ایده پردازی در بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا

ایده پردازی در بازاریابی محتوا

رامین محمودی

۸

۰

۲ ۰۱۰۲

سرفصلای آموزش بازاریابی محتوا واسه افراد تازه کار

بازاریابی محتوا به تجارت من کمک می کنه؟

روش هدف دار محتوا چیه؟

تاثیر تولید محتوا بر قیف بازاریابی

تشکیل تیم تولید محتوا و سازماندهی اون

تولید محتوای با کیفیت

روشای گسترش و پخش محتوا

بررسی و تحلیل کارکرد محتوا و گزارش گیری از اون

تکرار، نگهداری و رشد محتوا

 

داشتن یه ایده عالی، اصلی ترین بخش از کمپین یا پروژه بازاریابی محتوا حساب می شه. علاقه ای که نسبت به یه ایده هست باعث می شه که شما در تولید اون، ثابت قدم باشین. هیجانی که در تولید محتوا واسه یه ایده خوب هست، عاملیه که این روند رو براتون به یه ماجراجویی تبدیل می کنه و باعث می شه مخاطبان شما بخوان محتواتون رو بارها به اشتراک بذارن.

گذاشتن زمان و انرژی روی یه ایده بد می تونه باعث از بین رفتن منابع شه و حتی بازدیدکنندگان سایت تون رو ناامید کنه. علاوه بر این، اگه تصمیم گیرندگان یه شرکت، ببینن هزینه های زیادی رو روی ایده های ناموفق صرف می کنین اعتبار، اطمینان و حتی شغل خود رو از دست میدید.

ایده

با این حال، لزومی نداره نگران باشین، شمام می تونین ایده های خوبی واسه روند تولید محتوای سایت تون داشته باشین. به دست آوردن ایده های مناسب می تونه منتهی به افزایش ترافیک، اندازه تبدیل و درآمد سایت شه.

در این مقاله، می خوایم درباره ایده پردازی در بازاریابی محتوا صحبت کنیم. اگه علاقمندید ببینین که ایده های جور واجور محتوایی از کجا میان و چیجوری پرورش داده می شن.

ایده ها از کجا میان؟

اگه خوب به دور و بر خود نگاه کنین متوجه میشین که ایده ها در همه جا هستن. بعضی وقتا، باید روی اونا تمرکز کنین تا بتونین ایده مناسبی پیدا کنین. تاکتیکایی که در ادامه با هم تقدیم حضوتون می کنیم می تونه به شما کمک کنه تا بهترین ایده ها رو در بازاریابی محتوایی خود پیاده کنین.

منبع اول: به کار گیری Swipe File

اول یه پوشه واسه هر موضوع بسازین و پوشه خود رو با ایده های جور واجور به روزرسانی کنین تا هر زمان که نیاز به ایده جدید داشتین از محتوای موجود در پوشه استفاده کنین. اگه حجم محتوای موجود در پوشه تون کم شد، به عقب برگردین و دوباره ایده های اونو مورد بررسی قرار بدین. مطمئن باشین در طول زمان میشه از هر ایده ای به روشای جور واجور استفاده کرد. بررسی و مرور ایده هایی که به شما انگیزه میده می تونه بهترین روش واسه شروع جلسات طوفان فکری باشه.

این پوشه ممکنه به هر شکل و حالتی که شما دوست دارین ایجاد شه. فولدر ایمیل، اپلیکیشن یا حتی یه پوشه فیزیکی واسه نگهداری ایده های جور واجور، مناسب هستن. بعضی از برنامه ها و نرم افزارهای محبوب مانند Pinterest، Evernote و Trello هم می تونن ایدهاتون رو در خود نگه دارن. بعضی از اپلیکیشنای قوی مثل Musepeak و Mural.ly هم می تونن گزینه های بسیار خوب و پییچده ای رو در این مورد در اختیارتون بذارن.

منبع دوم: طوفانای فکری موفقیت آمیز

واسه اینکه بتونین جلسات طوفان فکری رو با موفقیت انجام بدین، راهنماییای زیر رو دنبال کنین. این موضوع بدین معناست که فرقی نمی کنه جلسۀ شما در اتاق یه دفتر باشکوه برگزار شه یا یه تخته مشترک در Pinterest. نکتۀ مهم اینه که همه ایده های موجود مهم هستن یا دست کم الان مهم هستن.

یادتون باشه که این موضوع یه ضرورته چون حتی وجود یه نفر در جلسه که همیشهً ایده ها رو زیر سوال می بره هم می تونه باعث از بین رفتن طوفان فکری شه.

شرکت کنندگان

یه جلسه طوفان فکری خوب، معمولاً در برگیرنده دو یا چند نفر (چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین) است که دارای اهداف مشترکی هستن. شما می تونین تعداد افراد رو تا هر مقدار که می خواین، زیاد کنین. فقط یادتون باشه که افراد رو به گروه های کوچکتر تقسیم کنین تا روند گزارش دهی سریع تر شه.

بهتره آدمایی رو در جلسات خود شرکت بدین که هیچ آشنایی با پروژه تو یه جلسه طوفان فکری ندارن چون این افراد بدون پیش داوری وارد بحث می شن. هم اینکه یادتون باشه که بهتره اعضای بقیه تیما رو هم در جلسات خود شرکت بدین. به طور مثال بعضی وقتا به یه طراح نیاز دارین تا بتونین آخرین تکنیکای چشمی رو درک کنین. در این شرایط، اگه طراحی در جلسه خود نداشته باشین ممکنه نتونین کار رو به درستی پیش ببرین.

بعضی از افراد، ایده های خوبی واسه طوفان فکری دارن و یه سریای دیگه … تواناییای دیگه دارن. در مورد ترکیب اعضایی که در جلسات طوفان فکری شرکت می کنن زیاد نگران نباشین. شما می تونین تا جایی که امکان داره این ترکیبا رو عوض کنین تا بهترین نتیجه رو بگیرین.

آمیخته بازاریابی: نگاهی کامل به روش هدف دار یه کار و کاسبی

پارامترها

چند عامل لازم رو در اول جلسات خودتون بگید. البته باید حواستون باشه که اعضا رو محدود نکنین. به کار گیری واژه هایی مثل نباید یا نمی تونین، ممکنه خلاقیت افراد رو در جلسه محدود کنه. یه ناظر خوب می تونه همه محدودیتای مهم رو تو ذهن داشته باشه و در مواقع لازم از اونا استفاده کنه.

خلاقیت

نکاتی مهم واسه جلسات طوفان فکری

واسه اینکه جلسات خوبی داشته باشین بعضی از این ترفندها و نکات رو اجرا کنین:

اجازه بدین خلاقیت در میان افراد جریان داشته باشه: اگه گروه شما به شکل عجیبی ساکته، تلاش کنین به روشی یخ موجود در جلسه رو بشکنید تا سریع تر به هدفتون برسین.

بخش و محدوده بحث رو باز بذارین: از اونجایی که در این مرحله، هر ایده ای به عنوان ایدۀ خوب حساب می شه، سازماندهی کردن دقیق اون خیلی با اهمیته. به طور مثال صحبتا رو با “نه، اما” ادامه ندین و به جاش از راه هدف دار “بله و” استفاده کنین. این موضوع بدین معناست که شما به همۀ ایده بها می دید و تلاش می کنین اونا رو بهتر کرد.

پیدا کردن جرقه خلاقیت: بهتره از فرمول AIDA واسه افزایش ظرفیت برگشت سود حاصل از سرمایه (ROI) در محتوای خود استفاده کنین. این موضوع معنیش اینه که به دنبال ایده ای باشین که بتونه توجه افراد رو به خود جلب کنه، تمایل افراد رو برانگیزد، میل اونا رو زیاد کنه و اونا رو به انجام یه فعالیت خاص وا داره. اعضای جلسه رو تشویق کنین دوباره روی این معیارها تمرکز کنن. این کار باعث می شه خلاقیت در این بخش زیاد شه.

ثبت همه موارد: هر ایده ای که بیان می شه رو روی وایت برد یا هر جایی که همه افراد گروه می تونن ببینن، یادداشت کنین. از ایده ها تصویر ورداری کنین یا از اونا یادداشت وردارین. باید یادتون باشه که ثبت اطلاعات می تونه به شما در به دست آوردن ایده های جدید یا پیدا کردن اصل ایده فعلی تون کمک کنه. ابزارهایی که می تونین در این قسمت واسه ثبت اطلاعات از اونا استفاده کنین شامل ،bubble.us MindMapper ،Stormboard و Scappleه.

راب کارپنتر روند پیشرفت طوفان فکری با کمک اعضای خود (یا همون ایده پردازی در بازایابی محتوا) رو اینطور توضیح میده:

وقتی که فکر می کنیم ایده خوبی داریم، از وسیله Publicate واسه به دست آوردن ایده تو یه موضوع خاص استفاده می کنیم. با به کار گیری این وسیله می تونیم یادداشتایی رو به هر بخش از محتوا اضافه کنیم. هم اینکه، میتونیم پُستایی که دوست داریم به اونا لینک بدیم رو مشخص کنیم. این مرحله واسه کمک به ایجاد محتوای عالی و منحصر بفرد خیلی با اهمیته.

منبع سوم: تحقیق رقابتی؛ باید بدونین رقیبتان با چه روشی موفق شده

روشنه که شما محتوای بقیه رقبای خود رو مطالعه می کنین و با خود فکر می کنین چی واسه محتوای شما جواب میده. با این حال، یادتون باشه همیشه راه هایی هست که می تونین با به کار گیری اونا رقبای تون رو بهتر سبک سنگین کنین و عملکردشون رو بررسی کنین.

شما به احتمال زیاد دو نوع حریف دارین. این موضوع واسه بیشتر کسب و کارا می تونه گیج کننده باشه، به خصوص وقتی که میخوان سئو و بازاریابی محتوا رو با هم ترکیب کنن. شما رقبای سنتی خود رو دارین. مثلا اگه مغازه ای واسه فروش قهوه دارین، همسایه شما ممکنه یکی از رقبای موجود باشه. اما یادتون باشه که شما ممکنه رقبای بسیاری در یافته های موتورهای جستجو داشته باشین. بیشتر، بین این دو حریف همپوشانی هست، اما هیچ کدوم از اونا رو به حال خود رها نکنین چون می تونین درسای خیلی از فعالیتای اونا بگیرین.

واسه درک بهتر از وضعیت رقبایتان باید تحقیق و تحقیق کنین. این کار رو می تونین با به کار گیری وسایل سئو انجام بدین. نمودار گردش کاری سئو می تونه ایده هایی رو در مورد موشکافی شرایط خود و رقبایتان رو در اختیار شما بذاره.

موشکافی

اهداف تحقیق شما باید به شکل زیر باشه:

  • الان چه موضوعاتی داغه؟ یا چه کلمات کلیدی به وسیله کاربران جستجو می شه؟
  • چه محتوایی باعث به دست آوردن لینک می شه؟
  • چه کلمات کلیدی می تونه ترافیک بالایی رو به دست آورد؟
  • کاربران در شبکه های اجتماعی چه کسائی رو دنبال می کنن و چی به اشتراک می ذارن؟
  • برنده های برتر درباره چی موضوعاتی مطلب می نویسند؟

، حالا اجازه بدین نگاه عمیق تر و دقیق تری به هر کدوم از سوالات بالا داشته باشیم.

الان چه موضوعاتی داغه؟

واسه اینکه مطمئن شید تمرکز خود رو روی کلمات کلیدی مناسب قرار دادین، بعضی از این کلمات کلیدی رو در گوگل ترندز جستجو کنین و یافته ها به دست اومده رو موشکافی کنین. به نمودار زیر نگاه کنین. به خاطر گرایش بیشتر کاربران به موضوع بازاریابی محتوا نسبت به روش هدف دار محتوا، ما هم تلاش کردیم از این عنوان واسه مقاله خود استفاده کنیم:

گوگل پنالتی چیه و چیجوری باید اونو رفع کرد؟

شما می تونین از سایت Ahrefs یا Open Site Explorer واسه بررسی لینکای دریافتی رقبای خودتون استفاده کنین. با به کار گیری این وسیله ها می تونین بفهمین سایتای حریف از چه سایتای دیگری بک لینک می گیرن و کدوم شون بیشترین تعداد لینک رو دارن. این کار باعث می شه بینش عمیقی درباره موضوعات و محتوایی که واسه مخاطبان خود ایجاد می کنین، داشته باشین. شمام اینکه می تونین با به کار گیری این وسیله ها، سایتایی که بیشترین لینک رو به رقبایتان دادن رو بررسی کنین.

بک لینک

چه کلمات کلیدی می تونه ترافیک بیشتری به دست بیاره؟

از سایت Similar Web استفاده کنین تا ببینین رقبای شما از راه چه کلمات کلیدی بیشترین ترافیک رو وارد سایت خود کردن. هم اینکه، می تونین سری به سایت Ahrefs بزنین تا بهترین محتوا در سایت رقبای خود رو پیدا کنین. مثلا اگه شما کافی شاپ دارین و بعد از جستجو دریافتید که دستور جفت و جور یه قهوه خوشمزه ترافیک بالایی رو به سایت حریف تون روونه کرده، می تونین از این گزینه به نفع خود استفاده کنین و یکی از دستورالعملای فوق العادۀ خود رو به صورت آنلاین به اشتراک بذارین.

با به کار گیری Simply Measured هم می تونین شخصاً ۱۰ پُست برتر واسه یه کلید واژه رو موشکافی کنین.

کاربران در شبکه های اجتماعی چه کسائی رو دنبال می کنن و چی به اشتراک می ذارن؟

با به کار گیری ابزارهایی مثل Followerwonk می تونین بفهمین رقبایتان در شبکه اجتماعی توئیتر چه کسائی رو دنبال می کنن و به وسیله چه کسائی دنبال می شن. شمام اینکه می تونین توییتای اونا رو موشکافی کنین و بفهمین مشتریان و مخاطبان اونا چه چیزایی رو دوباره توییت (Retweet) کردن و به چه چیزایی علاقمند هستن.

سایت BuzzSumo یه وسیله عالی واسه مشاهده محتوا و پُستای محبوب در سایتا و شبکه های اجتماعیه.

در سایت فیسبوک هم می تونین با تایپ عبارت”Pages liked by people who like [brand]” بفهمین که آدمایی که رقبایتان رو لایک کردن، چه صفحات دیگری رو هم دوست دارن. وسایل دیگری هم هست که به شما کمک می کنه اطلاعات بسیار خوبی در مورد فعالیت شبکه اجتماعی رقبای خود به دست بیارین. بعضی از این وسیله ها شامل RivalIQ و افزونه Share Metric واسه کرومه.

برنده های برتر درباره چی موضوعاتی مطلب می نویسند؟

ابزاری مثل Fresh Web Explorer یا Google Alerts به شما کمک می کنه منشنای یه برند رو در اینترنت پیدا کنین. این موضوع به شما کمک می کنه نوع محتوایی که رقیبتان از راه اون محبوب شده رو بشناسین. هم اینکه، به کار گیری این وسیله ها می تونه روشی مناسب واسه گرفتن فرصتای لینک بیلدینگ باشه. علاوه بر اینا، بد نیس بدونین که کاربران اینترنت درباره شما چه نظری دارن.

جستجو رقابتی بالاتر از وبلاگ

وقتی که در حال موشکافی هستین، یادتون نره که باید شکلای جور واجور محتوای رقبای خودتون رو در نظر بگیرین. واسه اینکه بتونین همه فعالیتاشون رو زیر نظر بگیرین، تلاش کنین در همه کمپینای ایمیلی شون مشترک شید. هر چیزی رو که در این کمپین نظر شما رو جلب کرد، بسیار مهم میشه. هم اینکه شما باید صفحات فرود، نقد و بررسیا و توضیحات مربوط به اجناس رو هم مورد بررسی بذارین.

نکته ای در مورد ایده های رقبایتان

همونطور که قبلاً هم گفتیم شما می تونین از ایده رقبای خود استفاده کنین (این موضوع در ایده پردازی در بازاریابی محتوا هیچ اشکالی نداره).

مثلا اگه کافی شاپ دارین، ایدۀ قرار دادن دستور جفت و جور یه قهوه می تونه واسه شما کارساز و به درد بخور باشه. ممکنه با این تاکتیک موفقیتی به دست بیارین. به نظر می رسه سرمایه گذاری روی ایده هایی که قبلاً موفقیت آمیز بوده می تونه به درد بخور باشه، اما تقلید همیشه هم فایده نداره و می تونه شما رو از رقبایتان دور کنه.

سرمایه گذاری

بهترین روش واسه ایجاد یه محتوای قوی، الهام گرفتن از ایده های بقیه و ساخت ایدۀ منحصربفرده. ممکنه شما تو یه بخش خاص، مشهور و معتبر باشین. پس میتونین از این بخش استفاده کنین و خود رو جدا کنین. اگه دوست دارین دقیقاً از ایده برنده های دیگه استفاده کنین بخش بعدی می تونه به شما کمک کنه.

منبع چهارم: تفکر افقی

بعضی وقتا بهترین روش واسه به دست آوردن ایده تازه، نگاه کردن به مسئله از زاویه ای جدیده. به این نوع طرز فکر، تفکر افقی، عمودی یا نردبانی می گن. تفکر افقی، تکنیکیه که بیشتر هنرمندان ازش استفاده می کنن. مثلا اگه می خواین مقالات بیشتری در مورد یه موضوع خاص بنویسین، بهتره اونو از زوایه دیگری ببینین. یه قدم به عقب برگردین و دوباره نگاهی به موضوع خود داشته باشین.

در این شرایط میتونین روش بهتری واسه تولید محتوا به دست بیارین. فرض کنین می خواین مقاله ای درباره لوله کشی و نحوۀ انجام اون بنویسین. ممکنه دوست نداشته باشین خیلی روشن در این مورد صحبت کنین. بهترین روش واسه انجام این کار، جستجو همه روابط به صورت همپوشانیه. به همین منظور، بهتره در اول همه حولوحوش امر رو سبک سنگین کنین.

به تصویر زیر نگاه کنین.

۱۲ سوالی که هر کار و کاسبی موفقی باید از خودش سوال کنه (افسانۀ صدسالها)

شاید شما بتونین موشکافی این موضوع رو به بعد بندازین، اما اجازه بدین با همدیگه نگاهی به تصویر بندازیم. شاید مرحله نصب واسه شما باحال به نظر برسه، اما ما اونو رها می کنیم چون شایدً به اندازه کافی در این مورد مهارت دارین.

جایی که موضوع باحال می شه در بخش سابقه تاریخی مواد است. مثلا اگه فکر می کنین سنگای روشویی ساخته شده از مواد گرانقیمت واسه مشتریان شما مناسب نیستن می تونین به سراغ موادی برید که با هزینه کمتری تولید شدن و دربارۀ اونا توضیح بدین.

قیمت

اگه الان، فروشندۀ لوازم جانبی واسه حموم هستین می تونین مشتریان خود رو به ایده حمومای سنتی و فرنگی علاقمند کنین. مثلا بعضی از استراحتگاه های کشور ژاپن دارای حوضچۀ کوچیکی در حمومای خود هستن. شما می تونین همه این مراحل رو تو یه مقاله بی همتا بذارین و اونو در اختیار مشتریان خود بذارین.

تلاش کنین موضوع خود رو از حولوحوش و زوایای جور واجور ببینین. مثلاً سردوشایی که واسه حموم به کار می رن در شکلا و طرحای جور واجور تولید می شن. شما می تونین با کمی تحقیق، مقالات مختلفی در این مورد تولید کنین.

وقتی که به دنبال ایده های جور واجور واسه محتوای خود هستین، هیچوقت رویدادهای غیر منتظره رو حتما در نظر داشته باشین. شما می تونین از ایده های مختلفی که دور و برتون هست بهرمند شید. یه ایده، ترکیب جالبی از عناصر غیر متصله که به یه شکل عجیب و منحصربفردی در کنار همدیگه قرار گرفتن.

می خواید با تولید محتوا به یه برند مطرح تبدیل شید؟

ما از برنامه ریزی و مدیریت کمپین بازاریابی محتوا تا تولید محتوای سایت و شبکه های اجتماعی همراه شما هستیم.

برنامه ریزی

واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

مدیریت و تولید محتوا

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

تازه بودن محتوا

بعضی از شرکتا روش هدف دار بازاریابی خود رو براساس NewsJacking (تحلیل و بررسی اخبار روز و منتشر کردن پُست براساس اونا) برنامه ریزی می کنن، اما یادتون باشه که اگه کار و کاسبی خود رو تازه شروع کردین باید تعادلی بین موضوعات تاریخ مصرف دار و موضوعات همیشه سبز (موضوعاتی که همیشه پر طرفدار هستن) پیدا کنین.

یکی از راه هایی که واسه ایجاد ایده های لحظه ای استفاده میشن، بررسی کردن و پیدا کردن اتفاقاتیه که در برهه وقتی نزدیک به وقوع می پیوندن. مثلا تعطیلات، اکران یه فیلم سینمایی، تغییرات فصلی، بازگشایی مدارس یا مسابقات بزرگ تلویزیونی می تونه واسه تولید محتوای به موقع، مناسب باشه.

فیلم سینمایی

پیشنهاد می کنیم واسه خودتون تقویمی از رویدادها بسازین و از اون واسه تولید محتوای ناب و تازه استفاده کنین.

تولید محتوا واسه صنایع خسته کننده و سخت

در بعضی از صنایع، تولید محتوا می تونه فرآیندی سخت و خسته کننده باشه. بیشتر افراد هر نوع موضوعی که خارج از محدوده سرگرمی یا مُد باشه رو به عنوان موضوع سخت می شناسن و تولید محتوا واسه اونو کاری سخت و گاه غیرممکن می دونن.

یادتون باشه این موضوع همیشه هم غلطه. اگه درباره موضوعی هیجان و انگیزه کافی داشته باشین، نوشتن مطلب درباره اون موضوع آسونه. به این فکر کنین افراد دیگری در این جهان وجود دارن که مثل شما به این موضوع خاص علاقمندند و دوست دارن مطالبی در مورد اون بخونن.

اگه خسته شدین و دوست ندارین مطلبی در این بخشا بسازین، به عقب برگردین و تلاش کنین از جلسات طوفان فکری واسه به دست آوردن ایده های ناب استفاده کنین. درباره صنعتی که با اون سرو کار دارین، چیزایی رو یاد بگیرین. ذهن خود رو واسه سوالاتی که ممکنه در این راه پیش بیاد، باز نگه دارین. همون طور فکر کنین که بقیه افراد فعال در این صنعت فکر می کنن. اخباری رو بخونین که اونا مطالعه می کنن. در این صورت میتونین مقالات خوب و تازه ای براشون بنویسین. تلاش کنین به سوالات موجود جواب بدین و از همین روش واسه تولید محتوا بهره بگیرین.

تشخیص و شناسایی بهترین ایده

، حالا که همه وسایل مناسب رو در کنار خود دارین و ایده های خود رو تو یه دفتر، وایت برد یا فایل Swipe نوشته اید؛ زمان اون شده که از بین اونا، چند ایده ناب و جذاب رو جدا کنین. انجام این مرحله به تنهایی یا تو یه گروه کوچیک بسیار ساده و آسونه.

  1. اول همه ایده ها و موضوعات خسته کننده رو از فهرست خود خط بزنین.
  2. هر چیزی که با معیارهای فعلی تون یکی بودن نداره رو کنار بذارین. اگه ایده ای رو دوست دارین، اونو واسه آینده کنار بذارین. پس همه چیز رو دور نندازین.
  3. لیست جداگونه ای از ایده ها و موضوعاتی که دوست دارین، بسازین. ممکنه در این مرحله دقیقاً ندونین به چه دلیل به این موضوعات علاقمند هستین، اما در آینده می تونین این موضوع رو تحلیل کنین. به خودتون اعتماد داشته باشین چون در طول پروژه تولید محتوا به این هیجان و علاقه فعلی تون نیاز دارین.
  4. به این موضوع فکر کنین ایده موجود فقط واسه تولید یه محتوا کافیه یا میشه از اون واسه تولید یه سری از محتواها استفاده کرد.
  5. به دنبال ایده های در رابطه و موثر بگردین.

به کار گیری این معیارها می تونه در پیدا کردن ایده مناسب به شما کمک کنه. اگه نتونستید موضوع مناسبی پیدا کنین، نگران نباشین. به عقب برگردین و همه چیز رو از اول شروع کنین.

تولید محتوای مهم واسه مخاطبان

اگه هنوز تحقیق درباره مخاطبان رو به عنوان بخشی از راه هدف دار محتوای خود شروع نکردین، می تونین این کار رو در هر مرحله از ایده پردازی تولید محتوا انجام بدین. بعضی افراد علاقه دارن از این اطلاعات واسه ایجاد پرسوناهایی جهت شکل دادن محتوای خود استفاده کنن. بعضی افراد هم دوست دارن به همه ایده های موجود فرصت بدن و در آخر بهترین مورد رو پیدا کنن.

۱۰ وسیله رایگان و کاربردی گوگل واسه بازاریابان محتوا

بهتره تحقیق زیادی رو روی مخاطبان خود شروع کنین. اینطوری می تونین با شناخت خود و مخاطباتون محتوایی مهم تولید کنین.

ایجاد پرسونا

ایجاد مدل فرضی آدما به عنوان مشتریان هدف تون می تونه فرآیندی عمیق یا یه طرح ابتدایی باشه. شما می تونین این کار رو با به کار گیری اطلاعات جمعیتی موجود و با حدس زدن بعضی ویژگیا انجام بدین.

فرقی نمی کنه که از پرسوناهای دقیق و پرجزئیات استفاده می کنین یا از پرسوناهای ابتدایی و پایه. مسئله ای که مهمه اینه که باید درک صحیحی از مخاطبان خود داشته باشین تا بتونین محتوای عالی واسه اونا بسازین، محتوایی که نیازشون رو برطرف کنه و اونا رو درگیر به مطالعه و اشتراک گذاری کنه.

نیاز مخاطبان رو درک کنین

به دست آوردن این اطلاعات به عنوان بخشی از روند تولید محتوا خیلی با اهمیته. واسه اینکه بتونین محتوای خوبی واسه مخاطبان خود بسازین باید نیازای اونا رو بشناسین. باید بدونین اونا چی از محتوای شما میخوان و با محتوای شما چه کاری میخوان بکنن ( می می خرن کنن؟ در حال تحقیق هستن؟ و …).

یادتون نره بقیه مکانایی که مخاطبان با شما رابطه دارن رو هم بررسی کنین. تعاملات اجتماعی، بخش سوال و جواب شرکت تون، شبکه های اجتماعی و نظرسنجی خدمات شرکت می تونه منابع عجیبی واسه شما باشه. باید بدونین نظر مشتریان در مورد محتوای شما چیه و چه انتظارات دیگری از شما دارن.

قرابت تصادفی

بعد از اینکه مخاطبان خود رو شناختین و خوب درک کردین در سایت شما به دنبال چه اطلاعاتی هستن، باید به مرحله بعدی برید و محتوایی تولید کنین که اونا رو به تعامل در سایت تشویق کنه. قرابت تصادفی بهترین روش واسه انجام این کاره. شما باید به دنبال چیزای مورد علاقه و تمایلات مشترکی باشین که به ساخت روابط قوی تر با مشتریان و مخاطبان کمک می کنه. با کمی تحقیق و بررسی می تونین آدمایی رو پیدا کنین که نظر و عقیده ای مشابه با شما دارن.

ویژگیای یه محتوای مهم

در این مرحله باید به این موضوع فکر کنین که چی باعث می شه یه محتوا واسه مخاطب مهم باشه. به معیارهای زیر به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین:

اگه ایده هایی که تو ذهن دارین با این معیارها هماهنگ نیس، به فکر کردن ادامه بدین. بیشتر ایده ای که تو سرتونه، فقط به تغییر کمی نیاز داره. بعضی از مواقع هم باید همه چیز رو از همون اول شروع کنین. همه این تلاشا وقتی معنا پیدا می کنه که با تولید یه محتوای مهم دنیای مخاطبان خود رو تکون می دین.

دوری از تولید محتوای خسته کننده

وقتی که می خواین واسه تولید محتوای خود ایده پردازی کنین به این موضوع به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که اینترنت پر از محتوای جورواجور و متنوعه. بیشتر از ۲٫۵ میلیون پُست وبلاگی هر روز منتشر می شه. این موضوع بدین معناست که ایده شما واسه اینکه به وسیله مخاطب خونده شه باید بسیار جدا باشه.

اجازه ندین خسته کننده بودن محتوا شما رو نا امید کنه، عوضش این ویژگی رو علتی بذارین تا محتوای بهتر تولید کنین.

چی باعث می شه یه محتوا عالی باشه و به چه دلیل یه محتوا شکست می خوره؟

سایت Dejan Marketing تحقیقایی رو در مورد اینکه به چه دلیل بازدیدکنندگان از خوندن یه محتوا سر باز میزنن و به سراغ سایتای حریف می رن، انجام داده. به پاسخای شرکت کنندگان توجه کنین:

سئو کلاه سیاه؛ مناسب واسه کلاهبرداران!

، حال سوال اینجاس که چی باعث ایجاد یه ایده عالی واسه تولید محتوا می شه؟ براساس تحقیقات انجام شده به وسیله متیو براون؛ محتوای عالی باید ویژگیای زیر رو داشته باشه:

ربط داشتن و تازگی

مثلا وقتی که می خواین محتوایی رو در مورد فیلمای ویدئویی بنویسین به این موضوع بپردازید که یه نامزد انتخاباتی چیجوری می تونه با به کار گیری کمپین ویدئویی، جایگاه خود رو بهتر کنه. نوشتن یه مطلب ساده درباره ایجاد فایلای ویدئویی به درد بخور نیس.

محتوای طولانی

به جای اینکه مثل همه سایتا خلاصه ای از موضوعات رو بنویسین، تلاش کنین نگاه عمیق تری نسبت به موضوعات داشته باشین و اونا رو از یه زاویه نقد و بررسی کنین.