مشتری، خبرگان، (احمدی، کتابخانه، اطلاعاتی، (مطالعه

زنجیره تامین صنعت پتروشیمی تحت تاثیر عوامل مکان یابی تولید،عدم اطمینان زنجیره تامین و اقدامات ساخت و تولید قرار دارد.

امیر مانیان ،محمود دهقان نیری، محمدرضا اخوان انوری و داوود قربانی(1389) در مقاله ای با عنوان شناسایی عوامل موثر بر عملکرد زنجیره تامین (مطالعه موردی صنعت قطعه سازی خودرو) با استفاده از نظر کارشناسان 34شاخص جهت سنجش عملکرد زنجییره های تامین شناسایی شد.در ادامه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی (مطالعه همبستگی رگرسیونی) از میان شاخص های شناسایی شده،21شاخص در قالب 6عامل برای سنجش عملکرد زنجیره تامین در صنعت تولید قطعات خودرویی به دست آمد.این مدل عوامل مشتریان (0.81)،فرآیند(0.75)هزینه(0.54)،انعطاف پذیری(0.30)تامین کننده(0.29)و زمان(0.21) را به ترتیب تاثیر در عملکرد این صنعت معرفی و برای هر عامل شاخص هایی را جهت سنجش و ارزیابی ارائه نموده است

واناتاو وهمکاران در سال 2013 در مقاله ای با عنوان تاثیریکپارچه سازی زنجیره ی تامین بررضایت مشتری و عملکرد مالی: نمود یادگیری سازمانی روابط میان یکپارچه سازی درونی ، یکپارچه سازی بیرونی(برای مثال بامشتریان و تامین کنندگان) ،رضایت مشتری و عملکرد مالی را با استفاده از داده های پژوهشی جمع آوری شده از 214 واحداقتصادی درچین را مورد بررسی قرار می دهد.نتایج پیشنهاد می کنند که یکپارچه سازی درونی به میزان قابل توجهی ابعاد یکپارچه سازی خارجی ،یکپارچه سازی مشتری و تامین کننده را تحت تاثیر قرار می دهد و یکپارچه سازی تامین کننده به میزان چشمگیروقابل توجهی به عملکرد مالی مربوط می باشد.همچنین نتایج نشان داده اند که رضایت مشتری به میزان قابل توجهی به عملکرد مالی و روابط کامل میان یکپارچه سازی مشتری وابسته است.مطابق با تئوری یادگیری سازمانی مطالعات نیز نشان دهنده ی قابلیت یکپارچه سازی درونی است،یکپارچه سازی بیرونی بیان کننده ی این مطلب است که شرکت ها نیاز به پیشرفت در عملکرد داخلی و مالکیت مدیریت موثر فرآیندهای خارجی دارند.این مطالعه به ویژه جایگاه مزایای یکپارچه سازی را به عنوان گسترش عملکرد یادگیری و مالی همبسته (وابسته) به گردش های اطلاعاتی رانشان می دهند.همچنین این بررسی نشان می دهد یکپارچه سازی مکانیسمی است که توسط آن اطلاعات انتقال می یابند و متعاقبا ترکیب می شوند.زمینه سازی و سازماندهی موجب می شود که به واسطه تسهیلات یکپارچه سازی درونی تعیین نماییم چه اطلاعاتی خارج از سازمان پدیدمی آیند ودریابیم که بااطلاعات بدست آمده چه کنیم.

2-10جمع بندی پژوهش های انجام شده
جدول (2-13)تحقیقات انجام شده درباره شاخص های ارزیابی تامین کنندگان
ردیف نام محقق سال عنوان پژوهش
1 Wantao yu, et al 2013 تاثیریکپارچه سازی زنجیره ی تامین بررضایت مشتری و عملکرد مالی: نمود یادگیری سازمانی روابط میان یکپارچه سازی درونی ، یکپارچه سازی بیرونی
2 Hwan-yann, et al 2012 تاثیریکپارچه سازی زنجیره ی تامین بررضایت مشتری و عملکرد مالی: نمود یادگیری سازمانی
3 مهدی امانی شورباریکی 1392 بررسی و تعیین معیارهای انتخاب تامین کنندگان خارجی در زنجیره تامین کالای شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
3 علی منانی 1392 شناسایی و اولویت بندی عوامل تاثیرگذار بر انتخاب تامین کننده با رویکرد own-Topsisدر صنایع شوینده
4 بابک دانشور رونیدق و همکاران 2010 انتخاب بهترین تامین کننده با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی در ترکیه
5 امیرحسین فرساد 1391 رویکرد استراتژیک به موانع اجرای پروژه های شوینده و آرایشی کلاس جهانی
6 فاطمه حاجی آبادی 1391 ارزیابی و رتبه بندی تامین کنندگان شرکت دیزل سنگین ایران (دسا)در مدیریت زنجیره تامین سبز
7 مهرداد رائی 1391 مدلی جهت قیمت گذاری در زنجیره تامین چند محصولی براساس مطلوبیت مشتریان و هزینه یابی بر مبنای فعالیت ها با توجه به ریسک در سود
8 افشین اسمی زاده 1391 مدلی برای ارزیابی تامین کنندگان داخلی در زنجیره تامین کالای شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با استفاده از روش تصمیم گیری چند معیاره و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
9 علی خاتمی فیروز آبادی و همکاران 1391 منظور انتخاب تامین کنندگان قطعات در صنعت خودروسازی از روش فرآیند سلسله مراتبی

مطلب مرتبط با این موضوع :  ●، حفاظت، کارگران، حفاظتی، کارکنان، کارفرمایان

10 فرشته زرین ماه 1391 ارزیابی عملکرد و رتبه بندی تامین کنندگان در مدیریت زنجیره تامین شرکت ملی نفت ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن با استفاده از تکنیکهای تصمیم گیری چند شاخصه AHP-Topsis وVikor(مورد کاوی در شرکت نفت ناطق مرکزی ایران)
11 ماتیاس کلامپ و همکاران 2010 استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی در ارزیابی تامین کنندگان

12 هومیشنا هودی موکاوا و همکاران 2010 انتخاب تامین کننده بر مبنای روش تحلیل سلسله مراتبی چند معیاره ،
13 نعمت ا…مهدور 1390 اولویت بندی تامین کنندگان لعاب در صنایع کاشی اصفهان براساس مدل Vikor
14 مریم نیرورنگ 1389 رتبه بندی و خوشه بندی تامین کنندگانن در زنجیره تامین سبز
15
شایان شرف
1389
رویکرد فازی ترکیبی QFD و Topsisسلسله مراتبی در محیط
16 بابک طالشی 1389 ارائه مدلی برای انتخا تامین کنندگان با استفاده از فرآیند تحلیل شبکه فازی و انتگرال چاکوئت
17 علی قلی پور سلیمانی و همکاران 1389 عملکرد زنجیره تامین صنایع پتروشیمی (تاثیر عوامل مکان یابی تولید،عدم اطمینان زنجیره تامین و اقدامات ساخت و تولید )
18 عزت ا.. اصغری زاده و همکاران 1389 تدوین شاخص های عملکرد زنجیره تامین با الگوبرداری از مدل اروپایی مدیریت کیفیت (مورد مطالعه:شرکت فروشگاههای زنجیره ای شهروند)
19 امیر مانیان و همکاران 1389 شناسایی عوامل موثر بر عملکرد زنجیره تامین (مطالعه موردی صنعت قطعه سازی خودرو)
20 امید خراسانی 1389 ارزیابی و انتخاب تامین‌کنندگان در مدیریت زنجیره تامین در محیط عدم‌قطعیت‌
21 ناهید کرمی دولتشاهی 1389 انتخاب و رتبه بندی تامین کنندگان لاستیک شرکت ساپکو از روش Topsis فازی
22 علی رضائیان و همکاران 1388 طراحی مدل تحول سازمانی در مدیریت هزینه مورد زنجیره تامین گروه صنعتی ایران خودرو
23 محبوبه بابلی 1388 ارزیابی و رتبه بندی تامین کنندگان در فرآیند تصمیم گیری خرید با استفاده از روش Fuzzy-AHP
24 غلامجسین سلیمانی شیری 1388 ارائه یک مدل تصمیم گیری چند معیاره برای انتخاب بهترین تامین کنندگان با تلفیق فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و برنامه ریزی آرمانی در حوزه صنایع خودروسازی
25 مهدی سوهانیان 1387 ارزیابی و رتبه بندی تامین کنندگان در فرآیند تصمیم گیری خرید با استفاده از روش Fuzzy-AHP
26 حبیب ا.. جوانمرد 1382 ارائه راهکار انتخاب همکار تجاری در شبکه تامین مواد و قطعات
27 مهدی حاجی میرزا 1390 شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر در عملکرد تامین کنندگان زنجیره تامین سبز (مطالعه موردی:گروه صنعتی ایران خودرو)
28 مهشید ایوبی رضا محله 1388 اندازگیری سه بعدی عملکرد زنجیره تامین و انتخاب تامین کننده با روش MCDMکاربر موردی:سازه گستر

3-1مقدمه:
تحقیق به عنوان یک جستجو یا بررسی سازمان یافته ،منظم ،متکی به داده ها ،نقادانه و علمی در زمینه یک مشکل ویژه تعریف می شود که با هدف پاسخگویی یا راه حل یابی در مورد مساله ای در محیط کاری صورت می گیرد .مجموعه فرآیندی را که سعی می کنیم توسط آن مشکلات را حل نماییم تحقیق می گویند. در حقیقت تحقیق اطلاعاتی را برای مدیران فرآهم می کند تا بتوانند بر پایه آن تصمیم بگیرند و مشکلات را برطرف نمایند.(خاکی،1382)
بدین منظور برای انجام تحقیق مذکور در این فصل برای پاسخگویی به سوالات تحقیق ،براساس آنچه در فصول قبل تعریف ،شناسایی و گردآوری گردیده است، به موضوعاتی همچون نوع و روش پژوهش ،معرفی جامعه آماری نمونه گیری ابزار و روش گرد آوری داده ها،روایی و پایایی پرسشنامه شیوه تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته می شود همچنین جامعه آماری به تفضیل توصیف و معرفی می شود.
3-2نوع تحقیق:
پژوهش فعالیتی است دقیق ،منظم ،و منطقی برای کشف حقایق ،دستیابی به دانش نو، تصمیم گیری درست و حل مسائل (خلیلی شورینی ،1390)
براساس هدف تحقیقات علمی به سه گروه زیر تقسیم می شوند: (احمدی و همکاران ،1392)
تحقیق بنیادی
تحقیق کاربردی
تحقیق عملی یا توسعه ای
با توجه به اینکه پژوهش حاضر تحقیق کاربردی است به تعریف این این تحقیق می پردازیم:
تحقیق کاربردی:هدف تحقیقات کاربردی ، توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است(سرمد و همکاران ،1390) این تحقیقات با استفاده از زمینه و بستر شناختی و معلوماتی که از طریق تحقیقات بنیادی فراهم شده برای رفع نیازمندیهای بشر و بهبود و بهینه سازی ابزارها ،روش ها ، اشیا و الگوها در جهت توسعه رفاه و آسایش و ارتقای سطح زندگی انسان مورد استفاده قرار می گیرند (احمدی و همکاران ،1392)
تحقیق حاضر از آن جهت کاربردی است که در آن پژوهشگر به شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر توان مالی تامین کنندگان در صنعت شوینده می پردازد. و زمینه را برای بهبود وضعیت تامین کنندگان فراهم می کند .
3-3روش تحقیق :
روش، اساس دانش است .روش ذات علم است و تولید دانش جز با احراز روش های درست ممکن نیست و اساسا روش تحقیق و نحوه انتخاب آن در هر پژوهش بسیار اهمیت دارد (خلیلی شورینی،1390) منظور از روش تحقیق شیوه جستجو و گردآوری اطلاعات لازم در خصوص موضوع تحقیق و نیز تدبیرورزی بر روی آن اطلاعات می باشد .روش تحقیق مجموعه ای از قواعد ،ابزارها و راههای معتبر و نظام یافته برای بررسی واقعیت ها ،کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است.(خاکی ،1382) تحقیق براساس روش و ماهیت به روش های تاریخی ، توصیفی ، تحقیق تداومی یا مقطعی ، تحقیق همبستگی ،تحقیق علی یا پس از وقوع ، تحقیق تجربی ،تحقیق پیمایشی تقسیم می شود (احمدی و همکاران ،1392)
تحقیق از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات ،توصیفی می باشد بنابراین توضیح مختصری راجع به این شیوه داده می شود:

مطلب مرتبط با این موضوع :  اتوماسیون، بهره¬وری، منطقه¬ای، برق، کارکنان، اثربخشی، اداری،، آلفای، شاخص¬های، کرونباخ، نمره¬ی، گزینه¬ی

تحقیق توصیفی:هدف پژوهشگر از انجام این نمونه از پژوهش ها ،توصیف عینی ،واقعی ،و منظم یک پدیده و رویداد می باشد .به سخن دیگر محقق تلاش دارد تا آن چه را هست دور از هرگونه استنتاج ذهنی گزارش دهد . (احمدی و همکاران ،1392)

در شکل (3-1) به فرآیند کلی روش انجام تحقیق اشاره شده است :

3-4قلمرو تحقیق:
3-4-1قلمرو مکانی:
جهت انجام این تحقیق ،شرکت پاک وش و تولی پرس به عنوان جامعه آماری . خبرگان و کارشناسان به عنوان واحد تحلیل آماری انتخاب گردیده است.
3-4-2قلمرو زمانی تحقیق:
قلمرو زمانی تحقیق مقطع کنونی در نظر گرفته شده است.
3-4-3قلمرو موضوعی تحقیق:
در این تحقیق عوامل موثر بر افزایش توان مالی با استفاده از روش کتابخانه ای شناسایی و با استفاده از روش دیمتل فازی ساختار و شدت اثر شاخص ها مشخص می شود و در نهایت با استفاده از تکنیک تصمیم گیری ویکورفازی شاخصها اولویت بندی می گردد.
3-5روش گردآوری داده ها یا شیوه گردآوری داده ها :
در این پژوهش براساس نیاز از دو روش گردآوری اطلاعات استفاده شده است :
روش کتابخانه ای تخصصی: روش گردآوری اطلاعات در مورد پیشینه و ادبیات تحقیق از روش تحلیل محتوای مقالات ،پایان نامه ها و کتب موجود در کتابخانه وسایت علمی
روش میدانی: ابزارهای روش میدانی عبارت است از :مشاهده ،مصاحبه ،پرسش نامه ، نظرسنجی ،پیمایش ،تکنیک دلفی ،تحلیل محتوا ،طوفان مغزها و فن گروه اسمی (خلیلی شورینی ،1390) که در این تحقیق برای جمع آوری داده و اطلاعات مورد نیاز از تحلیل محتوا ، پرسشنامه و استفاده از نظرات خبرگان استفاده شده است .
3-6ابزارهای گردآوری اطلاعات:
منظور از ابزارهای گرد آوری اطلاعات ،ساختن ابزارهایی است که بتوانند اطلاعاتی را که شاخص های فرضیه یا سوال پژوهش ، تجویز کرده اند را جمع آوری یا تولید نمایند (جوانمرد ،1388)
با توجه به روش های گردآوری داده ابزارهای مورد استفاده در روش میدانی پرسشنامه به منظور پیمایش از خبرگان و در روش کتابخانه تخصصی استفاده از کتابهای علمی و تخصصی ،مقالات علمی داخلی و خارجی ،پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری و سایت های آکادمیک اینترنتی انتخاب گردیده است.
3-7جامعه و نمونه پژوهش:
یک جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحد هایی که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. (سرمد و همکاران ،1390)در پژوهش حاضر، جامعه آماری شرکت پاک وش از صنایع شوینده است و به جای تعریف نمونه آماری ،از روش نظر سنجی از جامعه خبرگان استفاده شده است و در پژوهش های تصمیم گیری چند معیاره و نظر سنجی از خبرگان ،آن چه مهم تر از تعداد خبرگان است سطح تخصصی آنها در موضوع مورد مطالعه است (،حمیدی و همکاران 2012)
3-8روش تجزیه و تحلیل داده ها :
در پژوهش حاضر ،به منظور شناسایی شرایط حاکم بر معیارهای اصلی و فرعی شناسایی شده و تعیین شدت تاثیر شاخص ها از روش دیمتل فازی و سپس به منظور رتبه بندی تامین کنندگان از روش ویکور فازی استفاده شده است .
از آنجایی که حل مسائل با دو روش ویکور فازی و دیمتل فازی نیازمند آگاهی و شناخت کافی پیرامون علم تصمیم گیری چند معیاره و علم فازی است ابتدا به تعریف و بحث پیرامون این موضوعات خواهیم پرداخت .
3-8-1تعریف تصمیم گیری :
تصمیم گیری عبارت است از جستجوی راه حل های ممکن برای انتخاب بهترین راه حل جهت ارزیابی

مطلب مرتبط با این موضوع :  ارتباطات، الکترونیک، مدیران، شهروندان، اطلاعاتی، کنفرانس، الکترونیک،، دولت،، تلفن، اقتصادی،، اصلاحات، اینترنت