تموم روز پشت میز نشستن چه تاثیری روی بدن ما می ذاره؟ 

 

 

کمر و شونه ها

خیلی از ما اثرات بد زیاد نشستن رو تجربه کردیم. این اثرات، بیشتر، خود رو در نواحی کمر و شونه ها نشون میدن. اما چرا؟

کارشناسان میگن که افراد عادی نمی تونن بیشتر از ۳ دقیقه بی خم شدن و فروافتادن حالت بدن بشینن. واسه همین بعد از یه مدت این تغییر حالت بدن باعث خستگی و آسیب دیسکا و مفاصل می شه. اینجور حالتی از بدن باعث کار کشیدن بیشتر از حد از رابطای نخاعی می شه و به ماهیچه های کمر فشار خیلی زیادی وارد می کنه، چون ماهیچه های کمر واسه ایجاد حالت خمیده و افتاده باید کشیده بشن.

اگه با رایانه کار می کنین هم احتمال اینکه واسه تمرکز کردن، گردن تون رو به جلو مایل بشه خیلی زیاده. این حالت هم به کمر و شونه ها فشار وارد می کنه.

پاها و کفل

نشستن به مدت زیاد موجب آتروفی ماهیچه ای (سفت شدن ماهیچه) در ناحیه پا و ماهیچه های سرینی می شه. علاوه بر اینا زیاد نشستن باعث کوتاه شدن ماهیچه های فلکسور (خم کننده) می شه و واسه مفاصل ران مشکلاتی ایجاد می کنه. از اثرات بد نشستنای طولانی میشه به گردش خون ضعیف اشاره کرد که خود باعث تورم قوزک پا، واریس رگا و حتی ترومبوز سیاهرگی عمقی (DVT) می شه.

سیستم قلبی عروقی و قلب

بدن آدما واسه ایستادن ساخته شده. با ایستادن سیستم قلب و عروق بهتر عمل می کنه. بیشتر ما در طول روز پشت میز کار، رایانه و… می شینیم و طبق تحقیقات مختلف، شدیدا در خطر دچار شدن به مریضیای قلبی هستیم. در مطالعه ای در سال ۲۰۱۰ دو گروه از آدما بررسی شدن. دسته اول، افرادی بودن که کمتر از ۲ ساعت در طول روز مقابل تلویزیون می نشستن و عده دیگر کسائی بودن که بیشتر از ۴ ساعت رو می نشستن و صرف تماشای تلویزیون می کردن. افزایش ۱۲۵ درصدی خطر دچار شدن به مریضیا قلبی و عروقی به همراه ۴۶ درصد افزایش خطر مرگ به دلیل بقیه عوامل، نتیجه ای بود که از این تحقیق گرفته شد.

مطلب مرتبط با این موضوع :  تقویت مچ دست با چند حرکت ورزشی راحت 

مطالعه ای دیگر در دانشگاه چِستر در سال ۲۰۱۳ نشون داد که با نشستن در هر دقیقه، ۲۱ درصد کمتر از حالت وایس تاده، کالری از دست میره. پس بد نیس که میز کار خود رو به صورتی انتخاب کنین که امکان وایس تاده کار کردن هم واسه تون فراهم باشه. اگه زیاد از حد بشینیم، آنزیمی به نام لیپوپروتئین لیپاز هم غیرفعال می شه و کار جدا سازی چربیا در رگای خونی با مشکل رو به رو می شه. پس رگای قلب بسته می شن.

شُشا

وقتی تموم روز در حالت نشسته به سر می بریم، میزان اکسیژن ورودی به بدن مون هم کاهش پیدا میکنه. فشردگی شش در حالت نشسته مانع از ایجاد فضای کافی موقع تنفس و نفس کشیدن می شه و اکسیژن کمتری شش هامون رو پر می کنن.

مغز

زیاد نشستن مانع از رسیدن خون تازه و اکسیژن کافی به مغز می شه. این یعنی میزان هورمونایی که حالی خوب واسه مون ایجاد می کنن، کاهش پیدا می کنه و کارکرد مغز هم کنه می شه. پس عادات بد نشستن، علاوه بر مشکلات جسمی بر روح و روان هم اثر منفی می ذاره. هر چه از طول روز بیشتر میگذره، تمرکز کردن واسه مون سخت تر می شه، دلیل اینه که زیاد نشستن مغز رو تنبل می کنه و این نتیجه ورود کمتر اکسیژن به شش هاست.

لوزالمعده

دیابت هم به زیاد نشستن رابطه داره. طبق پژوهشی در سال ۲۰۱۱، جواب انسولینی بر اثر زیاد نشستن در حتی یک روز کاهش پیدا می کنه. ماهیچهایی که غیرفعال می شن به انسولین (هورمونی که لوزالمعده واسه جدا سازی گلوکز و ایجاد قند ترشح می کنه) خیلی آسون جواب نمی دن. یعنی لوزالمعده واسه جدا سازی قند باید انسولین بیشتری تولید کنه. این ترشح بیشتر در بعضی موارد باعث دیابت می شه.

مطلب مرتبط با این موضوع :  تقویت موها؛ ۸ روشی که به موهای ضعیف و نازک جون می بخشد "

سیستم هاضمه

نشستن، شکم رو فشرده می کنه و همین موضوع باعث کندی هاضمه می شه. پس مشکلاتی مثل یبوست، نفخ و سوزش معده ایجاد میشه. علاوه بر اینکه در حالت نشسته، روده به نسبت حالت وایس تاده تحرکات کمتر و غیرمؤثرتری داره. واسه همین، کسائی که در بیمارستان بستری هستن معمولا مشکلات روده ای رو تجربه می کنن.

پیشگیری

همونجوریکه تا الان هم گفته شد، نشستن زیاد اثرات خیلی بدی روی سلامت عمومی بدن داره. اما بازم راه هایی واسه تغییر سبک زندگی و ایجاد عادات سالم تر هست. اگه شغلی داریم که باید زیاد بشینیم، ورزش کردن و حرکات بدنی می تونه تا حد زیادی به سلامت ما کمک کنه.

با اینکه تحقیقات زیاد نشون میدن که نشستن دراز مدت رابطه ای مستقیم با مریضیای قلبی داره، اما کمه کم ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی در طول هفته می تونه تا حد زیادی از حملات قلبی و سکته مغزی جلوگیری کنه. پس بهتره در طول روز، فعالیتای جسمی رو به برنامه خود اضافه کنین. فعالیتا می تونن خیلی آسون در حد قدم زدن واسه رفتن به بوفه اداره و دانشگاه یا تمیز کردن خودرو و دوچرخه واسه تردد به محل کار باشن. پیشنهادات آسون دیگر واسه فعالیت بیشتر در محل کار از این قراره:

  • هنگام صحبت با تلفن بایستیم.
  • ساعت تلفن مون رو روی هر نیم ساعت تنظیم کنیم تا در هر نیم ساعت از جای خود بلند بشیم و به مدت ۱ تا ۲ دقیقه کمی راه بریم و از حالت سکون و نشسته خارج بشیم.
  • جلسات و گفت وگوهایمان رو وایس تاده برگزار کنیم.
مطلب مرتبط با این موضوع :  تقویت مهارت نوشتن با ۱۰ پیشنهاد راحت و کاربردی 

عادات نشستن مون رو اصلاح کنیم. هر چه بهتر و درست تر بشینیم، آسیب کمتری به شش ها، نخاع و قفسه ی سینه وارد می شه. پس سعی کنین میزی ایستادنی واسه کار خود تهیه کنین یا تردمیلی تهیه کنین که امکان ورزش کردن در بین کار رو واسه تون فراهم می کنه.



نکاتی که کارمندان معمولی از اون بی خبرند


۲۴۰۰۰تومن

دیدگاهتان را بنویسید