی درون گرا یا بازاریابی جاذبه ای هدایت مخاطب هدف (کاربری که به دنبال خرید محصول یا خدمات ماست) به سمت وب سایته. بازاریابی درون گرا بر خلاف روشای بازاریابی و تبلیغات سنتی روی مخاطب هدف تمرکز می کنه و براساس روشای تولید محتوا (بازاریابی محتوا) کاربر رو جذب می کنه. به خاطر همین به این روش بازاریابی، بازاریابی جاذبه ای هم می گن.

بازاریابی محتوا

اجرا بازاریابی درونگرا
ایجاد سایت قوی: داشتن سایت اینترنتی اولین قدم در بازاریابی درون گرا هستش. با باخبر شدن از تموم اصول بازاریابی سایت خود رو جفت و جور کنین. دسترسی و لینک دهی صفحات به همدیگه داشته باشه. طراحی سایت ساده وآپدیت اون آسون باشه.
تلاش کنین بازدیدکنندگان سایت رو زیاد کنین.
وبلاگ نویسی کنین: مقالاتی در مورد سایت خود جفت و جور کنین و در وبلاگ خود بذارین، با انجام وبلاگ نویسی تعداد صفحات در موتورهای جستجو زیاد می شه و شانس شما واسه بیشتر دیده شدن بالا میره.
شبکه های اجتماعی: مطالب وبلاگ خود رو در شبکه ‏های اجتماعی به اشتراک بذارین و رسانه اجتماعی تولید کنین.
سئو : اعمال یه سری تغییرات داخلی و خارجی در سایت به خاطر بالا بردن رتبه سایت.
تبلیغات کلیکی(PPC)
صفحات فرود: در سایت خود پیشنهادات خاص بذارین و مشتریان بالقوه رو جذب کنین.
از راه شبکه های اجتماعی با مشتریان در تعامل باشین. با به کار گیری بازاریابی ایمیلی به صورت مرتب به مشتریان ایمیل بفرستین.
منظم باشین و اطلاعات قابل اندازه گیری داشته باشین این اطلاعات شامل:
تعداد مشتریان بالقوه از سایت
تعداد مشتریان بالفعل
هزینه تبدیل بازدیدکننده سایت به مشتریان بالقوه
امتیازات بازاریابی درونگرا
بعضی از امتیازات بازاریابی درون گرا عبارتند از:

روی مخاطبین هدف تمرکز میکنه: بازاریابی درونگرا به دنبال همه مردم نیس بلکه به دنبال پیدا کردن مشتریان هدف خود میشه و تلاش موندگار کردن مشتریان خوده.
ایجاد محتوای مناسب: محتوای مناسب باعث اشتراک گذاری محتوا از راه رسانه های اجتماعی می شه و هم اینکه محتوای مناسب دلیل تاثیرگذاری عمیق تر و موندگار بیشتر محتوا در اذهان میشه.
هزینه: ارزون و مقرون به صرفه س.
یه جور از بازاریابی با کسب اجازه حساب می شه و کاربر هدف با علاقه خود به سراغ شما میاد.
روش بازاریابی درونگرا از این جهت که با کسب اجازه از کاربر صورت میگیره، مزیت بزرگ اون حساب می شه. با گسترش تبلیغات، بیشتر آدما به دنبال آسایش بیشتر هستن. پس کسب اجازه از طرف مشتری یه جور احترام به حقوق اونا حساب می شه. از طرف دیگه در بازاریابی درونگرا مشتری هدف با تمایل خودش به سمت شما میاد و درخواست خرید اجناس شما رو داره و به خاطر همین روند فروش در بازاریابی درون گرا بسیار ساده تر از بقیه روشای بازاریابی سنتیه و اندازه برگشت سرمایه گذاری و اندازه تبدیل بیشتری داره.
سرمایه گذاری

اندازه تبدیل براساس نسبت تعداد آدمایی که به شما واسه خرید مراجعه می کنن و تعداد آدمایی که خرید می کنن بدست میاد، مثلا اگه صد نفر مشتری بالقوه به شما مراجعه می کنن و ده نفر از اونا خرید انجام میدن، اندازه تبدیل شما ۱۰% است. البته اندازه تبدیل واسه بخشای جور واجور کاربرد داره، مثلا نسبت اینکه چند نفر آگهی شما رو دیده ان و آدمایی که با شما تماس تلفنی می گیرن و… کلا اندازه تبدیل مشتری در روشای جور واجور بازاریابی درونگرا مقدار مناسبیه.

هم اینکه اندازه برگشت سرمایه گذاری براساس اندازه سرمایه گذاری انجام شده واسه تبلیغات و سود ایجاد شده بدست میاد، با در نظر گرفتن اینکه روشای جور واجور بازاریابی درونگرا هزینه تقریبا پایینی دارن، اندازه برگشت سرمایه گذاری در این روش بازاریابی بسیار مناسبه. حتی در خیلی از مواقع با وجود هزینه کمتر واسه بازاریابی، روشای جاذبه ای و درونگرا سود بیشتری رو واسه کسب و کارا به همراه دارن.

منبع: وب ۲۴