تمرین خودآگاهی با ۱۲ نکته راحت اما موثر 

 

چقدر خودتون رو می شناسین؟ میدونید چه تواناییا و لیاقتایی دارین؟ از ضعفا و قوتای تون آگاهید؟ میدونید چه اثری روی بقیه می ذارین؟ و… . واسه اونکه بتونین به سؤالاتی ازاین قبیل جواب بدین، لازمه بر یکی از مهارتای خیلی مهم زندگی مسلط شید: خودآگاهی. می تونین با افزایش میزان خودآگاهی تون، از خیلی از مریضیا و آسیبای روانی و اجتماعی جلوگیری کنین، شخصیت محکم تری داشته باشین و زندگی تون رو طوری بسازین که لایقش هستین. در این مطلب، شما رو با تمرین خودآگاهی آشنا می کنیم.

 

خودآگاهی اولین قدم واسه اصلاح خوده

خودآگاهی یعنی دانستن اینکه چه چیزی به شما انگیزه می ده. خودآگاهی یعنی درک نیازها و خواستهای خود شما، شناخت ضعفا و قوتای تون و توانایی آزمایش دقیق احساسات تون. افرادی که خودآگاه ان، میدونن که در اعماق وجودشون کی هستن.

محققان واسه اینکه مشخص کنن کودکان و حیوانات خودآگاه ان یا نه، روش جالبی دارن: هنگام خواب یا بیهوشی، نقطه قرمزی روی پیشانی کودک یا حیوان می ذارن و بعد اونا رو کنار آینه قرار میدن. بعد منتظر می مونن تا ببینند هنگامی که فرد موردمطالعه بیدار می شه و در آینه نگاه می کنه، چه واکنشی نشون می ده: اگه به جای لمس نقطه روی صورت شون در آینه، به نقطه قرمز روی پیشانی شون دست بزنن، اون وقت مشخص می شه خودآگاه ان. دلیلش اینه که دست زدن به نقطه روی صورت نشون می ده متوجه ان که دارن به تصویر خودشون نگاه می کنن.

روشنه که وقتی به آینه نگاه می کنین، فورا خودتون رو تشخیص میدید. اما شخصی رو که آینه به شما نشون می ده، واقعا چقدر خوب می شناسین؟ مثلا، می تونین به تموم سؤالات زیر جواب بدین:

  • این شخص چیجوری فکر میکنه؟
  • چه چیزایی از نظر این شخص مهم ان؟
  • این شخص، مشتاق چه چیزهاییه؟
  • علائق اون چیه؟ دوست داره چیکار کنه؟
  • اعتقادات اون چیه: هم باورهایی که اونو توانا میسازن و هم انگارهایی که اونو محدود می کنن؟
  • ارزشای اون چیه؟
  • واسه انجام چه کاری به این دنیا پا گذاشته؟
  • بیشتر اوقات چه حسی داره؟
  • همین حالا چه حسی داره؟
  • چرا این جور رفتار می کنه؟
  • در زیر اون شخصیتی که از نظر اجتماعی واسه خودش ساختهه، به راستی چه کسیه؟
  • اون چه اثری روی بقیه می ذاره؟

شاید شمام نمی تونین به بیشتر این سؤالات جواب بدین. بیشتر مردم هم همین طورند. علتش اینه که به اندازه کافی خودآگاهی ندارین. انجام تمرینات خودآگاهی، راهی عالیه واسه اونکه خودآگاه تر شید. در زیر با ۱۲ تمرین خودآگاهی آشنا میشید که به شما کمک می کنن خودتون رو بهتر بشناسید.

۱. از جدا سازی و بررسی بازخورد استفاده کنین

جدا سازی و بررسی بازخورد یعنی هروقت تصمیم مهمی می گیرین، در جایی یادداشت کنین که چیجوری به این تصمیم رسیده اید. باید انتظارات تون رو درمورد اتفاقات احتمالی بنویسین. بعد مثلا ۹ ماه بعد، نتایج واقعی رو با پیش بینی خود مقایسه کنین. با پیگیری این روش:

  • متوجه میشید چه چیزایی مؤثر و چه چیزایی بی فایده بودن.
  • مراحل تصمیم گیری تون رو آزمایش می کنین.
  • به هرگونه مشکل در جدا سازی و بررسیِ دلیل ومعلولی تون و نحوه ی رسیدن به نتیجه گیریای تون آگاهی کامل پیدا می کنین.
  • از این بازخوردها استفاده می کنین و در آینده تصمیمات بهتری می گیرین.
  • با ویژگیایی از خودتون آشنا میشید که لازمه بیشتر روی شون کار کنین.
مطلب مرتبط با این موضوع :  مدیران، اتوماسیون، استانداری، مفهومی، لیکرت، مکانیزم، پژوهشگر، پردازنده، سئوالات، مصاحبه، .، :1-

وارن بافت (سرمایه گذار و کارآفرین معروف امریکایی) هم از جدا سازی و بررسی بازخورد استفاده می کنه. باتوجه به یافتهای مرکز «بررسی کار و کاسبی هاروارد»، هروقت اون تصمیم مهمی در مورد ی سرمایه گذاری میگیره، دلایل انجام این سرمایه گذاری رو با دقت یادداشت می کنه. یادداشتای اون مثل سابقه ای تاریخی عمل میکنن و به اون کمک می کنن دقت تصمیمات سرمایه گذارانه ی خود رو آزمایش کنه.

شما می تونین به خاطر آگاه ترشدن از نحوه ی تصمیم گیری تون و دانستن اینکه چیجوری می تونین مراحل تصمیم گیری تون رو بهبود ببخشین، از جدا سازی و بررسی بازخورد استفاده کنین. هروقت تصمیم مهمی می گیرین، دلایل منطقی و انگیزهای تون رو به طور خلاصه بنویسین و بعد حدود ۹ ماه بعد، نتایج به دست اومده رو آزمایش کنین. با به کاربردن جدا سازی و بررسی بازخورد در زندگی تون، خودآگاهی تون رو افزایش بدین.

۲. تستای روان سنجی رو دریابید

تستای روان سنجی می تونن به امتحان مهارتای فرد یا توانایی کلامی یا عددی اون و تشخیص نوع شخصیت اون کمک کنن. البته نباید به نتایج این تستا ۱۰۰درصد اعتماد کرد، اما به هرحال راه خوبی واسه خودشناسی بهتر و افزایش میزان خودآگاهی هستن.

۳. قوتا و ضعفای تون رو بشناسید

یکی از چیزای خیلی مهمی که باید درمورد خودتون بدونین، اینه که چه قوتا و ضعفایی دارین. این به شما کمک می کنن روی نقاط قوت تون تمرکز کنین و ضعفای تون رو برطرف سازید. همین حالا چند دقیقه وقت بذارین و جواب این سؤال رو بنویسین: «چه نقاط قوتی دارین؟» اگه در جواب دادن به این سؤال مشکل دارین، می تونین با انجام آزمونی در همین رابطه، جواب رو پیدا کنین.

در مورد ضعفای تون از ۳ راهنمایی زیر استفاده کنین. اینا به شما کمک می کنن ضعفای تون رو اصلاح کنین:

  • از خودتون بپرسید از انجام چه کارایی خودداری می کنین.
  • شکستای گذشته رو به خاطر بیارین. الگوی مشترکی بین این شکستا هست؟ به نظر شما این شکستا ناظر به چه ضعفایی هستن؟
  • به آزمایشای انجام شده درباره خودتون به دقت فکر کنین، چه این آزمایشا در مدرسه انجام شده باشن و چه محل کار. چیزی هست که مردم همیشه به شما میگن باید روی اون کار کنین؟

۴. از افرادی که به اونا اعتماد دارین، خواسته بازخورد کنین

وقتی بچه مدرسه ای بودم، یکی از شوخیای محبوب این بود: وصل کردن یادداشتی به پشت علم آموزی دیگر. مسئله مهم این بود که این کار باید اون قدر با ظرافت انجام می شد که اون بچه اصلا متوجه نشه. یادداشتی که چسبونده می شد، معمولا شامل چیزایی مثل این بود: «من احمق هستم» یا «به من لگد بزن». قسمت خنده دار ماجرا این بود که اون بچه نمی دونست یادداشتی به پشتش چسبونده ان، اما همه به جز اون می دونستن. شخصیتامون کمی مثل این هستن؛ همه ما نقطه کوری داریم: چیزایی درمورد خودمون که ما نمی تونیم ببینیم، اما بقیه می تونن.

مطلب مرتبط با این موضوع :  اتوماسیون، انفورماتیک، تعمیرات، اطلاعاتی، رایانه، حقیقت، ، بانکهای، بازیابی، (1)، .، قلمرو

علاوه براین، تا زمانی که از بقیه سؤال نکنین، هیچوقت نمی تونین مطمئن شید که از دید اونا چیجوری به نظر می رسین. پس اگه می خواید خودآگاه تر شید، از چند نفر از افرادی که به اونا اعتماد دارین، بخواهید به شما بازخوردی از شخصیت تون بدن. از اونا خواسته کنین از شخصیت شما بازخوردهای مثبت و منفی بدن و اگه پیشنهاد ای درمورد نحوه ی بهبود شخصیت تون دارن، با شما در بین بذارن.

۵. به گفت وگوی داخلی تون گوش کنین

افکارتان رو مثل رودخانه ای در نظر بگیرین که در حال شنا در اون هستین. بعضی وقتا از رودخانه بیرون بیایید و کنار اون بشینین. بعد به رودخانه نگاه کنین. به اون گوش بدین. شنیدهای تون رو یادداشت کنین. سعی کنین هرچه می شنوین، کلمه به کلمه یادداشت کنین. اگه این کار رو ۲ تا ۳ بار در روز و واسه چند روز پشت سر هم انجام بدین، مدرکی در اختیار دارین که نشون می ده گفت وگوی داخلی تون واقعا چیجوری به نظر می رسه. بعد یادداشتای تون رو بخونین تا آگاه تر شید که در تموم طول روز چه چیزایی به خودتون می گین.

۶. به نوشتن صفحات صبحگاهی عادت کنین

اگه می خواید خودآگاه تر شید، نوشتن صفحات صبحگاهی رو به روال روزانه تون اضافه کنین. صفحات صبحگاهی، تمرینیه که جولیا کامرون در کتابش با عنوان راه هنرمند اونو معرفی کرد. صفحات صبحگاهی شامل نوشتن جریان فکری و بیان افکارتان با دست خط خودتون در ۳ صفحه. نوشتن صفحات صبحگاهی باید اولین کاری باشه که صبحا انجام میدید. فقط کافیه درمورد هرچیزی که تو ذهن تونه، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بنویسین. ضمنا، امتیازات روحیِ بیرون ریختن افکار از راه نوشتن ثابت شده. با عادت کردن به نوشتن صفحات صبحگاهی، خودتون رو بهتر می شناسین و سیستم ایمنی بدن تون رو تقویت می کنین.

۷. به احساسات تون عناوین درست بدین

بخشی از خودآگاه بودن، درک احساساته. همین حالا چه حسی دارین؟ در ۲۴ ساعت گذشته چه حسایی داشته اید؟ الان، عادی ترین احساس در زندگی شما چیه؟ خیلی از آدما موقع بیان احساسات شون از واژگان خیلی محدودی استفاده می کنن. این باعث می شه توانایی اونا واسه درک کامل و باخبر شدن از احساسات شون کم بشه. اگه در توضیح حسای تون بهتر عمل کنین، نه تنها زندگی پربارتری از نظر احساسی دارین، بلکه میتونین در برابر اتفاقات دور و بر تون واکنش بهتری نشون بدین. یکی از راه های که با استفاده از اون می تونین توانایی توضیح احساسات تون رو بهبود ببخشین، آشنایی با «چرخ احساسات پلاتچیک» است.

۸. چشم انداز و مأموریتی واسه زندگی داشته باشین

شما فقط زنده اید یا آگاهانه زندگی می کنین و واسه ساختن زندگیِ مطلوب تون سعی می کنین؟ افرادِ بی خودآگاهی معمولا در دسته اول قرار می گیرن، درحالی که افراد خودآگاه جزو گروه دوم هستن. یکی از راه های زندگی کردن به طور آگاهانه، ایجاد بیانیه ی چشم انداز و بیانیه ی مأموریته.

بیانیه ی چشم انداز به سؤالاتی ازاین قبیل جواب می ده:

  • چه میراثی از خود به جای می ذارین؟
  • زندگی شما در ۲۰، ۱۵، ۱۰ و ۵ سال بعد چیجوری به نظر خواهد رسید؟
  • ستاره ی راهنمای شما چیه؟ در درازمدت واسه رسیدن به چه هدفی سعی می کنین؟
مطلب مرتبط با این موضوع :  بهره¬وری، اثربخشی، اتوماسیون، ستاده، اقتصادی،، کار،، ندارد.اهداف، می¬گردد.، معیاری، فورد، گودوین، سازمان¬ها

بیانیه ی مأموریت به سؤالات زیر جواب می ده:

  • من چیکار می کنم؟
  • این کار رو واسه کی می کنم؟
  • اونو چیجوری انجام میدم؟

با ایجاد بیانیهای چشم انداز و مأموریت، خودآگاهی تون رو افزایش بدین.

۹. بیانیه ای شخصی بسازین

بیانیه ی شخصی یعنی اعلامیه ای از ارزشا و باورهای اصلی شما، چیزایی که طرف دارشان هستین و اینکه قصد دارین چیجوری زندگی تون رو سپری کنین. از ارزشا و باورهای اصلی تون مطلع شید یا اونا رو شناسایی کنین. بعد توضیح بدین چیجوری می خواید به روشی زندگی کنین که اون ارزشا و اعتقادات محترم بمونن. این، بیانیه ی شخصی شماس.

۱۰. سوال نامهای خودکاوشی رو پر کنین

یکی از راه های کسب خودآگاهی بیشتر، اینه که به سؤالاتی درمورد خودتون جواب بدین. سوال نامهای مختلفی در این مورد وجود دارن که به شما کمک می کنن چشم اندازه های زندگی تون رو کشف کنین و درک بهتری از عملکردای داخلی تون پیدا کنین.

۱۱. به افکار غیرارادی تون دقت کنین

بیشتر وقتا افکار غیرارادی ما منفی و غیرمنطقی ان. افرادی که بی خودآگاهی ان، در بیشتر مواقع این افکار رو به عنوان حقیقت قبول می کنن و این کار، درک اونا از واقعیت رو دستکاری می کنه. ازسویی دیگر فرد خودآگاه از دستکاریای شناختی آسیب زننده مطلعه. این به اون کمک می کنه افکار غیرمنطقی رو تکذیب کنه و اونا رو با افکار بهتری جانشین کنه. افکارِ بهتر واقعیت رو دقیق تر مشخص میسازن.

مثلا اینا ۳ دستکاری شناختی ان که باید مراقب شون باشین:

  • تفکر همه یا هیچ: چیزها رو یا سیاه می ببینن یا سفید. یعنی اگه کارکرد شما کامل و بی مشکل نباشه، خودتون رو «» شکست خورده احساس می کنین.
  • فیلتر ذهنی: شکستی منفی رو انتخاب می کنین و همیشه فقط به اون فکر می کنین، طوری که دیدگاه شما از واقعیت دستکاری می شه.
  • بی ارزش شمردن چیزای مثبت: با اصرار بر اینکه تجربیات مثبت بنابه دلایلی، بی اهمیت ان، اونا رو ندیده می گیرین.

۱۲. آرزوهای تون رو فهرست کنین

فهرست آرزوها چه ارتباطی با خودآگاهی داره؟ راحته!؛ ایجاد فهرست آرزوها به شما کمک می کنه کشف کنین:

  • می خواید کی باشین،
  • به چه کاری علاقه مندید،
  • چه چیزایی رو دوست دارین تجربه کنین
  • و در زندگی تون دنبال چه هستین.

دانستن تموم اینا شما رو خودآگاه تر می کنن. بعد از اینکه فهرست آرزوهای تون رو تهیه کردین، اونو به اهداف بلندمدت، بین مدت و کوتاه مدت تبدیل کنین.

نتیجه گیری

افرادی که خودآگاه ان، واقعا خودشون رو می شناسن. اونا میدونن کی هستن، چه چیزی می خوان و چرا این جور عمل میکنن. این مسئله به اونا امکان می ده آگاهانه زندگی شون رو طوری بسازند که از همه نظر واسه شون مناسب باشه. با افزایش میزان خودآگاهی ، بهترین زندگی ممکن رو واسه خودتون بسازین.

منبع: daringtolivefully