تقویت موها؛ ۸ روشی که به موهای ضعیف و نازک جون می بخشد "

 

موهای سالم و نورانی در زیبایی چهره ما اثر شگرفی داره و موجب اعتماد به نفس در زندگی اجتماعی و دید مثبت نسبت به خود می شه. کم پشتی و در آخر طاسی سر نتیجه ضعیف و نازک شدن تارای موست. این مشکل علاوه بر اینکه به پایه های اعتماد به نفس ضربه می زنه، ممکنه فرد رو تا حد دچار شدن به افسردگی پیش ببره. در این مطلب به ۸ روش واسه تقویت موای ضعیف اشاره شده که با اجرا اونا می تونین دوباره سلامتی موای خود رو به دست بیارین.

 

موای ضعیف با نشونه هایی مثل شکنندگی، پژمردگی و نازکی قابل تشخیصه. علاوه بر این خشکی شدید و یا چربی بیشتر از حد هم می تونه از نشونه های ضعیفی مو باشه. این نشونها بیشتر ژنتیکی هستن و از پدر یا مادر به بچه منتقل می شن، اما بعضی وقتا هم ممکنه عوامل هورمونی مثل یائسگی، قرصای ضدبارداری، رژیم غذایی نامناسب، استرس، عفونت قارچی پوست سر و بعضی روشای درمانی سرطان دخالت داشته باشن. عوامل زیست محیطی مثل نور خورشید، کلر موجود در آب، آلودگی هوا، دستگاه های تهویه هوا و گرمایی هم می تونن موثر باشن.

از دست دادن روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ تار مو عادی و بی خطره. به طور میانگین بیشتر آدما ۱۰۰ هزار تار مو روی سرشون دارن. با ریزش هر تار مو، تار جدیدی رشد می کنه و جانشین می شه. این روند تا بین سالی ادامه داره ولی بعد از اون سرعت رشد تارهای مو کاهش پیدا میکنه و در آخر متوقف می شه.

بعضی وقتا مو بر اثر شکنندگی تارا زودتر از موعد می ریزه و نمیتونه ریزش طبیعی داشته باشه. شکنندگی تارهای مو معمولا زیر پوست سر و در ریشه مو اتفاق میفته. البته این نوع شکنندگی در موای تقریبا ضخیمه. نوع خطرناک تر اون در تارای نازک و ضعیف مو ایجاد می شه و علاوه بر اینکه به ریشه مو آسیب می زنه، در ساقه ی مو هم جلو می کنه و موجب دو نیم شدن تار مو می شه.

۱. از اجناس آرایشی-بهداشتی با کیفیت استفاده کنین

اولین پیشنهاد ای که واسه مراقبت و تقویت موا مطرح می شه، استفاده از اجناس آرایشی-بهداشتی مرغوبه. ضرورت استفاده از این اجناس واسه برگردونی مو به حالت طبیعی خود، وجود ترکیبات تقویت کننده ای مثل پروتئین، آمینو اسید، ویتامینای E (تقویت ساقه مو)، A (شفافیت و جلوگیری از ریزش مو) و C (رفع خشکی مو) است که کیفیت و فرمول ساخت اون در هر محصول متفاوته.

هیچوقت از شامپوایی که مو رو خشک می کنن استفاده نکنین. هنگام استفاده از نرم کننده مو، اول مایع نرم کننده رو به ریشه موها بزنین و بعد این روند رو تا انتهای تارهای مو ادامه بدین. واسه افزایش اثر نرم کننده می تونین بعد از تموم شدن کار موهاتون رو با حوله گرم یا کلاه حموم بپوشونین. این کار به نفوذ عمیق تر ترکیبات نرم کننده در ساقه و فولیکولای مو کمک می کنه. استفاده از نرم کننده مو و ماسک پروتئینه واسه حفظ استواری تارای مو مفیده.

به خاطر داشته باشین با وجود اینکه استفاده از اجناس با کیفیت می تونه به تقویت مو کمک کنه، اما استفاده نادرست و بیشتر از حد از این اجناس برعکس عمل می کنه و می تونه یکی از دلیلای ضعیف و نازک شدن تارای مو باشه. بازسازی تارهای موی ضعیف شده به مراتب از تقویت و جلوگیری از آسیب دیدن موها گرون تره و شما مجبور میشید از اجناس تقویت کننده بیشتری استفاده کنین. استفاده بیشتر از حد از این اجناس هم موجب می شه موها بیشتر آسیب ببینند و به دلیل باز شدن کوتیکول یا پولکای مو حالت خشن داشته باشن. سعی کنین موهاتون رو فقط در زمانی که پوست سر مقدار زیادی چربی تولید می کنه شامپو بزنین. وجود الکل در ترکیبات بعضی شامپوها موجب خشک شدن موا می شه، پس نباید از این نوع شامپوا استفاده کنین.

مطلب مرتبط با این موضوع :  اتوماسیون، بهره¬وری، کارکنان، مدیران، دفتری، اطلاعاتی، ارتباطات، سرمایه¬گذاری، اثربخشی، مفهومی، خرم¬آباد، رایانه

۲. از مواد شیمیایی کمتر استفاده کنین

آسیب پذیری موها با استفاده بیشتر از حد از مواد شیمیایی زیاد می شه. مواد شیمیایی خطرناک در بیشتر مواقع از راه رنگ مو وارد تارای مو می شه و با آسیب رساندن به فیبر مو باعث ضعیف و نازک شدن تارهای مو می شه. استفاده از دستگاه های حالت دهنده باعث کاهش مقاومت تارها می شه. مواد شیمیایی تارهای مو رو خشک می کنه و باعث پیچ خوردگی (یا همون وز شدن) موها می شه. اگه استفاده از این مواد و دستگاه ها ادامه داشته باشه، در آخر باعث شکنندگی و دو شاخه شدن (موخوره) تارهای مو میشه. حال سؤال اینجاست که واسه پاکسازی و زنده کردن تارهای برجای مونده مو چیکار باید کرد؟ تنها راه تقویت تارهای مو، استفاده منظم از شامپوی مناسب و نرم کنندهه. پیشنهاد می شه از شامپوای شامل الکل Stearyl (ستو استئاریل الکل) استفاده کنین، چون این ماده که یه جور الکل چربه باعث نرم تر شدن و استواری بیشتر تارهای مو می شه.

اگه اثر مواد شیمیایی تا حدی جلو رفته باشه که روش بالا واسه تقویت موها مؤثر نباشه، تنها راه باقی مونده پروتئینه کردن موهاست که کمه کم هفته ای یک بار باید انجام شه. واسه این کار اول باید موهای خود رو با شامپوی مرطوب کننده تمیز کنین. پس از گرفتن رطوبت مو، ماسک یا محلول پروتئینی شامل ماست، عسل، روغن زیتون و سس مایونز رو روی تموم تارهای موتون بمالید و یک شب روی موها نگه دارین. (اگه موهاتون بلنده هنگام خواب اونو ببندید و بالشت خود رو با یک حوله تمیز بپوشونین) هنگام صبح موهاتون رو با آب سرد شست و شو بدین. تکرار این کار در بازسازی مو و رفع آسیب دیدگی اون مؤثره. اگه از رنگ مو استفاده می کنین، قبل از پروتئینه کردن درباره غلظت ماسک پروتئینی و ترکیبات اون با کارشناسان زیبایی مشورت کنین.

۳. آتیش بازی ممنوع! موهای ضعیف به گرما حساس هستن

گرما و دمای بالا خصوصا هنگام استفاده از سشوار، بیگودی و دیگر حالت دهندهای مو باعث آسیب دیدن بافت پوششی مو می شه و با ایجاد مشکل در تعادل رطوبت تارهای مو موجب شکنندگی و ضعیف شدن مو می شه. هنگامی که موهاتون خیسه از سشوار داغ استفاده نکنین. گرما سشوار آب درون لایه کوتیکول تار مو رو بخار می کنه، به فیبر مو آسیب میرسوند و تارهای مو رو نازک و ضعیف می کنه. وقتی مو در اثر گرما سشوار خشک می شه، تارهای مو رطوبت هوا رو جذب می کنن و پس وز و پیچ خورده می شن. گرمای زیاد سشوار ممکنه روی پوست سر تاول بسازه.

مطلب مرتبط با این موضوع :  اتوماسیون، رایانه، اینترنت، ارتباطات، *، اداری،، الکترونیک، کمیته، کارکنان، کنفرانس، اطلاعات،، مکاتبات

سعی کنیم به جای تغییر دادن حالت طبیعی موهایمان با استفاده از سشوار، از روشای مناسب واسه ایجاد تغییرات کم استفاده کنیم و بیشتر به فکر سلامت موهایمان باشیم. کسائی که موهای صاف دارن می تونن از اجناس نرم کننده و پاک کننده براق واسه افزایش درخشش و سلامتی موهایشان استفاده کنن و کسائی هم که موهای فر یا فرفری دارن می تونن با استفاده از نرم کنندهای طبیعی مثل روغن جوجوبا، نارگیل، بادام و زیتون پیچ خوردگی تارهای موشون رو تا حدودی کاهش دن.

واسه رسیدن به سلامتی مطلوب موها بهتره همیشه اهمیت تقویت موها رو یک پله بالاتر از تغییر ظاهر اون بذارین. سعی کنین دمای دستگاه های حالت دهنده رو تا حد امکان کم کنین و از اسپریای محافظ گرما واسه پیشگیری از آسیبای گرمایی به تارهای مو استفاده کنین. استفاده از روغن خاویار که ساختار ژلاتینی داره می تونه از سوختن مو در دمای بالا جلوگیری کنه.

۴. مدل بستن موهاتون رو تغییر بدین

پیشنهاد می شه هر روز مدل بستن موهاتون رو تغییر بدین. ثابت گذاشتن مدل بستن مو با گذشت زمان موجب موخوره و پریشونی موها می شه. البته بعضی وقتا هم تغییر مدل بستن مو مشکل ساز می شه، مثل مدل موی Dreadlocks که موها به شکل کلافای باریک بافته می شه. این مدل بستن مو به بافت مو فشار میاره و باعث ضعیف شدن مو می شه.

برس کشیدن موها واسه آراستگی تارهای مو و پخش کردن چربی در تموم نقاط پوست سر، کاری روزمرهه که اگه از برس مناسب واسه موهاتون استفاده نکنین، آسیبایی مثل موخوره، ریزش سریع تارهای مو و شکستن بافت مو رو به وجود میاره. واسه برس کشیدن موها بهتره از قبل موهایمان رو اگه خیسه با حوله خشک کنیم و از برسای نرم و بالش دار استفاده کنیم. برس کشیدن باید به آرامی روی موها انجام شه و از نوک موها شروع و کم کم به ریشه موها نزدیک تر شه. محکم برس کشیدن به ویژه واسه موهایی که گره هاش هنوز باز نشده، به تارای مو آسیب می زنه و کم کم اونا رو ضعیف می کنه. استفاده از اسپریای نرم کننده و بازکننده گره مو به برس کشیدن بهتر کمک می کنه.

۵. از گره خوردگی و وز شدن موها جلوگیری کنین

کوتاه نگه داشتن موها از رسیدن موخوره به ساقه مو و آسیب دیدن اون جلوگیری می کنه. استفاده از شامپوای کراتینه و نرم کنندها پروتئین رو به موها باز می گرداند و از وز شدن مو جلوگیری می کنه؛ گرچه این روند به کندی پیش میره اما در آخر این مشکل برطرف می شه.

بعد از شامپو زدن به مو، از نرم کنندهای قوی و سرمای مناسب واسه موهای پیچ خورده استفاده کنین. هنگام استفاده از سرمای روغنی از زدن اون به طور مستقیم روی پوست سر خودداری کنین، چون موهاتون رو چرب نشون می ده.

۶. موخوره رو کنترل کنین

موخوره یا همون دو شاخه شدن انتهای تارهای مو، با وجود ضررهایی که واسه سلامتی مو داره، هنوز بی هیچ درمان قطعی پابرجا مونده. واسه کنترل این مشکل که در بانوان عادی تره باید هر ۶ تا ۸ هفته موها رو کوتاه کنین. روشای درمان موقت دیگری هم مثل استفاده از شامپوها و نرم کنندهای ملایم و مرطوب کردن محل دو شاخه شدن تارها با روغنای مخصوصی مثل بادام و زیتون می تونن تأثیرگذار باشن.

مطلب مرتبط با این موضوع :  اتوماسیون، ، گزارشات، اطلاعاتی، کارکنان، مدیران، .، ارتباطات، •، صرافی، اداری، .سیستمهای

۷. از پوست سر مراقبت کنین

پوست سر با موها رابطه مستقیم داره و کلید سلامت و رشد موست. سلامت پوست سر تضمین کننده استواری و تقویت تارهای موه. به خاطر این درمان و تقویت موهای ضعیف همیشه باید از پوست سر شروع شه. پوست سر ممکنه چرب، خشک یا پوسته پوسته باشه که هر کدوم با اجناس بهداشتی خاص موافق هستن. استفاده از روغنای مرطوب کننده قبل از حموم واسه پوستای خشک، احساس خارش و سفتی رو از بین می بره. این روغن باید ۵ دقیقه روی پوست سر ماساژ داده شه. استفاده از ماسکای سر و بعضی نرم کنندها رطوبت لازم رو به مو و پوستای خشک میرسوند.

از مشکلات عادی کسائی که سرشون خارش داره و به ویژه افرادی که سرشون پوسته پوسته شده، ماده سفید رنگی به نام شورهه. شوره سلولای مرده پوست سره که با ترشحات غدد چربی، آلودگی محیط و … ترکیب می شه و در آخر روی شونِه هامون می ریزه و جلوه ای بد به ظاهرمون می ده. بهترین و آسون ترین راه خلاص شدن از شر شوره سر، استفاده از شامپوای ضد شورهه که به دلیل داشتن ترکیبات ضد قارچ و باکتری شوره رو از بین می برن.

۸. با رژیم غذایی سالم موهاتون رو تقویت کنین

ضعیفی و نازکی موها همیشه هم به دلیل کارایی که با موهایمان انجام میدیم نیس؛ بعضی وقتا آسیب پذیری موها به دلیل رژیم غذایی ناسالمه. موها مثل درختی که واسه رشد به آب زیاد نیاز داره، به انرژی نیاز دارن که بدن باید طبق کالری به این ۱۰۰-۱۵۰ هزار درخت کوچیک بده و البته باید از یک منبع سالم تأمین شه. کمبود این انرژی موجب ریزش تارهای مو و مشکل در ترشح غدد درون ریز می شه.

این انرژی باید از مواد مغذی تأمین شه. رژیم غذایی که در اون استفاده از پروتئین به همراه مقادیر زیادی آهن رعایت شه، به ساخت کراتین مو که یه جور پروتئینه کمک می کنه. کراتین مو باعث بهتر شدن بافت، تحریک رشد و تقویت موها می شه. مصرف گوشت بی چربی، ماهی، پنیر کم چرب، سفیده تخم مرغ، اسفناج، سویا و بین وعدها مثل میوه، سبزیجات و غلات در رشد و تقویت موها مؤثر هستن.

ویتامینا نقش مهمی در سلامت موها دارن. ویتامین سی، با مراقبت از فولیکولای مو سلامت رگای خونی زیر پوست سر رو تأمین و به جذب آهن از پروتئینای گیاهی کمک می کنه. ویتامین B یک ویتامین مهم واسه تقویت موهای ضعیف و بهبود بافت موهاست. این ویتامین در ماهی قزل آلا، هویج، زرده تخم مرغ و ماهی ساردین پیدا می شه. مکملای ویتامین هم می تونه به تقویت موهای ضعیف کمک کنن. سیلیس (Silica) ماده مغذیه که در جو، برنج، خیار، کلم و تخمه آفتاب گردان هست و به رشد مو و ناخن کمک می کنه.

آب یکی دیگر از چیزای مهم واسه بدن و موهاه که نوشیدن اون به مقدار کافی درزمان روز، کارکرد بدن شما رو بالا می بره و به تقویت موهای ضعیف کمک می کنه.

اگه روشایی که در این مقاله خوندین در تقویت موهای شما مؤثر واقع نشد، به دکتر متخصص پوست مراجعه کنین تا با استفاده از درمانای پزشکی سلامتی موهای خود رو بازیابید.



دیدگاهتان را بنویسید