تقویت مهارت گوش دادن؛ ۱۰ اصلی که شما رو تبدیل به شنونده همش گوش می کنه "

 

 

گوش دادن یعنی توانایی دریافت و درک درست پیاما در فرآیند رابطه. این توانایی، کلید همه ارتباطات موثره. اگه به مهارت گوش دادن مسلط نباشید، به آسونی ممکنه پیامای ارسالی از طرف طرف مقابل تون رو اشتباه برداشت کنین. در اینجور شرایطی، فرآیند رابطه بی اثر شده و خیلی آسون موجب نا امیدی و ناراحتی فرستنده پیام میشه.

همونجوریکه پیداست گوش دادن یکی از مهم ترین مهارتای ارتباطی به حساب میره، اونقدر مهم که خیلی از کارفرمایان برجسته واسه کارمندان شون جلسات آموزش مهارت گوش دادن ترتیب میدن. افزایش سطح رضایت مشتریان، بهبود موثری پس ی اشتباهات کمتر و افزایش تبادل اطلاعات چند نمونه از امتیازایی هستن که به دنبال یادگیری مهارت گوش دادن حاصل می شن.

خیلی از رهبران و کارآفرینان موفق، موفقیت خود رو مدیون خوب گوش دادن هستن. به باور ریچارد برانسون (Richard Branson)، مهارت گوش دادن یکی از مهم ترین عوامل موفقیت شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک (Virgin Atlantic) بوده. با توجه به اینکه خوب گوش دادن مثل مهارتایی حساب می شه که در زیربنای همه روابط انسانی مثبت قرار داره، پس به نفع همه ماست که کمی وقت بذاریم و مهارت گوش دادن رو که عنصر سازنده موفقیته در خودمون پرورش دهیم.

بزرگسالان به طور متوسط ۷۰ درصد اوقات شون رو درگیر فرآیندهای ارتباطی هستن که ۴۵ درصد اون به گوش دادن، ۳۰ درصد به حرف زدن، ۱۶ درصد به مطالعه و ۹ درصد به نوشتن اختصاص پیدا میکنه. کیفیت ۴۵ درصدی که صرف گوش دادن می شه فقط در بخش ی کسب وکار مؤثر نیس، بلکه بر زندگی شخصی افراد هم اثر گذاشته و موجب گسترده تر شدن تعداد دوستان و شبکه های اجتماعی، ارتقای عزت نفس و اعتماد به نفس، کسب نمرات عالی تر در زمان تحصیل و حتی تقویت سلامتی و تندرستی عمومی بدن می شه. تحقیقات نشون داده که حرف زدن موجب بالا رفتن فشار خون میشه، در حالی که گوش دادنِ با دقت به اُفت فشار خون میرسه.

گوش دادن با شنیدن یکی نیس

گوش دادن با شنیدن فرق داره. شنیدن یعنی توانایی درک صدا، حال اونکه گوش دادن نیازمند تمرکز عمیق تر و استفاده از بقیه حواسه. واسه گوش دادن نه تنها باید به ماجرایی که تعریف می شه دل بدین، بلکه لازمه به شکل بیان، روش استفاده از زبون، لحن و حرکات بدن گوینده هم دقت داشته باشین. یعنی، گوش دادن یعنی درک با هم پیامای کلامی و غیرکلامی. پس فقط شنیدن کلمات گفته شده کفایت نمی کنه، بلکه واسه گوش دادن، به چیزی بیشتر از گوشا نیاز دارین. در کل، مهارت خوب گوش دادن بستگی به این داره که چه مقدار از حرفای طرف مقابل تون رو شنیده و به معنی شون آگاه هستین. دکتر راشِل نائومی رِمِن (Rachel Naomi Remen)، گسترش دهنده ی طب ترکیبی، در این باره می گه:

مطلب مرتبط با این موضوع :  علل کم کاری و تنبلی دانش آموزان

گوش دادن اساسی ترین و قدرتمندترین روش ایجاد رابطه با دیگرانه. فقط گوش بدین. شاید مهم ترین چیزی که همیشه به همدیگه ارزانی می کنیم همین توجه مون باشه.

خوب گوش دادن شامل زیر نظر گرفتن زبون بدن و توجه به ناهماهنگیای احتمالی بین پیامای کلامی و غیرکلامی ارسال شده از طرف گویندهه. به بیان آسون تر، یک شنونده ی خوب فقط به چیزی که گفته می شه گوش نمی ده، بلکه به چیزایی که گفته نمی شن یا نصفه کاره به زبون بین هم گوش می ده. مثلا اگه کسی به شما گفت که زندگی خوب و خوشی داره، اما بین انتقال این پیام دندان هاش رو به هم فشرد یا اشک در چشم هاش حلقه زد، بدونین که بین پیام کلامی و غیرکلامی اون مغایرت هست.

۱۰ اصل خوب گوش دادن

با همه چیزی که تا به این جای کار گفته شد، حتما به اهمیت خوب گوش دادن پی بردید. پس دیگر وقت اینه که با اصول راحت ی این مهارت بیشتر آشنا شید.

۱. زبون به دهن بگیرین

مارک تواین می گه: اگه قرار بود بیشتر از مقداری که گوش میدیم حرف بزنیم، اون وقت دو زبون و یک گوش می داشتیم.

وقتی شخص دیگری در حال حرف زدنه به چیزی که می گه گوش بدین، وسط حرفش نپرید، به جای اون حرف نزنید و اجازه بدین که خودش جملاتش رو تموم کنه. پس خاموش بشینین و فقط گوش بدین. زمانی که صحبت گوینده با شما تموم شد، اون وقت شاید لازم باشه خودتون در مورد چیزی که گوش دادین حرف بزنین و توضیح بدین تا مطمئن شید که پیام طرف مقابل تون رو درست متوجه شدین.

۲. خودتون رو واسه گوش دادن آماده کنین

آروم باشین و همه توجه تون رو به گوینده اختصاص بدین. یعنی، تموم چیزای اضافه دیگر رو از ذهن تون دور بریزین. ذهن آدم به آسونی به طرف افکار دیگر پرت می شه، مثلا اینکه «ناهار چی باید بخورم؟ کِی باید از اینجا برم تا به اتوبوس برسم؟ می خواد بارون بیاد؟» همه سعی تون رو به کار بگیرین و مثل این افکار نامربوط رو از سرتون بیرون کنین تا بتونین تموم و کمال روی پیامای ارسالی از طرف طرف مقابل تون تمرکز کنین.

مطلب مرتبط با این موضوع : 

۳. گوینده رو آسون بذارین

طوری رفتار کنین که گوینده واسه صحبت کردن احساس راحتی کنه. نیازها و علائق طرف مقابل تون رو هم مورد توجه بذارین. بد نیس بعضی وقتا سر تکون بدین یا از حرکات و کلماتی استفاده کنین که گوینده واسه ادامه صحبت تشویق شه. دیگر اینکه رابطه چشمی فراموش تون نشه، اما حواس تون باشه که خیره نشید. خلاصه اینکه یک جوری به طرف مقابل تون نشون بدین که دارین گوش میدید و حرف هاش رو می فهمید.

۴. حواس گوینده رو پرت نکنین

فقط و فقط به چیزی که گفته می شه توجه کنین. خط خطی کردن یا بازی کردن با کاغذهای جلوی دست تون، از پنجره بیرون رو دید زدن، وَر رفتن با ناخنای دست و کارهای این شکلی رو کنار بذارین. این رفتارها علاوه بر اینکه موجب معطلیای بی مورد در فرآیند رابطه می شن، حواس طرف مقابل تون رو پرت کرده و این حس رو به اون منتقل می کنن که از حرف هاش خسته شدین و به پیامی که سعی در انتقالش داره بی توجه هستین.

۵. همدلی کنین

بهتره دیدگاه طرف مقابل تون رو بفهمین و به قضایا از دید اون نگاه کنین. دیدگاه هایی رو که از قبل واسه خودتون ستختین کنار بذارین و با تصور باز وارد مکالمه شید تا بیشتر بتونین با گوینده بیان همدلی کنین. اگه چیزی گفته شد که خلاف نظر شما بود، کمی به خودتون فرصت بدین تا بتونین به یک دلیل محکم در جهت اثبات مخالفت تون دست پیدا کنین. در هر صورت به یاد داشته باشین که با دیدگاه ها و نظرات بقیه با تصور بسته روبرو نشید.

۶. صبور باشین

بعضی وقتا ممکنه طرف مقابل تون مکث کنه، شاید هم یک مکث طولانی، اما مکث کردن همیشه به این معنی نیس که حرف گوینده تموم شده. پس صبور باشین و اجازه بدین که طرف مقابل تون با زمان بندی خودش پیش برود. بعضی وقتا طول می کشه تا آدما در مورد اینکه چه چیزی بگن و چه جوری مطلب شون رو عنوان کنن به نتیجه برسن. پس هر وقت کسی مکث کرد، فورا رشته کلام رو به دست نگیرید و سعی نکنین که جمله اش رو با کلمات خودتون تموم کنین.

مطلب مرتبط با این موضوع :  اتوماسیون، فرضیهاصلی، سابقه¬ی، می¬باشد.، فوق،، فرضیه¬های، می¬دهد.جدول، 1:، است.، است.جدول، پاسخ¬دهندگان، مشاهداتمینیممماکسیمممیانگینانحراف

۷. تعصبات شخصی رو کنار بذارین

بی طرف باشین. زود نرنجید و اجازه ندین که عادات و رفتار گوینده حواس تون رو از اصل مطلب دور کنه. توجه داشته باشین که هر آدمی طرز بیان خودش رو داره. بعضیا دست پاچه تر یا خجالتی تر از دیگرانند؛ بعضیا لهجه ی محلی دارن یا حرکات دست شون زیاده از حده؛ بعضیا دوست دارن موقع حرف زدن قدم بزنن و بعضی دیگر هم خوش شون میاد که بی حرکت بشینن. پس فقط و فقط به چیزی که گفته می شه توجه کنین و نگذارید که روشای فردیِ بیان مطلب حواس تون رو پرت کنن.

۸. به لحن گوینده گوش بدین

حجم و لحن صدا، چیزایی رو به چیزی که گفته می شه اضافه می کنن. یک گوینده ی توانا حجم صدا و لحنش رو طوری تنظیم می کنه که از دقت شنونده کم نشه. مردم در مواقع خاص از زیر و بَمی، لحن و حجم صدا واسه رساندن مقصودشان کمک می گیرن و شما می تونین با توجه به این موارد به اهمیت مطلبی که عنوان می شه پی ببرین.

۹. به شکل فکر گوینده گوش بدین نه فقط کلماتش

باید از حرفای طرف مقابل تون یک تصویر کلی برداشت کنین، نه اطلاعات تکه تکه و پراکنده. یکی از دشوارترین قسمتای خوب گوش دادن همین توانایی ایجاد رابطه بین تکه پاره های اطلاعات واسه رسیدن به شکل فکر گویندهه. واسه آسون تر به دست آوردن این توانایی به توجه کافی، پرهیز از حواس پرتی و تمرکز نیاز دارین.

۱۰. منتظر نشونه های رابطه غیرکلامی بمونین

به اشارات و حرکات بدن، حالات چهره و حرکات چشما دقت کنین. واسه خوب گوش دادن فقط به گوشای خود اکتفا نکنین، بلکه از چشمای تون هم کمک بگیرین، یعنی حواس تون به اطلاعات اضافه تری که از راه رابطه غیرکلامی منتقل می شن هم باشه.

تک به تک این اصول رو در مکالمات روزمره ی تون تمرین کنین. خوب گوش دادن مهارتی نیس که بتونین در عرض یک شب بر اون مسلط شید، چون که ترک عادات قدیمی زمان می بره. پس صبور باشین و واسه تبدیل شدن به یک شنونده ی همش گوش حسابی روی خودتون کار کنین.

برگرفته از: skillsyouneed