انبار، مونتاژ، کارگاه، خریدار، استفاده، مغازه

صنعتی این امکان را می دهد که در صورت مشاهده مشکلات در مونتاژ با کمک نیروی خلاقه خود  و با استفاده مشاوره متخصصین این مشکلات را رفع نماید.

همچنین در پاره ای از تولیدات طراحی صنعتی با سپردن بخشی از وظیفه مونتاژ پیکره تولید به خریدار ، می تواند به علایق فنی او پاسخ گفته و در پایین آوردن قیمت نهایی محصول نقش بسزایی ایفا کند. طراح تولید صنعتی به عنوان شخص خلاق می تواند با تحقیق در مورد چگونی مونتاژ تولیدات مورد استفاده صنعتی مشابه به نکات و معایب و مزایای هر کدام پی برده و از این طریق با یاری جستن از دیگر و متخصصین تلاش نماید طرح جدید حتی الامکان عاری از مشکلات پیشین باشد. آشنایی با چگونگی مونتاژ قطعات یک تولید و انتخاب اجزایی که بتواند در سیستم مونتاژ با اتصالات آسان و سریع ، سرعت کار را بالا برده و موجب سهولت امر مونتاژ گردند. هدف از تحقیق در آنالیز مونتاژ است.

  • گردآوری اطلاعات :

همانطور که می دانی این دستگاه در کارگاه های کوچک و تراش کاری ساخته و مونتاژ می شوند این دستگاه خط تولید انبوه ندارند و بسیار محدود و کم تولید می شوند و می توان گفت که بیشتر به صورت سفارشی است و کسانی که کار مونتاژ این محصول را انجام می دهند 2-3 نفر می باشند و معمولاً پایه ی ثابت را در محای می گذارند و قطعات را بر روی آن سوار می کنند مونتاژ قطعات معمولاً به ترتیب زیر است:

پایه ثابت است:

  • عدد چرخ را به زیر پایه وصل می کنند.
  • موتور الکتریکی را نصب می کنند.
  • صافی را در بدنه اصلی قرار می دهند.
  • قرار دادن روده در بدنه اصلی
  • کاسه را روی بدنه اصلی نسب می کنند.
  • قرار دادن چرخ تسمه
  • نسب تسمه در چرخ تسمه
  • نسب کاور تسمه ها
  • سیم کشی دستگاه
  • پالایش تخصصی اطلاعات :

تهیه نقشه دستگاه

  • نقد وضع موجود:

برای مونتاژ کردن قطعات مختلف دستگاه بایستی مرتباً دستگاه را حرکت بدهند و به دلیل آنکه قطعات سنگین هستند ایجاد ناراحتی می کنند.

  • تدوین دستور العمل طراحی :

بایستی از وسایلی برای حرکت دادن قطعات سنگین دستگاه استفده کرد که فشار و عوارضی برای افرادی که آن را مونتاژ می کنند پیش نیاید.

  • ارائه ایده :

استفاده از وسایلی مانند: جرثقیل و نوار نقاله و بالابرها و … می توانند مونتاژ را آسانتر و سریعتر بکنند.

 

 

 

 

آنالیز بسته بندی

آنالیز بسته بندی

در این بخش نیز مانند دیگر مراحل ، می باید در بارۀ بسته بندی تولیدات صنعتی مشابه از نقطه شروع (که می تواند در کارخانه، انبار داری ، حمل ونقل ، توزیع ، فروش ، محل استفاده تولید و … باشد).

تحقیق و معایب ، محاسن ، بسته بندی های مربوطه ثبت شود ، تا از این طریق بتوان با ایده های خلاق به رفع مشکلات بسته بندی کمک کرد.

از طریق این آنالیز به وضعیت های بسته بندی موجود و همچنین رفع مشکلات آنها به کمک سایر متخصصین اقدام می شود.

گردآوری اطلاعات :

در واقع این دستگاه ها هیچ گونه بسته بندی خاصی ندارند و تنها بسته بندی آن یک کیسه پلاستیکی بزرگ است که به اطراف آن پیچیده می شود و آن را با کش می بندند.

با امکان هر گونه آسیب و صدمه به دستگاه می باشد.

پالایش تخصصی اطلاعات :

دستگاه فاقد بسته بندی خاصی است و کاملاً آسیب پذیر می باشند.

نقد وضع موجود :

  • نبود بسته بندی در واقع به نوعی بی هویتی محصول را می رساند که مشخص نیست این محصول به کدام کارگاه و یا کارخانه تعلق دارد تنها شناسنامه دستگاه اسم کارگاه و شماره تلفن آن است که توسط شابلون و اسپری به روی خود دستگاه ثبت شده.

بدلیل نبود بسته بندی آسیبهای زیادی به دستگاه وارد می شود، چه در حمل ونقل کردن آنها و چه در انبار کردن آنها. همچنین چون این دستگاه ها در تمام طول سال کاربرد ندارند بنابراین خریدار نیز زمانی که با دستگاه برای مدتی نسبتاً طولانی کاری نداشته باشد آن را در جایی انبار می کند که باز عدم بسته بندی آن بسته به شرایط انبار مغازه دار ، آسیب های مختلفی به دستگاه می تواند وارد شود.

تدوین دستور العمل برای طراحی :

  • دستگاه بایستی دارای بسته بندی مناسبی باشد .
  • روی بسته بندی بایستی شناسنامه ای وجود داشته باشد که در آن مشخصاتی اعم از مشخصات خود دستگاه مانند: وزن و قدرت موتور و … همچنین محل تولید و نام و آدرس و شماره تلفن کارخانه وجود داشته باشد.
  • بسته بندی این دستگاه باید به صورتی باشد که دوباره بتوان از آن استفاده کرد.
  • بسته حاوی دستگاه بایستی به راحتی انبار و همچنین حمل و نقل شود.
  • در بدنه بسته بندی جایی برای دست نیز وجود داشته باشد تا 1 نفر بتواند راحت آن را حمل کند.
  • جنس بسته بندی نیز باید به صورتی باشد که در مقابل آب و همچنین نفوذ حشرات موزی و… مقاوم باشد.
  • محصول به راحتی در آن داخل و نیز خارج شود.
  • بسته ها درمقابل ضربه مقاوم باشند.

ارائه ایده:

  • استفاده از کارتن های ضد آب
  • استفاده از کارتن های دو جداره
  • استفاده از یونولیت هایی که محصول را در مقابل ضربه مصون دارد در داخل بسته بندی.

آنالیز حمل ونقل و انبار داری

آنالیز حمل ونقل و انبار داری:

در این مرحله مشکلات جابجایی و نگهداری تولید، در درون کارخانه سازنده، چه در مراکز فروش و چه در فاصله بین محل فروش تا محل استفاده می باید بررسی گردند.

آشنایی طراح با کمبودهای موجود ، سالم رساندن تولید به محل استفاده با رفع مشکلات موجود بر طرف نمودن مشکلات انبار داری از قبیل: سطل، نحوه قرار گیری ، جابجایی ، نگهداری و عوامل جوی توسط بسته بندی مناسب، منظور نمودن تسهیلات جابجایی تولید و رعایت قوانین حمل و نقل و انبار داری از اهداف این آنالیزمی باشد.

گردآوری اطلاعات:

دستگاه پس از مونتاژ شدن  توسط 2 نفر بلند شده و در قسمتی از جایگاه انبار می شود و سپس به تقاضای خریداران از انبار خارج شده (که معمولا توسط وانت حمل و نقل می شوند) و به مغازه انتقال داده می شود و تا زمانی که خریدار آن را نخرد در مغازه فروشنده باقی خواهد ماند و در صورت در صورت خریدن دوباره توسط وانت به محل که خریدار می خواهد حمل می شود که این حمل و نقل دستگاه به دلیل نداشتن بسته بندی مناسب آسیب خواهد دید که این آسیب غیر از آنکه بخود دستگاه وارد می شود ممکن است به محیط اطراف آن و نیز وسایل اطراف آن نیز وارد شود. همچنین چون این دستگاه در تمام  فصول سال کاربرد ندارد بنابراین در توسط خریدار نیز در فصلهایی از سال که کاربرد ندارد انبار می شود که شرایطی از قبیل رطوبت انبار و … همه می توانند به دستگاه آسیب برسانند و از طول عمر دستگاه بکاهند.

  • پالایش تخصصی اطلاعات:
  • دستگاه ، بدلیل نداشتن جایی مناسب برای گرفتن توسط کسی که آن را حمل می کنند ، حمل آن به سختی صورت می گیرد.
  • برای حمل دستگاه از انبار کارگاه تا مغازه و نیز از مغازه تا جای مورد خریدار بایستی با وانت حمل شود.
  • انبار کردن آن به مدت طولانی باعث کاهش عمر مفید دستگاه می شود.

نقد وضع موجود :

  • جابه جایی و حمل و نقل آن توسط افراد به دلیل سنگین بودن آن و نبود دسته به سختی صورت می گیرد.
  • بدلیل آنکه چرخهای دستگاه نمی توانند ثابت بایستند در هنگام بار زدن آن در وانت بایستی آن را محکم ببندند.
  • انبارداری آن به دلیل آنکه دستگاه کاملاً مونتاژ می شود و بدون بسته بندی است و نمی توان آن را روی هم دیگر چید جای زیادی خواهد گرفت .

تدوین دستورالعمل برای طراحی :

  • برای دستگاه دسته تعبیه شود که بتوان به راحتی آن را جابه جا کرد.
  • چرخها باید به صورتی باشدکه هر جا لازم باشد ثابت شوند و هر جا لازم بود حرکت کنند.
  • بتوان دستگاه ها را به راحتی کنر هم چید به طوری که فضای زیادی را از انبار اشغال نکند.

ارائه ایده :

  • تعبیه دسته روی خود دستگاه
  • استفاده از چرخ های قفل شونده
  • دستگاه قابلیت و مونتاژ داشته باشد.
  • در بسته بندی آن از فرم های مانند : مکعب مستطیل استفاده شود.

آنالیز فروش و خدمات جهت مشتریان

  • آنالیز فروش و خدمات جهت مشتریان :

کلیه مسائل مربوط به فروش مانند قیمت ، تبلیغات ، نمایندگی ها ، واسطه ها ، مغازه داران و تسهیلات خدماتی از قبیل : گارانتی ، سرویس، تعمییرگاه های مجاز و غیره باید از جمله مسائل مورد تحقیق طراح باشد. امروزه تولیدات صنعتی فراوانی هستند که خریداران آنها تنها به دلیل تسهیلات خدماتی به خرید آنها  راغب می گردند، زیرا امروزه تولیدات مشابه به دلیل رقابت تنگاتنگ با یکدیگر دارای ارزشهای استفاده ای یکسانی می باشند و سرویس پس از فروش عامل مهمی است که یک تولید را بر دیگر تولیدات تفوق می بخشد. با استفاده از این آنالیز به ثبت مشکلات مربوط ، آگاهی از وضعیت رقبا ، توجه به مسائل اقتصادی (قیمت) همچنین به علل استقبال خریدارن از کالا یا کالاهای مشابه خواهیم برد.

 

 

 

  • گردآوری اطلاعات:

کارگاه های تولید کننده این دستگاه معمولاً دارای قیمتی یکسان هستند. همچنین این کارگاه ها برای تولیدشان هیچ گونه تبلیغی ندارند .

این دستگاه ها هیچ گونه خدمات پس از فروش از قبیل گارانتی ، سرویس و تعمیر گاه مجازی ندارند و در صورت خراب شدن دستگاه خریدار بایستی آن را در مکانهای مختلفی تعمیر کند مثلاً در صورت از کار افتادن موتور الکتریکی آن بایستی آن را به کسی که کار سیم پیچی انجام می دهد ببرد و یا خود به تعمیر آن بپردازد.

  • پالایش تخصصی اطلاعات:

دستگاههای تولید شده توسط کارگاه ها فاقد هر گونه تبلیغ و خدمات پس از فروش می باشند.

  • نقد وضع موجود :
  • به علت عدم تبلیغ هیچگونه رقابتی بین تولی کنندگان وجود ندارد .
  • به دلیل آنکه اکثر دستگاه های تولید شده در کارگاه ها دارای شرایطی یکسان هم از نظر فرم ظاهری ، خدمات پس از فروش و … هستند برای خریدار فرق نمی کند که دستگاه را از چه کارگاهی بخرد.
  • تدوین دستور العمل برای طراحی :
  • برای شناسایی این تولید بایستی تبلیغی صورت گیرد.
  • برای تعمیر کردن آنها بایستی مراکزی وجود داشته باشد.
  • بایستی محصول دارای گارانتی باشد.
  • بایستی بین تولید کننده گان این محصول رقابت ایجاد شود که باعث تنوع آن و هرچه بهتر شدن کیفیت آنها می شود.

ارائه ایده :

  • برای تبلیغ می توان از رسانه ها و همچنین کاتولوگ محصولات استفاده کرد .
  • در سطح شهر بایستی چند نمایندگی مجاز هم برای فروش و هم برای تعمیر در نظر گرفت.

آنالیز حقوق ثبت شده (Patents )

  • آنالیز حقوق ثبت شده : (Patents )

هر طرح نوینی جهت جلوگیری از استفاده غیره قانونی دیگران ، می تواند در سازمان مربوط ثبت گردد. اکثر طرح ها در کشورهای صنعتی پیشرفته مشمول چنین قانونی هستند.

  • گردآوری اطلاعات:

تاکنون در مورد این دستگاه هیچ گونه ثبت امتیاز و یا اختراع دیده نشده است و از زمانی که این دستگاه وجود دارد و کارگاه های که آن را تولید می کنند هیچ گونه مجوزی برای تولید انحصاری این دستگاه نداشته است. و همین دلیل باعث شده است که این دستگاه ها کاملاً غیر اصولی تولید شوند و هیچ گونه استانداد و اصول خاصی ندارند .

 

  • پالایش تخصصی اطلاعات:

هیچگونه مجوز رسمی برای تولید این دستگاه ها در هیچ جای ایران وجود ندارد .

  • نقد وضع موجود :
  • نبودن طراح و همچنین ناظر بر این دستگاه ها باعث ساخت غیر اصولی این دستگاه ها شده است.
  • تدوین دستور العمل برای طراحی :

بایستی پس از طراحی طرح جدید آن را به ثبت رساند.

خواسته ها و انتظارات

خواسته ها و انتظارات

لیست باید ها:

  • امکان ساختساده
  • انتخاب رنگ مناسب
  • امکان استفاده کردن راحت و آسان
  • تعبیه دستگیره در بدنه
  • عدم وجود لبه ها و گوشه های تیز
  • استفاده نکردن از مواد با عمر کم
  • استفاده از مواد سبک
  • استفاده از مواد موجود در بازار
  • کم کردن وزن تا حد امکان

10-دارای بسته بندی مناسب

11-رعایت هزینه مواد

12-سهولت نظافت

13 اشغال حداقل فضا در هنگام انبار داری

14-استفاده از مکانیزم های ساده

15-امکان تعمیر سده

16 -پایین آوردن سر و صدا

17-توجه به انواع وندلیزم

18- امکان اتصال وسایل کمکی

19- راحتی جابجایی آن

20- ثبت آن به عنوان یک اختراع

21-خدمات پس از فروش

22-استفاده از چرخ های قفل شونده

23- مونتاژو مونتاژراحت وآسان

24- آبلیموی به دست آمده تمیز باشد.

25-ورود حشرات و گرد و غبار به دستگاه غیر ممکن باشد.

26- سرعت گرفت آبلیمو زیاد باشد.

27- کلید روشن وخاموش دستگاه جای مناسبی باشد.

28- قطعات دستکاه به راحتی تعویض شوند.

29- استفاده از ظرف های مختلف در جلوی دهانه خروجی آبلیمو

30- آبلیموی بدست آمده تلخ نباشد.

31- آبلیموی بدست آمده صاف تر و روشن تر باشد.

32- ارتفاع دستگاه حتی الا مکان پایین بیاید.

33-استفاده از مواد قابل باز یافت.

 

دانشگاه هنر اسلامی تبریز

 

استاد : طراح صنعت آقای وهابی

دانشجو : نیما سعیدی