استراتژی چیست و چطور در کسب‌و‌کارها شما را به هدف می‌رساند؟

دقیقاً می دونین که روش هدف دار چیه و چه فایده هایی داره؟ در این مطلب با معنی روش هدف دار و فواید اون و هم اینکه روش تنظیم یه روش هدف دار مؤثر و موثر آشنا میشین.

ایده

تصور کنین که واسه یه سفر رؤیایی برنامه ریزی می کنین: تصمیم می گیرین که در ایام نوروز به یه مسافرت یه هفته ای برید و مثلاً ۵ میلیون تومن هزینه کنین. دو شب ویلا اجاره می کنین و واسه بقیه ایام هتل می گیرین؛ با قطار سفر می کنین و واسه گشت و گذار در مقصد یه خودرو کرایه می کنین. البته فقط یه مشکل اینجا هست: مقصدتان رو مشخص نکردین که این به نوبه خود همه برنامه ریزیای دیگرتون رو تحت تاثیر قرار میده و اونا رو بی فایده و بلااستفاده می کنه.

برنامه ریزی

شاید تصور اینجور سناریویی واسه شما خنده دار به نظر برسه، اما هیچ بعید نیس که چیزی مثل این رو در مورد بازاریابی تون بکنین.

خنده

یادتون باشه که همه مؤلفه های مربوط به بازاریابی، از جمله سایت، تبلیغات، بیلبورد، سئو، ایمیل مارکتینگ و موارد مشابه، همه جزئیات یا تاکتیکای بازاریابی و ابزارهایی هستن که به شما کمک می کنن تا به جایی که می خواین برسین؛ اما مقصد شما نیستن. طبیعتاً بدون یه مقصد و برنامه ریزی واسه انتخاب و دنبال کردن بهترین راه به خاطر رسیدن به اون مقصد همه اون تاکتیکا فقط وقت، انرژی و پول شما رو هدر میدن، بدون اینکه نتیجه ای رو داشته باشن. چیزی که اینجا می تونه دستتون رو بگیره و چراغ راهتون باشه، «روش هدف دار» است.

خیلی از کسب وکارها بدون تعیین روش هدف دار فقط روی تاکتیکا سرمایه گذاری می کنن. در واقع، اگه ادعا کنیم که بیشتر اونا از پایهً با معنی روش هدف دار بیگانه ان سخن زیادی نگفته ایم. در این مطلب تلاش می کنیم تا شما رو با معنی روش هدف دار و جزئیات مربوط به اون و هم اینکه امتیازات داشتن روش هدف دار آشنا کنیم تا در دام برنامه ریزیای بی هدف و بی مقصد و مقصود نیفتید. در آخر هم به یه روش ساده و مؤثر واسه تنظیم روش هدف دار می پردازیم.

سرمایه گذاری

روش هدف دار چیه؟

بهترین پاسخی که میشه به سؤال روش هدف دار چیه داد اینه که «روش هدف دار یه برنامه عملیاتیه که واسه رسیدن به یه هدف مشخص طراحی شده.» به کمک روش هدف دار تلاش می کنیم تا موقعیت بهتری رو نسبت به رقبا به دست بیاریم.

پر روشنه که هیچ وقت نمی تونیم دودلی و خطر رو از روند تدوین روش هدف دار جدا کنیم، چون که پای آینده در میونه؛ پس، همیشه گزینه های مختلفی هست که باید از بین اونا یه سری از اقدامات رو انتخاب کنیم. در واقع، روش هدف دار بیشتر از اینکه یه برنامه قطعی و ثابت باشه، یه سری از «گزینه ها یا انتخابای هدف دار» است.

مقاله در رابطه: ۱۰ روش هدف دار بازاریابی آنلاین که کسب وکارتون رو رونق می بخشه

کاربرده های جور واجور کلمه روش هدف دار

واژه روش هدف دار در معانی مختلفی به کار برده شده که اینجا به پنج مورد از عادی ترین اونا می پردازیم:

• برنامه: عادی ترین کلمه ای که با شنیدن واژه روش هدف دار تو ذهن مردم تداعی می شه، برنامه س. برنامه به معنی تعیین روش هدف دار قبل از انجام اعمال و کارائیه که تحت اثر اون روش هدف دار قرار می گیرن. برنامه ریزی یه روند آگاهانه و هدفمنده.

• ترفند: روش هدف دار می تونه ترفند هم باشه؛ به معنی یه تمهید خاص که واسه فریب یا بر هم زدن تمرکز طرف مورد نظر (مثلاً یه حریف تجاری) طراحی شده.

• الگو: اگه روش هدف دار رو به عنوان نیاتی در نظر بگیریم که در برنامه هایی واسه اقدام عملیاتی مجسم شدن، در اینصورت روش هدف دارا تصمیمات قابل لمس ما به حساب میان. نتیجه این تصمیمات می تونه قالبی به خود بگیره که شاید به نیات اولیه نزدیک باشه و شاید هم فرسنگا از اونا فاصله بگیره. در هر صورت، الگویی به وجود میاد که به وجود اومده به وسیله انسجام استراتژیه.

• موقعیت: روش هدف دار رو میشه به عنوان موقعیت یه سازمان در نظر گرفت. این موقعیت می تونه نسبت به خودش (موقعیت جغرافیایی و پیشرفت داخلی) یا در بخش فعالیتش (موقعیت نسبت به رقبا) باشه. روش هدف دار با این تعریف به یه کارکرد انطباقی تبدیل می شه که واسطه روابط بین سازمان و بافتیه که سازمان در اون فعالیت می کنه.

• چشم انداز: روش هدف دار رو میشه با در نظر گرفتن دیدگاه تقریباً پایداری که در مورد فعالیتای سازمان هست به عنوان یه چشم انداز تعریف کرد. تأثیرگذارترین اعضای هر سازمان دیدگاه یا چشم انداز مشترکی دارن. این دیدگاه مشترک مانند یه شخصیت سازمانیه که خودشو در نیات و اعمال اعضا و کارکنان نشون میده و به سازمان نظم و انسجام می بخشه.

– روش هدف دار بیشترً برنامه و موقعیته

همه پنج کاربرد بالا واسه روش هدف دار می تونن در موقعیتای جور واجور منطقی باشن؛ اما معمولاً «برنامه» و «موقعیت» بیشتر با معنی روش هدف دار در دنیای مدیریت کسب وکار قرابت دارن.

در اول این قسمت در تعریف روش هدف دار گفتیم که روش هدف دار یه برنامه عملیاتیه که واسه رسیدن به یه هدف خاص طراحی شده و از پایهً از راه اون به دنبال کسب امتیاز در مقابل رقبا هستیم. پس برنامه ریزی و کسب موقعیت ممتاز نسبت به رقبا دو بخش مهم از تعریف روش هدف دار در کسب وکار رو تشکیل میدن. در قسمت بعد، روش هدف دار رو به عنوان تلاش در جهت کسب یه موقعیت ممتاز بررسی می کنیم.

– روش هدف دار به عنوان تلاش در جهت کسب یه موقعیت ممتاز تلقی می شه

انجام بهتر، مفیدتر، سریع تر و ارزون تر فعالیتای عادی واسه کسب سود و بازده بیشتر لازمه، اما کافی نیس. این به اصطلاح «کارآیی عملیاتی» به خودی خود یه روش هدف دار به حساب نمیاد، بلکه هزینه ایه که واسه حضور در دنیای کسب وکار باید بپردازید. از طرف دیگه، روش هدف دار با جدا کردن سازمان از رقبا سروکار داره.

پس با تدوین روش هدف دار در انتخاب اقدامات لازم واسه ارائه یه محصول یا سرویس به شکل متفاوتی عمل می کنیم. مثلا، این تلاش واسه متفاوت بودن و کسب یه موقعیت ممتاز یا «هدف دار» نسبت به رقبا می تونه از راه روشای زیر انجام شه:

• جایگاه یابی (پیدا کردن موقعیت) گونه محور: شرکت در زیرمجموعه ای از تولیدات یه بخش خاص به طور تخصصی عمل می کنه. مثلاً فقط صندلیای اداری می فروشه و نه بقیه لوازم عمومی اداری.

• جایگاه یابی نیاز محور: شرکت می تونه هم جهت با برآوردن نیازای بیشتری از گروه هدف نسبت به رقبا تلاش کنه. مثلاً نه فقط صندلی اداری، بلکه بقیه اسباب و لوازم و حتی لوازم در رابطه رو هم تأمین کنه.

• جایگاه یابی دسترسی محور: شرکت می تونه مشتریان خود رو با در نظر گرفتن دامنه دسترسی اونا به گروه های جور واجور دسته بندی کنه. مثلاً فقط به مشتریائی که در مناطق تجاری شهرهای بزرگ فعالیت می کنن صندلی بفروشه.

بعضی وقتا در تدوین روش هدف دار به خاطر کسب موقعیت ممتاز به صلح نیازه؛ یعنی دو برنامه با هم اختلاف دارن (مثلاً می خواین صندلیای ارزون قیمت بفروشین و در عین حال، طرحای پیشرفته با امکان سفارشی سازی بالا ارائه کنین) و باید بین اونا تعادل برقرار کنین. در این حالت طبیعتاً باید از بعضی از موارد صرف نظر کنین. از پایهً همون قدر که انتخاب کارایی که باید بکنین در تنظیم روش هدف دار مهمه، به همون اندازه انتخاب اون چیزی که نباید بکنین هم مهمه.

قیمت

نکته مهم دیگه در مبحث روش هدف دار، چگونگی ترکیب اقدامات مختلفه. با ترکیب مناسب اقدامات جور واجور، تقلید از فعالیتای ارزش آفرین شما واسه رقبا سخت تر می شه. این ترکیب هدف دار نه فقط واسه ایجاد مزیت رقابتی، بلکه واسه حفظ اون امتیاز هم لازمه.

بزرگ ترین تهدیدی که در برابر روش هدف دار هست، تمایل به رشده. صلحای لازمه روش هدف دار معمولاً در رشد محدودیت ایجاد می کنن. هم اینکه، تلاش واسه پیشرفت و رقابت در سطوح زیاد باعث پریشونی و پریشونی و گیجی می شه و انگیزه ها و تمرکز سازمانی رو ضعیف کردن می کنه. راه حل، رشد با زیاد شدن موقعیت استراتژیکه؛ یعنی باید فعالیتا و اقدامات رو خاص تر، منظم تر و متناسب تر کرد و روش هدف دارای حساب شده تری رو تدوین کرد و به مرحله عمل درآورد.

راه حل

امتیازات داشتن روش هدف دار

داشتن روش هدف دار واسه کار و کاسبی های جور واجور در هر اندازه ای که باشن می تونه امتیازات کلی ای رو به همراه داشته باشه که از جمله مهم ترین اونا میشه به موارد زیر اشاره کرد:

– روش هدف دار به کسب وکار، دقیق شدن و فوکوس کردن وجهت میده

اگه واسه کسب وکار خود روش هدف دار داشته باشین به روشنی می دونین که الان در کجا قرار دارین، به کجا می رید و واسه رسیدن به مقصد باید چه کارایی رو بکنین. این روش هدف دار با اجباری که واسه تحقق داره به کسب وکار شما وضوح، دقیق شدن و فوکوس کردن وجهت میده. در این حالت به جای اینکه کسب وکارتون بدون هیچ مقصد و مقصودی حرکت کنه، تلاش می کنین تا روش هدف دارای آماده شده رو به مرحله عمل درآرین.

– روش هدف دار، نیرو و انگیزه بوجود میاره

تدوین و اجرای روش هدف دار به شما و تیم کاری تون انگیزه میده تا با تکیه بر یه برنامه دقیق و هدف دار بهتر کار کنین و کسب وکار رو به جایی که می خواین برسونین. بدون وجود یه روش هدف دار منظم، کم کم حس بیحالی و سستی بر فضای کسب وکار حاکم می شه.

– روش هدف دار، درک بهتری از شرایط فعلی بوجود میاره

واسه تدوین روش هدف دار اول باید درک دقیقی از موقعیت فعلی داشته باشین. در همین زمینه باید تموم کسب وکارتون، از جمله عوامل اصلی و مهمی مانند کارکرد مالی، رضایت مشتری، وضعیت جذب و دفع نیرو، امور مربوط به بازاریابی و فروش، اندازه تبدیل و موارد مشابه رو زیر نظر داشته باشین. هم اینکه، باید به نقاط قوت و ضعف و هم اینکه فرصتا و تهدیدهایی که در برابر کسب وکارتون هست به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین و فضای حاکم بر بخش فعالیتتون و رقبا و بازاری که در اون فعالیت می کنین رو درک کنین. از این روش در وضعیت بسیار بهتری قرار می گیرین و می تونین قدمای استوارتری وردارین.

– روش هدف دار، درک بهتر و واقعی تری از آینده جفت و جور می کنه

درزمان روند تدوین روش هدف دار در مورد اون چیزی که می خواین به اون دست پیدا کنین عملیاتی تر و آینده نگرانه تر فکر می کنین. مثلا شاید بخواین سودآوری رو به ۲۰ درصد برسونین، از فروش آینده منافع بیشتری به دست بیارین یا اینکه اندازه کسب وکار رو در شرایط فعلی حفظ کنین. با کار کردن روی روش هدف دار و چکش کاری مسائل و موضوعاتی که در اون هست به روشنی واسه شما روشن می شه که به دنبال چی هستین و به کجا می خواین برسین.

– روش هدف دار، گفتگو، بحث و همکاری رو رواج میده

واسه تدوین روش هدف دارایی که همه با اونا موافق هستن باید بحث و بررسیای زیادی در مورد وضعیت فعلی، وضعیتی که می خواین ایجاد شه و چگونگی ایجاد وضعیت مطلوب انجام بگیره. از این روش علاوه بر اینکه همه افکار و اقدامات تو یه جهت قرار می گیرن و شانس موفقیت افزایش پیدا می کنه، فضای پویاتری در محیط کسب وکار به وجود میاد.

– روش هدف دار، فرصتای جدیدی رو به وجود می آورد

بررسی و کار کردن روی روش هدف دار لازمه تفکر و خلاقیت فراوانه که به نوبه خود به خلق ایده ها و فرصتای جدیدی واسه کسب وکار منجر می شه.

خلاقیت

– روش هدف دار فرصتی واسه فکر کردن و تفکر بوجود میاره

وقت گذاشتن واسه تدوین روش هدف دار لازمه اون هستش که از فعالیتای روزمره مربوط به اداره کسب وکار فاصله بگیرین، در مورد کسب وکار خود بیشتر فکر کنین و روی همه نواحی و قسمتای جور واجور اون تفکر کنین. از این روش کسب وکار شما جون تازه ای میگیره و شرایط الان به رقابت کشیده می شه.

– روش هدف دار با روشن کردن راه پیش رو احتمال رسیدن به مقصد رو زیاد می کنه

اگه روش هدف دار نداشته باشین راه و مقصدی که در پیش رو دارین دقیقاً واسه شما مشخص نیس و بسیار بعید انگار بتونین به جایی که می خواین برسین. داشتن روش هدف دار شانس رسیدن به مقصد رو زیاد می کنه.

– به کمک روش هدف دار یافته های بهتری به دست می بیارین

از اونجایی که با تدوین و به کار بستن روش هدف دار روی مقصد و موقعیت هدف تمرکز می کنین در آخر کارکرد بهتری رو تماشاگر هستین. در این حالت احتمال اینکه از راه اصلی منحرف شید و وقت خود رو روی مواردی هدر بدین که کمکی به رسیدن شما به اهداف بلندمدتتان نمی کنن به مراتب کاهش پیدا می کنه.

حالا که با روش هدف دار و امتیازات اون آشنایی پیدا کردین به سراغ روش تدوین روش هدف دار میریم.

چیجوری یه روش هدف دار تدوین کنیم؟

روش هدف دار رو به روشای مختلفی میشه تنظیم و تدوین کرد. ما اینجا به یه روند ساده شش مرحله ای واسه جفت و جور روش هدف دار می پردازیم که به کمک اون می تونین یه روش هدف دار استاندارد و مؤثر رو تدوین کنین.

۱٫ اطلاعات جمع آوری کنین

واسه اینکه بدونین که به کجا باید برید، اول باید از موقعیتی که در اون قرار دارین بدونین؛ پس قبل اینکه به آینده نگاه کنین لازمه که کارکرد گذشته یا موقعیت الان رو به زیر ذره بین ببرین. به تک تک بخشا نگاه کنین و ببینین که در کجا کارکرد مطلوبی داشتین، کجا می تونستید بهتر باشین و چه فرصتایی هست.

واسه تشخیص نقاط قوت و ضعف باید به داخل و واسه شناسایی فرصتا و تهدیدها باید به خارج از کسب وکار نگاه کنین. مهم ترین بخش از این روند به کار گیری وسیله ها و افراد مناسبه تا بتونین بهترین و متناسب ترین اطلاعات رو جمع آوری کنین.

۲٫ یه «بیانیه چشم انداز» تدوین کنین

بیانیه چشم انداز (Vision Statement) جهت کسب وکار و مقاصد اون در میان مدت و بلندمدت رو تعیین می کنه و یعنی اهداف و ارزشای سازمان رو توضیح میده. اینکه در اول این مرحله رو باید بکنین یا مرحله سوم، مورد دعوا س؛ اما در عمل می تونین هر دو رو به طور هم زمان به انجام برسونین.

۳٫ یه «بیانیه مأموریت» تنظیم کنین

بیانیه مأموریت (Mission Statement) علاوه بر توجه به خاطر و مقصود سازمان، اهداف کلی اونو هم ترسیم می کنه. این بیانیه روی کارایی تمرکز داره که در کوتاه مدت باید انجام شه تا چشم انداز بلندمدت سازمان محقق شه؛ پس واسه بیانیه چشم انداز باید به این سؤال جواب بدین: «در ۵ سال آینده می خوایم به کجا برسیم؟» و واسه بیانیه مأموریت به این سؤالات جواب می دین:

• چیکار می کنیم؟

• چیجوری اون کار رو انجام می دیم؟

• اون کار رو واسه کی انجام می دیم؟

• چه ارزشی ایجاد می کنیم؟

۴٫ اهداف هدف دار رو شناسایی کنین

هدف از این مرحله، تعیین یه سری از اهداف بلند واسه همه نواحی کسب وکاره که با عنوان «اهداف هدف دار» از اونا یاد می کنیم. این اهداف باید اولویتا رو نشون بدن و چراغ راهنمای برنامه هایی باشن که تحقق چشم انداز و مأموریت شرکت رو تضمین می کنه.

با نگاهی به مروری که در مرحله اول داشتین می تونین نقاط قوت و ضعف رو در اهدافتون دید کنین. حواستون باشه که اهداف شما باید دقیق، قابل امتحان، تحقق پذیر، واقعی و زمان بندی شده باشن. هم اینکه، باید مواردی مانند شاخصای کلیدی کارکرد (KPI)، تخصیص منابع و بودجه بندی رو هم مورد توجه قرار بدین.

۵٫ برنامه های تاکتیکی رو تنظیم کنین

در این مرحله باید با تبدیل اهداف هدف دار به برنامه های کوتاه یه مدت که جزئیات دقیق تری دارن (موسوم به «برنامه های تاکتیکی») به روش هدف دار خود پروبال بدین. این برنامه ها شامل اعمال و اقدامات مقتضی واسه بخشا و کارکنان جور واجور سازمان هستن. اینجا می تونین حتی تکلیف تأمین کنندگان رو هم مشخص کنین.

در برنامه های تاکتیکی روی یافته های قابل امتحان تمرکز می کنین و واسه همه افراد موثر مشخص می کنین که چه کاری رو باید در چه موقع و موقعیتی بکننن. در واقع میشه این برنامه های به اصطلاح تاکتیکی رو به عنوان مراحلی واسه اجرای روش هدف دار مورد نظر در نظر گرفت.

۶٫ بر کارکرد خود نظارت داشته باشین

در بین و پس از هر برنامه ریزی و تلاشی که انجام می شه، مرور و بررسی دائمی لازمه تا مطمئن شید که در راه درستی قرار دارین که به تحقق هدف مورد نظر می رسه. مدیریت و زیر نظر داشتن روش هدف دار کار ساده ای نیس و به تلاش پیوسته و دقت نظر نیاز داره. خلق، مدیریت و مرور هر روش هدف دار لازمه اون هستش که اطلاعات در رابطه رو ضبط کنین، اونا رو به قطعات کوچیک تری تقسیم کنین، برنامه ریزی کنین، اولویت بندی کنین و پیوسته چشم انداز واضحی داشته باشین.

بیشتر بدونین: چیجوری روش هدف دار شبکه های اجتماعی خود رو بهبود بدیم؟

حرف آخر

داشتن روش هدف دار در هر زمینه ای و از جمله در محیط سازمانی کسب وکار لازمه. به کمک اون چیزی که در این مطلب ذکر شد با معنی روش هدف دار و امتیازات اون آشنایی پیدا کردین و یاد گرفتید که چیجوری میشه یه روش هدف دار مؤثر رو در شش قدم تدوین و تنظیم کرد. حالا وقت اون هستش که دست به کار شید و روش هدف دارای درست و واقعی ای رو واسه کسب وکار خود تنظیم کنین تا بتونین به اهدافی که تو سرتونه دست پیدا کنین.

مشاهده نسخه pdf مقاله: روش هدف دار چیه و چیجوری در کسب و کارا شما رو به هدف میرسونه؟