تقویت مهارت نوشتن با ۱۰ پیشنهاد راحت و کاربردی 

 

از نوشتن لذت می برین؟ استعداد ذاتی واسه نوشتن دارین؟ همه همکاران از نوشته های دقیق و زیبای شما تعریف می کنن؟ تبریک می گیم! به این خاطر که اگه شما در اداره ای کار می کنین یا کار و کاسبی خودتون رو دارین، شاید یک چهارم از زمان خود رو صرف یک کار می کنین: «نوشتن»

در این مقاله تصمیم داریم که نکاتی واسه تقویت مهارت نوشتن رو به شما بگیم که بتونین بهتر بنویسین.

 

نوشتن گزارشا، راهنمای شخصیِ کار، پستای وبلاگ، متنای فیس بوک، توئیتا، پیامکا، و خاطرات روزانه بیشتر از یک چهارم روزتون رو به خود اختصاص می ده.

در دوره ای زندگی می کنیم که نوشتن همه چیزه. بیشتر ماه ها کمه کم در سال ۴۰ هزار کلمه می نویسیم. واسه همین هم بهتره یاد بگیریم به بهترین شکل ممکن بنویسیم. بهتره نویسنده ای باشیم که کلمات اون بهترین اثر رو می ذارن.

۱. روشن بنویسین

قبل اینکه بشینین و چیزی بنویسین، از خودتون بپرسید چرا دارم می نویسم؟ از نوشته خود چه نتیجه ای می خواید بگیرین؟

می نویسید که زندگی کسی رو بهتر کنین؟ گروه خود رو تشویق کنین که بعد از یک شکست مفتضحانه سعی خود رو از سر بگیرن؟ کارکنان خود رو مجاب کنین زمان جلسه ی جدید رو قبول کنن؟

بهترین نوشته ها همیشه هدفی روشن دارن. اول هدف خود رو انتخاب کنین و بعد کار رو ادامه بدین.

۲. برید سر اصل مطلب

در دنیای تجارت کوتاه نوشتن طلاست. اگه سر اصل مطلب رفتن واسه شما سخته، به فرد یا افرادی فکر کنین که واسه اونا می نویسید. سعی کنین این جمله ها رو واسه خود کامل کنین:

دلیل نوشتن من…. است.

می خوام بدونین…..

می خوام …. رو انجام بدین.

مطلب مرتبط با این موضوع :  رایانه، موسسه، اطلاعاتی، مدیران، ارتباطات، برونداد، درونداد، پردازنده، ، کتابخانه، مدلها، بولدینق

در این صورت انگار یک نقشه راه واسه خود به وجود آورده اید. اول این نکتها رو روشن کنین. در طول کار به اونا برگردین تا در راه اصلی باقی بمونین.

۳. آسون بنویسین

آلبرت اینشتین می گه: «اگه مطلبی رو متوجه شده باشین، باید بتونین اونو واسه یک کودک ۶ ساله توضیح بدین».

فرض کنین مخاطبان شما همه کودک هستن؛ کودکانی بی صبر که به آسونی حواس شون پرت می شه و اصلا حوصله ی کلمات سخت رو ندارن. می تونین در دنیای واقعی با کودکان صحبت کنین. مثلا می تونین به کودکی نوپا شغل خود رو توضیح بدین. خیلی سریع خواهید دید که صحبت کردن شما جذاب و روشنه یا نه.

۴. با خوشحالی بنویسین

تا حالا شده وقتی مضطرب هستین، خودتون رو «مجبور» کنین که متن زیبایی بنویسین؟ دیده اید که تقریبا هیچ وقت موفق نمی شین. تحقیقات نشون میدن که وقتی آروم و خوشحال هستین، آسون تر می تونین از خلاقیت خود استفاده کنین. مثلا می تونین دوش بگیرین. وقتی بدن شما پر از دوپامین می شه، لحظات الهام بخش خود رو تجربه می کنین. مثلا: «به به! بهترین عنوان رو واسه سخنرانی ام پیدا کردم!»

سر کار که نمی تونین دوش بگیرین؛ اشکالی نداره. قبل اینکه مشغول نوشتن شید، می تونین از راه های دیگری به خودتون آرامش ببخشین. مثلا می تونین موسیقی انرژی بخش گوش کنین. یک شمع معطر روشن کنین. روی توپ ورزشی بالا و پایین بپرید. هرکاری می تونین انجام بدین تا آرامش بگیرین.

۵. به خودتون محدود کردن زمانی بدین

در بیشتر موارد هرچه بیشتر وقت واسه نوشتن داشته باشین، کارتون خراب تر می شه. وقتی هدف خاصی از نوشتن دارین و خوشحال و آروم هستین، اولین نسخه از همه بهتره. لازم نیس دوباره و دوباره اونو ویرایش کنین.

مثلا می خواید به ایمیلای خود برسین؟ به خودتون محدود کردن زمانی بدین. مثلا دو دقیقه واسه هر ایمیل. اگه محدود کردن زمانی نداشته باشین ممکنه دچار فلج تحلیلی شید. (فلج تحلیلی یعنی زمان زیادی در مورد چیزی فکر می کنین و دیگر نمی تونین در مورد اون تصمیم بگیرین.)

مطلب مرتبط با این موضوع :  اتوماسیون، اطلاعاتی، پردازها، کارکنان، اسناد، .، کنفرانس، •، توضیحات، منعطف، مثالهای، رایانه

می تونین فهرستی از آهنگا رو واسه خودتون انتخاب کنین که هر کدوم فقط ۲ دقیقه هستن. به این صورت، همراه با آهنگا کار خود رو انجام میدید. وقتی آهنگی تموم شد، ایمیل رو بفرستید و به سراغ بعدی برید.

۶. از یک الگو پیروی کنین

بعضی وقتا با متنی خیلی خاص و ویژه روبه رو هستین که باید حتما در اون احساس درست رو مشخص کنین. دراین مواقع می تونین از یکی از الگوهای شخصی خود پیروی کنین.

«میستر راجرز در این شرایط چه می نوشت؟»، «دالایی لاما چه می گفت؟»، «ریچارد برنسون در این ایمیل گروهی چه می نوشت؟»

۷. پایان قوی داشته باشین

در دریای بی پایانی از مکالمات الکترونیک غرق شدین؟ سؤال پشت سؤال به طرف شما روونه شده؟ هیچوقت نمی تونین به تصمیم پایانی برسین؟

به جای اینکه ایمیل خود رو با سؤال به پایان ببرین، یک موضع مشخص داشته باشین.

مثلا بنویسین «به نظر من، این روش بهترین روشه. اگه موافقید بنویسین «بله» تا کار رو شروع کنیم».

ننویسید: «شما چه فکر می کنین؟ می خوام نظر همه رو ».

۸. از عبارتای جادویی استفاده کنین

از این عبارت ها در بالای ایمیل خود استفاده کنین:

  • کاری که می خوام انجام بدین.
  • خیلی خوشحالم که قراره شما سخنرانی افتتاحیه ی کنفرانس رو ارائه بدین.
  • کاری که می خوام انجام بدین اینه که عنوان سخنرانی، یک قطعه عکس و توضیح حال خود رو به من بگید.

این عبارت ها به خواننده ی شما به روشنی اعلام می کنه که باید چه کاری بکنن. اگه لازم بود می تونین بعدا اطلاعات بیشتری به متن خود اضافه کنین: «این مطالب رو واسه بعدا به خاطر داشته باشین».

مطلب مرتبط با این موضوع :  سوم:، اتومایسیون، شدن...............................................................................................................7839-2-2تاثیرفن، اطلاعات...........................................................................................7638-2-2جهانی، سازمانی.............................................................79بخش، تحقیق1-4-2مقدمه...........................................................................................................................812-4-2تحقیقات، داخلی...........................................................................................................823-4-2تحقیقات، خارجی..........................................................................................................91فصل، برهزینه، الکترونیک، وامکان، الکترونیک.............................................................................................7134-2-2دولت

۹. متن خود رو بلند بخونین

هر وقت تونستید متن خود رو بلند بخونین.

متن شما طبیعی به نظر می رسه؟ به نظر نمی رسه که رباتا اونو نوشتن؟ جملات شما اون قدر بلند هستن که نمی تونین تمومش رو یک نفس بخونین؟ غلط املایی یا کلمات اضافه پیدا کردین؟ اگه بله، اونا رو درست کنین و دوباره بخونین.

بعضی وقتا امکان بلندخواندن وجود نداره. مثلا نمی خواهید مزاحم کار همکاران شید. دراین صورت، وقتی کلمه ای رو به آرامی می خونین یک بار انگشت خود رو روی میز بزنین. کار عجیبیه. ولی این کار خوب بلندخواندن عمل می کنه.

۱۰. همه رو خوشحال کنین

دیوید واگنر (David Wagner) مدیرعامل باشگاه و استخر جووت معمولا از خوشحال کردن بقیه سخن می گه. اون فقط از راه توجه به مراحل کار عمل نمی کنه. اون می خواد منبع انرژی مثبت باشه و همه رو تشویق کنه. اون می خواد همه رو خوشحال کنه.

وقتی چیزی می نویسید، مثلا ایمیل یا پیغام یا توئیت، این فرصت رو دارین که کسی رو خوشحال کنین. بیشتر اوقات فقط باید چند کلمه خوب بگید، با خوش فکری از کسی تعریف کنین، یا یادآوری باملاحظه واسه اونا بفرستید. کاری کنین مخاطب شما به خود بگه: «چه حرف خوبی، واقعا منو خوشحال کرد».

هرچه می نویسید و هر کاری که واسه موفقیت می کنین، سعی کنین بقیه رو خوشحال کنین.

چه نوشتار شما عالی باشه، چه نباشه، اگه قصد نه داشته باشین موفق میشید.



نکاتی که کارمندان معمولی از اون بی خبرند


۲۴۰۰۰تومن

دیدگاهتان را بنویسید