تفاوت برند؛ ۳۰ روش واسه اینکه متفاوت ظاهر شید 

 

ساختن برندی قوی یکی از عوامل انکارنشدنی واسه موفقیت در دنیای کسب وکار امروزیه. ایجاد فرق واسه یک برند، کاریه که باید واسه ساختن برند قوی و محبوب انجام شه. فرق برند ابزاریه که با استفاده از اون می تونین برندتون رو از بقیه رقبا جدا کنین. واسه انجام این کار می تونین جنبه های برتر برندتون رو به دسته ای به کار بگیرین که باعث چند برابرشدن منافع مشتریا شه.

 

در ادبیات برند سازی، فرق می تونه به هر ترکیبی از موارد زیر مربوط شه. این موارد می تونه شامل ویژگیای فیزیکی محصول یا خدمات، احساسی که برند در مشتری ایجاد می کنه، روش ارائه محصول، قیمت محصول مثلا قیمت خیلی زیاد یا خیلی ارزون، داستان برند و حتی تجربه مشتری از برند باشه.

با روشای خیلی زیادی، شما می تونین برندتون رو از بقیه جدا کنین. این مهارت به این بستگی داره که مؤثرترین راهبردهای فرق برند رو به شکلی پیشرفت بدین و به کار بگیرین که روی شخصیت برند، ارزش، وعده، روش انجام کارا و ویژگیای اصلی برندتون اثر خوبی داشته باشه.

اگه برند شما به اندازه کافی شخصیت نداره یا خیلی کم پیشرفت پیدا کرده، ممکنه امتحان برند یا زنده کردن دوباره اون بتونه به شما کمک کنه. پیشرفت شخصیت و چهر ه برند هم می تونه اثر خوبی روی برندتون بزاره.

تصمیمات شما باید به شکلی راهبردی گرفته شن تا به اجناس، خدمات یا اهداف خاصی در کسب وکار مربوط شن که جایگاه برند شما رو قوی تر کنن و بیشترین جذابیت رو واسه مشتری هاتون به همراه داشته باشه. اینطوری، وفاداری و بازگشت اونا افزایش پیدا می کنه و درنهایت، شما می تونین درآمد پایانی تون رو به شکلی موفق زیاد کنین.

در این مقاله، ۳۰ روش واسه ایجاد فرق برند از رقبایتان بیان می شه.

۱. قیمت گذاری متفاوت

قیمت گذاری روی اجناس یا خدمات به شکلی متفاوت تر از رقبا می تونه راه حلی مؤثر واسه ایجاد فرق باشه. شما می تونین با انتخاب قیمتی پایین، پرفروش ترین شرکت باشین یا مثل استارباکس که به خاطر ارائه کیفیت بالاتر قهوه هاش رو گران تر می فروشه یک برند ویژه با قیمت بالا باشین. درحقیقت، خیلی از راه حلای فرق برند می تونن به شما واسه تغییر کمک کنن و به عنوان یک برند ویژه شناخته شید.

۲. یافتن جایگاه ویژه

اجناس یا خدماتی که با توجه به یک نیاز ویژه و خاص (و بیشتر محدود) به وجود اومدند، می تونن باعث فرق برند شن؛ به خاطر این بازاریابی ای که واسه اونا انجام می شه باید این جایگاه ویژه رو درخشش بده. یک مثال عالی شرکت GoProه که دوربینای ویدئویی قابل نصب روی بدن رو تولید و به ورز شکارن عرضه می کنه.

۳. ماهر باشین

اگه برند شما در یک مورد خاص بهترین کارکرد رو در صنعت تون داره، می تونین با تمرکز روی تخصص تون فرق برند بسازین. پیتزا دومینو با توجه به مهارتش در تحویل پیتزا در زیر نیم ساعت تونسته فرق برند بسازه.

۴. تجربه خرید منحصربه فرد بسازین

یک تجربه خرید به یادماندنی واسه مشتری هاتون بسازین و به این روش، برند خودتون رو برجسته کنین. بچه ها عاشق حیوانات پارچه ای هستن، اما زمانی که این حیوانات در مقابل چشم شون ساخته شه، اونا رو به مراتب بیشتر دوست دارن. شرکت عروسک سازی به نام «build a bear» با استفاده از این روش، فرق برند ایجاد کرده و خیلی موفق بوده.

۵. چینش جدا

چینش برند شما می تونه جنبه ای اساسی واسه ایجاد فرق باشه. یک هویت برند به یادماندنی که بی معطلی تشخیص دادنی باشه و مثل اون در صنعت شما وجود نداشته باشه، کمک خیلی زیادی به ایجاد فرق برند می کنه. مثلا، شرکت جانی کاپ کیک که در آمریکا پوشاک تولید می کنه، تی شرت هاش رو در محیطی مثل به قنادی می فروشه و روش چیدمان لباس و بسته بندی اونا درست مثل یک قنادیه که تنور، یخچال و جعبه ی کیک هم داره.

مطلب مرتبط با این موضوع :  -، کارکنان، متغییر، اتوماسیون، 193/1، تلفن، اینترانت، رگرسیون، -، اینترنت، پژوهشگر، امداد

۶. استفاده از نماد جالب

یک نماد جالب می تونه واسه برند فرق خوبی بسازه؛ به ویژه اگه می خواد کمی شوخ طبعی هم داشته باشین. مثلا شرکت بیمه GEICO در آمریکا با استفاده از یک مارمولک به عنوان نمادی بی رابطه با بیمه، مشتری هایی خیلی زیادی جذب کرده، چون مردم فکر می کنن این شرکت چیز متفاوتی داره.

۷. میراث و زادگاه

برندا می تونن به خاطر رابطه شون با کشور مبدأ، از هم جدا شن. خیلی از برندای بریتانیایی به خاطر جذابیت سنتی شون شناخته می شن. برندای سوئیسی معمولا به خاطر دست سازبودن و دقت شون معروف هستن و برندای آلمانی قابل اعتماد هستن و مهندسی خیلی خوبی دارن.

۸. نوآوری داشتن

نوآوری می تونه فرق مهمی بین برندها باشه. این نوع فرق در برندای تکنولوژیک عادی تره. مثلا نام شرکت اپل با نوآوری، سادگی در استفاده و بهبود کیفیت زندگی گره خورده س. اما نوآوری تنها به تکنولوژی محدود نمی شه و برندای مربوط به جنسای تندمصرف (FMCG) هم می تونن از راه نوآوری در بسته بندی یا راه حلای متفاوت خود رو از بقیه جدا کنن. مثلا شرکت O’Egg با تولید مایع تخم مرغ و سفیده ی تخم مرغ نوآوری خوبی انجام داده.

۹. تولید محصول جدید (با تغییر نام اون)

ارائه محصولی جدید به مشتریا می تونه راهی فوق العاده واسه فرق باشه، اما تغییر چیزی که می فروشید لازم نیس، بلکه تنها نام اونو تغییر بدین. شرکت غذای تایسون که دومین شرکت بزرگ فرآوری و فروش مرغ و گوشت گوساله در جهانه، شروع به فروش مرغایی کرد که کوچیک تر از اندازه متوسط بودن. اونا اگه نام این مرغا رو «مرغ مینیاتوری» می گذاشتن، شاید مشتریا تمایلی به خرید شون پیدا نمی کردن. عوضش، نام «جوجه» رو واسه اون انتخاب کردن که با استقبال خوبی روبرو شد.

۱۰. تعریف داستان ضعف و شروع کار برند

خیلی از مشتریا عاشق داستانایی هستن که شما در اونا خیلی ضعیف بودین و می تونن از راه این داستانا که مثل داستان «داوود و جالوت» است، با شما رابطه برقرار کنن. تأکید بر شرایط توهین آمیز شروع کار برند تون می تونه به شما در ایجاد فرق کمک کنه؛ به ویژه زمانی که رقبای شما تأکید می کنن که بهترین و اولین شرکتا بودن. مثالایی از داستانای موفق مؤسسان برندا که کمی جنبه ی توهین آمیز داشته باشن، عبارت ان از داستان آب میوه ناتوکت که «تنها یک مخلوط کن و رؤیایی بزرگ در سر» داشته و داستان مدیرعامل آمازون، جف بزوس که «هرچیزی رو که در انبار داشته» به فروش گذاشته. ریچارد برنسون برند ویرجین رو با روش «داوود و جالوت» همراه کرده و تونسته رقبای بزرگش رو به رقابت بکشه و خود رو به عنوان قهرمون مشتریا مطرح کنه.

۱۱. سهولت کار

راحتی می تونه فرق برند خیلی خوبی بسازه. چیزی که می تونه زندگی رو واسه مشتریا آسون تر کنه می تونه، شما رو در مقایسه با رقبا محبوب تر کنه. آمازون مثال خیلی روشنی واسه این مورده، که تونستهه از راه سهولت کارا فرق بسازه و موفقیت خوبی هم کسب کرده.

۱۲. خدمات اضافی دائمی به مشتریا

اگه همه شرایط شما و رقبایتان مثل هم باشه، ارائه خدمات عالی و دائمی به مشتریا و فراتررفتن از انتظارات اونا می تونه باعث متمایزشدن برندتون بشه. مغازه آنلاین کفش زاپوس به خاطر خدمات مشتری فوق العاده اش مثل تحویل و عوض کردن رایگان، می تونه قیمت بالایی واسه کفش هاش درنظر بگیره.

۱۳. در قفسها خودنمایی کنین

بسته بندی خوب و جذاب می تونه عامل فرق خیلی مؤثری باشه؛ درواقع می تونه باعث موفقیت یا شکست یک برند شه. مثلا کره ی ارگانیک ریچل از بسته بندی مشکی واسه کره هاش استفاده کرد و از این راه در بین برندای مختلفی که بسته بندی زرد یا نقره ای دارن خیلی آسون تشخیص دادنی شد.

مطلب مرتبط با این موضوع :  اثربخشی، آمار، کارکنان، فرهنگ، تحقیقی، واثربخشی

۱۴. داستان منحصربه فرد برند خودتون رو تعریف کنین

هر برند موفق یک داستان جذاب در پشت خود داره. تأکید و توجه به داستان برند می تونه به فرق برند کمک کنه و باعث تقویت شخصیت و ارزش برند تون می شه.

۱۵. یک مشکل جهانی رو حل کنین

اگه برند شما به حل مشکلی بده که همه افراد در آرزوی حل اون هستن یا به اونا مربوط می شه، در این صورت می تونین فرق برند بسازین. برند کفش کامل به کودکان نیازمند توجه کرده و به ازای هر جفت کفشی که می فروشه یک جفت کفش واسه این کودکان درنظر میگیره. این کار نه تنها باعث فرق خوبی در برندش می شه بلکه مخاطبانش رو از نظر عاطفی درگیر مسئولیتی اجتماعی در برابر کودکان نیازمند می کنه. با ایجاد حس خوب در مشتری، باعث افزایش وفاداری مشتریان به برند می شه.

۱۶. توجه به احساسات

برند شما می تونه با استفاده از ارائه محصول یا خدمات، به تجربه احساسی مشتریا توجه کنه و از این راه خود رو برجسته سازه. کوکاکولا با معرفی محصولاتش به عنوان چیزی که همراه با شادیه جاذبه ی احساسی خوبی برقرار کرده. ، خودش رو خالق شادی معرفی کرده. کارهای کوکاکولا باعث تشکیل روشای برند سازی شده که همیشه با موقعیتای خوشحال همراهه.

۱۷. تا حدی شوکه کننده باشین

همراه کردن برند تون با ارزشای شوکه کننده می تونه باعث ایجاد فرق شه اما از این راه حل با احتیاط استفاده کنین. حسی که از راه اقدام شوکه کننده ایجاد می شه باید در راهی مثبت هدایت شه و به کارتون مربوط باشه. برند مد ایتالیایی بنتون در طول سال بارها از کمپینای شوکه کننده استفاده می کنه تا خود رو بهتر در خطر دید بذارن. مثلا کمپین نبود انزجار که باعث خشم دولت آمریکا، واتیکان و خیلی از سازمانای دیگر شد، اثر خوبی روی مشتریا گذاشت.

۱۸. تجربه مشتری هاتون رو تغییر بدین

اگه یک نوع تجربه خاص در صنعت شما رایجه، می تونین با ایجاد تغییر در تجربه مشتریا فرق بسازین. شرکت GEICO موفق شد در صنعت بیمه که معمولا از راه و روشای جدی و روشای ترساندن استفاده می کنه، این کار رو بکنه. GEICO با استفاده از حیوانات، راه حل بازاریابی جدید و شوخ طبعانه ای درست کرد.

۱۹. شخصی سازی کنین

شخصی سازی کردن می تونه به فرق برند تون کمک کنه. اجازه بدین که مشتریا از راه یک تجربه خرید تعاملی، افزایش سطح خدمات مشتریا و راهکارهای بازاریابی دیجیتال مثل هدف گیری دوباره و هدف گیری از پیش که محصول مناسب رو در زمان مناسب به فرد مناسب پیشنهاد میدن، اجناس شما رو از اون خود بدونن.

۲۰. همراه شدن در مناسبتا

روش دیگر واسه ایجاد فرق اینه که برندتون رو با یک مناسبت یا جشن خاص همراه سازید. مثلا برند کَدبری با عید پاک هم معنی شده، دِبیرز با روز ولنتاین شناخته می شه و دست کم در آمریکا کریسمس بی رژه ی مکی اتفاق نمی افته. کوکاکولا واسه کریسمس مرد قرمز بزرگی ساختهه که در طول سال هم در مناسبتای مختلف خوشحال شرکت می کنه.

۲۱. به محصول خود شخصیت بدین

راه حل متفاوت دیگر واسه ایجاد فرق استفاده از نماد واسه برنده. شخصیت بخشیدن به برند شامل ایجاد یک «شخصیت» است که نماینده ی ویژگیای برندتون باشه. سبزیجات Green Giant و شرکت خوراکیای کیبلر این کار رو خوب انجام دادن و از راه طراحی یک آدمک واسه خود شخصیت سازی کردن.

مطلب مرتبط با این موضوع :  که‌، به‌، کارگران‌، برای‌، -، وسایل‌، است‌، شود.ماده‌، قابل‌، مکلف‌، کافی‌، یک‌

۲۲. بخشش داشتن

مشتری هایی مدرن عاشق این هستن که از برندای کمک کننده به جامعه حمایت کنن. شما می تونین با تأکید بر مسئولیت اجتماعی تون برند خود رو جدا کنین و در رقابت با بقیه پیروز شید. مثلا شرکت O’Egg از فعالیتای مربوط به سرطان سینه در ایرلند حمایت می کنه.

۲۳. توجه به محیط زیست

درست مثل چیزی که در مورد مسئولیت اجتماعی گفته شد، الان بیشتر مشتریا نسبت به محیط زیست حساس هستن. ایجاد فرق از راه بسته بندی سبز، تولید سبز یا حتی فعالیتای خیریه ی مربوط به محیط زیست می تونه به فرق برندتون کمک کنه.

۲۴. سنت شکنی کردن

شما می تونین با فراتررفتن از اصول سنتی موجود در صنعت تون و نشون دادن یک چشم انداز مخالف، برندتون رو از بقیه جدا کنین. مثلا، شرکت پوپیوری که اسپری خوش بو واسه سرویس بهداشتی تولید می کنه با کنار گذاشتن ملاحظات سنتی، خیلی آسون درباره موضوعات مربوط به سرویس بهداشتی صحبت می کنه.

۲۵. تعریف دوباره استفاده از محصول تون

اگه محصول شما می تونه بیشتر از یک کار رو بکنه، استفاده ی جانشین می تونه به ایجاد فرق برندتون کمک کنه. مثلا شرکت Arm & Hammer در اول تنها یک تولیدکننده ی جوش شیرین بود تا زمانی که شروع به گسترش این ایده کرد و از اون در تولید خوشبو کننده هوا با خیلی از کاربردهای دیگر استفاده کرد.

۲۶. زندگی مشتری هاتون رو آسون کنین

در دنیای پیچیده ی امروزی، سادگی و خلوص، ویژگیای خیلی با ارزشی هستن. معرفی برندتون به عنوان یک محصول آسون و لذت بخش می تونه شما رو در بین بقیه برجسته سازه. برند ِمتُد که مواد شوینده تولید می کنه، این راه حل رو استفاده کرده و با فراهم کردن تمیز کنندهای طبیعی، غیرسمی و آسون، خود رو خوب مطرح کرده. این سادگی حتی در شعار اونا هم درخشش پیدا کرده: «مردم علیه آلودگی».

۲۷. فراهم کردن کیفیت بالاتر

برندای تجملاتی با تأکید بر اجناس تولیدی باکیفیت شون می تونن قیمتای بالاتری واسه اجناس شون درنظر بگیرن. فراهم کردن برندای تجملاتی در بیشتر بازارها به طور خودکار باعث ایجاد فرق می شه.

۲۸. محدودکردن دسترسی

درحالی که محدودکردن دسترسی ممکنه مانعی واسه سودآوری به نظر برسه، اما این کار واقعا می تونه با ایجاد فرق به افزایش فروش اجناس با قیمت بیشتر کمک کنه. زمانی که مشتریا فهمیده باشن که همه افراد نمی تونن یک محصول خاص رو داشته باشن، خواسته واسه اون محصول و ارزشش افزایش پیدا می کنه. بستنی ویژه ی بن اندجری با محدودکردن تولید شون در بعضی از طعما و از رده خارج کردن طعما بعد از یک دوره زمانی مشخص، این راه حل رو به کار گرفته.

۲۹. قرارگرفتن در یک دسته بندی جدید

شما می تونین با پیشرفت ی یک دسته بندی جدید که درون صنعت تون قرار میگیره، برند خود رو جدا کنین. در آمریکا شرکت ملی گوشت خوک با استفاده از شعار «گوشت خوک، یه جور گوشت سفید» تونست خوب از این روش استفاده کنه. این شعار توجه مصرف کنندهایی رو که به گوشت قرمز علاقه مند بودن اما مرغ رو دوست نداشتن، به خود جلب کرد.

۳۰. توجه به نیازای برآورده نشده

یک روش مؤثر واسه ایجاد فرق برند و جذب مشتریایی بیشتر تشخیص نیازهاییه که تا کنون برآورده نشده ان. شما می تونین با تجهیز یا تغییر در اجناس تون به اونا جواب بدین. در آمریکا، بنگاه اجاره ی خوردو با پیشنهاد خودروای لیزینگ در زمانی که هیچ کدوم از رقبایش این کار رو انجام نمی داد، به بزرگ ترین اجاره دهنده ی خودرو در آمریکا تبدیل شد.




دیدگاهتان را بنویسید