تکنولوژی هایی برای جلوگیری از خواب حین رانندگی

تکنولوژی و خواب

الف ) خطوط لرزاننده:

همه ساله تعداد زیادی از مردم جهان،جان خود را بر اثر انحراف خودرو از مسیر اصلی جاده و پرتاب شدن به کناره راه از دست می دهند و دچار جراحات و خسارات شدید و گاه جبران ناپذیری می شوند،لذا به منظور ضرورت ایمن سازی  در قسمت کناری راه،طرح کنترل و کاهش خروج وسایل نقلیه از راه با استفاده از اجرای شیارهای لرزاننده (Rumble strips){ 27 } طرح مورد نظر از روشها و تکنولوژیهای روز دنیا برای ایمن سازی راهها محسوب می شود، هدف از اجرای طرح ذکر شده، افزایش ایمنی عبور و مرور وسایل نقلیه در راهها و افزایش هوشیاری رانندگان به خصوص در شب هنگام است.

بروزحوادثی همچون انحراف و خروج خودروها از مسیر اصلی،واژگونی،ورود به جهت مخالف حرکت

ترافیک و تصادفهای رودرو را عمدتاً ناشی از خستگی و خواب آلودگی رانندگان می باشد وجهان به سمت به کارگیری راهکارهای پیشگیرانه و زود بازده و در عین حال ساده با قابلیت های اجرایی بالا حرکت می کند. اجرای طرح دندانه ها یا شیارهای هشدار دهنده برای جلوگیری از حوادث این چنینی و به منظور بالا بردن سطح هوشیاری رانندگان،راهکار مناسبی از سوی متخصصین ایمنی تشخیص داده شده است.

  

 

شیارهای لرزاننده :  {27}برجستگی های منظمی هستند که با ابعاد معین و مشخص با استفاده از ماشین آلات خاص در قسمت های کناری راه،در شانه آسفالت و یا راههای دو طرفه و میانه راه با تراشیدن مقدار مشخص از رویه راه و ایجاد برجستگی بر روی سطح راه در اثر فشار ایجاد می شود. این شیارها برای عبور وسایل نقلیه منحرف شده از مسیر اصلی بدون ایجاد هیچ خطری برای راننده و صرفاً با ایجاد صدای لرزش ناشی از عبور لاستیک ها از روی شیار،هشدار کافی و لازم را به راننده میدهد تا راننده بلافاصله برای بازگشت به مسیر اولیه خود اقدام کند. سازمان راهداری ایالت تگزاس آمریکا با استفاده از این روش و به کارگیری شیارهای لرزاننده و صداساز موفق به کاهش حدوداً 30 درصد از تصادفهای ناشی از خروج وسایل نقلیه از مسیر جاده شده است،همچنین نتایج مطالعات جداگانه ای که در وزارت کشور سوئد صورت پذیرفته،حاکی از آن است که با اجرای این طرح میانگین سرعت وسایل نقلیه به میزان 1/9 کیلومتر بر ساعت کاهش یافته که متعاقب آن تعداد تصادفات و تلفات ناشی از آن نیز به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. شیارهای لرزاننده آسفالتی به دو گروه برجسته و فرو رفته تقسیم می شوند. شیارهای فرورفته به صورت ایجاد شیاربا فشار غلتک و یا تراشیدن سطح آسفالت موجود به وجود می آیند ولی شیارهای برجسته با ایجاد برجستگی های باریک روی سطح آسفالتی توسط خطوط گرم ترافیک یا اکستروژن پدید می آیند که این نوع شیار،عمر کمتری نسبت به نوع فرو رفته دارد. به طور کلی شیارهای لرزاننده دارای چند ویژگی خاص هستند که می توان به صدای ناشی از حرکت لاستیک بروی شیار،ایجاد لرزش در وسیله نقلیه و روشنایی و رنگ در شیارها اشاره کرد. ،هشدار به رانندگان با ایجاد صدا و لرزش،افزایش قابلیت دید خط کشی های اجرا شده بر روی شیارها،عدم تغییر قابل توجه در سطح روسازی،هزینه پائین،عدم نیاز به نگهداری دوره ای،آزادسازی ترافیک و مدیریت سرعت در مناطق مسکونی و تقاطع ها از کاربردهای متفاوت این شیارها محسوب می شود. پلیس راه و اداره راه با استفاده از تکنولوژی های نوین،در صدد آن است تا گامی مؤثر در جهت کاهش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در راههای کشور بردارد.

مطلب مرتبط با این موضوع :  اتوماسیون، بهره¬وری، کارکنان، مدیران، اطلاعاتی، دفتری، ارتباطات، اثربخشی، سرمایه¬گذاری، مفهومی، رایانه، اطلاعات،

 

ب ) فن آوری های درون خودرو

وسایلی برای مراقبت و نظارت بر خواب رفتن رانندگان جهت با خبر ساختن آنها از خطر یا حتی با کنترل چگونگی حرکت خودرو ، موضوع تحقیقات بسیاری بوده است. بعضی از آنها برای ثبت کوچکترین تغییرات در راننده از جمله تعداد پلک زدن ها یا وضعیت سر می باشد. دیگر وسایل تغییر در نحوه حرکت خودرو از جمله خروج از خط عبور را مورد بررسی قرار می دهند.

گرچه نگرانی هایی در مورد صحت و قابلیت اعتماد بعضی از این ابزار ها و اینکه رانندگان به آن اطمینان کنند وجود دارد. اعتماد در مورد اعلام خطر و حتی ترمز گیری ، بر اساس تغییرات معمولاً رانندگان از خواب آلودگی خود آگاهند پس واقعاً لزوم دستگاه هشدار وضعیت خستگی به رانندگان برای چیست. یک تحلیل در مورد وسایل هشدار دهنده برخودرو نشان داد سیستمی که به رانندگان در مورد احتمال وقوع تصادف به خاطر تغییر خط غیرعمدی یا دیگر مسائل مشابه زیاد مقرون به صرفه نیست در عین حال سیستمی که بتواند در مورد دیگر وضعیت های خطرناک در هنگام مانورها به راننده هشدار دهد می تواند پر منفعت باشد.

یک مطالعه دیگر معین ساخت که نزول عملکرد راننده می تواند از روی کنترل ورودیهای رانندگان خواب آلود مشخص گردد. آزمونی برای پاسخ به نوع محیط رانندگی در تصادفات خروج از جاده تک خودرویی در نظر گرفته شد.

نتایج مشخص کرد خروج از خط عبور به خاطر خستگی ممکن است با ثبت نحوه حرکت چرخ ها قابل پیش بینی باشد. یک ارزیابی از سیستم دوربین های ایمن که از روش پردازش عکس های گرفته شده برای ثبت حرکات وسایل سنگین استفاده می کرد نشان داد که به طور متوسط چنین سیستمی ساعت های اضافی رانندگان را 3 درصد و سرعت زیاد را بیش از 2 درصد کاهش می دهد. منافع بهتر آن بهبود در تعلیم راننده و آگاهی او از ایمنی و بازده وسیله نقلیه می باشد.

مطلب مرتبط با این موضوع : 

فن آوری جدید قصد دارد تا رانندگی ایمن را به ارمغان آورد تا بتواند از وقوع تصادفات ناشی از خستگی جلوگیری کند و همچنین به وضعیت اضطراری بعد از حادثه و فوریت های اورژانسی کمک نماید. این فن آوری ها در حال توسعه هستند. وسایلی که هم اکنون موجود هستند به قرار زیرند :

سیستم اورژانس اضطراری ( MAY DAY ) که سازمان های سرویس دهنده را از محل دقیق خودروی حادثه دیده مطلع می سازد و ارتباط صوتی آنان را با حادثه دیدگان برقرار می سازد.

این سیستم به نحوه ای ارتقاء یافته است که در صورت استفاده از کیسه هوای خودرو و یا تصادف منجر به واژگونی خودرو به طور خودکار مرکز اورژانس را مطلع خواهد کرد. این فن آوری در مورد ارسال سریعتر ملزومات درمانی و پزشکی به حادثه دیدگان کمک شایانی می کند .

سیستم هوشمند کنترل و تطبیق سرعت که سرعت خودرو را برای اجتناب از برخورد با خودرویی با سرعت کمتر در همان خط تصحیح می کند. این سیستم هم اکنون بر روی برخی از خودروها نصب است که با کمک سیستم کنترل هوشمند سرعت ، سرعت مجاز جاده ای که خودرو در آن قرار دارد شناسایی شده و با سرعت خودرو تطبیق داده می شود.

سیستم ثبت کننده حرکات چشم و سر راننده برای تشخیص رانندگی در حالت خواب آلودگی یا

بی توجهی که در استرالیا و سایر کشورها این سیستم در حال تکمیل است .

در مورد ناکارآمدی اقدامات متقابل برای اجتناب از خواب آلودگی مسائلی چند قابل بحث است. همانطور که اشاره شد وسایل مختلفی برای تشخیص خواب آلودگی رانندگان و اخطار دادن به آنها قبل از وقوع حادثه ارائه شده اند که شامل وسایل کنترل ( زمان عکس العمل ) ، کنترل پایین افتادن سر راننده ، پلک زدن راننده ، تغییر در دمای بدن راننده و غیره می شوند. کاربرد این وسایل به دو دلیل توصیه نمی شود :

مطلب مرتبط با این موضوع :  ارتباطات، الکترونیک، مدیران، شهروندان، اطلاعاتی، کنفرانس، الکترونیک،، دولت،، تلفن، اقتصادی،، اصلاحات، اینترنت

اولاً : زمانی که این وسایل متوجه خواب آلودگی رانندگان می شوند ممکن است دیر باشد : وسایلی که بسته شدن پلک ها و افتادن سر را ثبت می کنند بسیار دیر واکنش نشان می دهند.

ثانیاً  : به جای توقف و استراحت راننده به خاطر وجود این وسایل ممکن است تشویق شود تا دکمه (ادامه ) را فشار دهد تا همچنان به رانندگی در حالت خستگی ادامه دهد چون وسیله ای وجود دارد که به او خواب آلودگی را اطلاع خواهد داد. وسایل کنترل کننده با این فرض ساخته شده اند که راننده پس از شنیدن اولین اخطار اقدام مناسب را انجام خواهد داد اما ممکن است همه رانندگان چنین اقدامی نکنند. ضمن اینکه وسایل هوشمند و پیچیده ای در زمینه ( آگاهی دادن پیشرفته خواب آلودگی ) در حال ورود به بازار هستند که ممکن است از قبلی ها بسیار بهتر باشند و کمک شایانی انجام دهند .

 

ج )  هشداردهنده جلوگیری از خواب آلودگی راننده

این دستگاه پشت گوش نصب شده و در صورت خواب آلودگی راننده وحرکت مستقیم سر به سمت

پایین بوسیله آلارم هشدار میدهدعلت اصلی درصد زیادی از آمار تصادفات رانندگی با اتومبیل ،خواب آلودگی راننده میباشد. افراد متخصص و مسئولین امور حمل ونقل وراهنمایی رانندگی، همواره رانندگی با هوشیاری کامل وبه دوراز استرس وخستگی وهیجان را توصیه می نمایندوجهت رانندگی ایمن رعایت این اصول بسیار ضروریتر ازاستفاده از این نوع دستگاهها می باشد